همشهری آنلاین: جلسه پذیره نویسی برای تاسیس مرکز تجاری ایرانیان در سودان با حضور مشاور رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اعضای شورای مشترک بازرگانان ایران و سودان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه شمس الدین خارقانی مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران گفت:یکی از کارهای اصلی اتاق بازرگانی ایران کمک به فعالان اقتصادی برای تاسیس مرکز تجاری در خارج از کشور است که در این راستا با سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی دولتی برای تاسیس مرکز تجاری در خارج از کشور مذاکراتی صورت گرفته است.

وی افزود:با همکاری سازمان توسعه تجارت به این جمع بندی رسیدیم که شورای تاسیس مرکز تجاری را برای پیگیری امور مربوط به این کار تشکیل دهیم و مراکز تجاری می توانند با توجه به نظر شورا از کمک های نقدی و غیرنقدی دولتی استفاده کنند.

خارقانی ادامه داد:بر اساس روابط ایران با کشورهای دیگر و پتانسیل آنها لیستی از کشورهای مورد نظر برای تاسیس مراکز تجاری تهیه شده است.

وی از اتاق بازرگانی به عنوان متولی تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور یاد کرد و گفت: در این راستا اتاق بازرگانی وظیفه دارد فعالین اقتصادی علاقمند به تاسیس مرکز تجاری را دور هم جمع کند.

وی خاطرنشان کرد:اخیراً بخشی از یارانه ای که برای تاسیس مرکز تجاری سودان از سازمان توسعه تجارت درخواست کرده بودیم، در اختیار اتاق بازرگانی قرار گرفته است و معاون رییس جمهور سودان نیز آمادگی خود را برای کمک در تاسیس این مرکز اعلام کرده است.

وی افزود:زمینی برای احداث مرکز در نظر گرفته شده است که فعالان اقتصادی، هیاتی از وزارت امور خارجه و نماینده اتاق بازرگانی از آن بازدید کرده و مورد تایید قرار گرفته است.

وی همچنین در خصوص اهمیت تاسیس مراکز تجاری ایرانی در خارج از کشور یادآور شد: تاسیس این مراکز در شناسایی کالای ایرانی، برندسازی محصولات کشور و حمایت از تجار نقش موثری دارد.

وی ادامه داد:برای شروع کار، یک شرکت هلدینگ با همکاری علاقمندان تاسیس مرکز تجاری در سودان تشکیل می شود که پس از تعیین هیات مدیره و اعضای آن، وظیفه راه اندازی مرکز تجاری بر عهده هیات مدیره آن خواهد بود.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی در این شرکت سهم ممتاز دارد که سهم مدیریتی است و ارزش مالی ندارد.

وی افزود:سازمان توسعه تجارت به مواردی که شورای تاسیس مراکز تجاری در نظر می گیرد، کمک یارانه ای در حدود 15درصد کل کار را اختصاص می دهد.

خارقانی اعلام کرد:در این مرکز می توانیم نمایشگاه دایمی برای معرفی محصولات ایرانی داشته باشیم و اتاق نیز خدمات بازاریابی برای تجار انجام می دهد تا بازار را بهتر بشناسند.

وی تاکید کرد:یکی از مشکلات اساسی صادرات، عدم شناخت بازار است، شرکت تشکیل مرکز تجاری سودان می تواند تجار را متقاعد کند که با سرمایه گذاری در تاسیس مرکز می توانند به بازارهای سودان راه پیدا کنند.

پرویز کرباسی دبیر شورای مشترک بازرگانان ایران و سودان نیز یادآور شد:شورای همکاری ایران و آفریقا و همچنین شورای بازرگانی ایران و سودان آیین نامه ای را برای تشکیل مرکز تجاری در سودان تنظیم کرده است.

به گفته وی صدور خدمات فنی و مهندسی، تخصیص اعتبار برای پروژه های کار در آفریقا، فراهم کردن تسهیلات کوتاه مدت برای برگزاری نمایشگاه، کمک تجار و صنعتگران علاقمند به کار در سودان و همچنین مشارکت در پروژه های سودان بعد از بررسی زمینه های مربوطه از جمله موارد مطرح شده در این آیین نامه به شمار می روند.

همچنین دکتر علی شرقی نایب رییس اول شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در خصوص طرح پیشنهادی تاسیس مرکز تجاری در سودان گفت:پیش بینی شده است این مکان در 8 یا 9 طبقه احداث شود و طبقه اول آن مخصوص خرده فروشی کالا باشد و یک طبقه پایین نیز به صورت نمایشگاهی برای معرفی کالاها در نظر گرفته شود.

وی افزود:کلیه واحدهای اجاره ای و متعلق به شرکت موسس مرکز تجاری است و شرکا می توانند تا سقف 5 درصد سهام در این شرکت داشته باشند.

وی در پایان از تلاش برای جلب سرمایه گذاری تجار، تولیدکنندگان و مهندسان با توجه به گرایش تجارت با سودان و آفریقا در طرح تاسیس مرکز تجاری در سودان خبر داد. 

کد خبر 58747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز