گروه اقتصادی: نهاوندیان با تاکید بر تقویت همکاری بین اتاق و تشکل‌ها در راستای تحقق اهداف اقتصادی بخش خصوصی گفت: اصولاً در شرایط فعلی این رویکرد که حل مشکلات اقتصادی را از دولت طلب کنیم، جوابگو نیست و در نقادی‌مان هم باید رویکرد جدیدی حاصل کنیم.

نشست اعضای تشکل‌های وابسته به اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه این اتاق برگزار شد.

نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به عزم جدی اتاق و تشکل‌ها برای تقویت ارتباط دوسویه تصریح کرد: اتاق بازرگانی و تشکل‌ها در تحقق وظیفه تاریخی تحول ساختاری در اقتصاد ایران، می‌بایست همکاری و تعامل دو سویه‌ای داشته باشند.
وی هدف از برپایی این نشست را تقویت همکاری بین اتاق و تشکل‌ها در راستای تحقق اهداف اقتصادی بخش خصوصی کشور دانست و افزود: اصولاً در شرایط فعلی این رویکرد که حل مشکلات اقتصادی را از دولت طلب کنیم، جوابگو نیست و در نقادی‌مان هم باید رویکرد جدیدی حاصل کنیم.

نهاوندیان همچنین تعریف مجدد نقش و جایگاه دولت در اقتصاد و نیز تعریف مختصات لازم برای فضای جدید کسب و کار را از وظایف اصلی بخش خصوصی برشمرد و گفت: چنانچه قرار است تصدی و مدیریت اقتصاد کشور از دولت به بخش خصوصی منتقل شود، دولت و بخش خصوصی هردو می‌بایست نقش و وظایف دیگری در این زمینه ایفا کنند.
وی ایجاد یک نهاد برای ساماندهی امر تحقیق و توسعه (R&D) و نیز ساماندهی تربیت مدیران نسل جدیدی را ضروری دانست.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌بایست کسانی که در تشکل‌ها و فضای کسب و کار آلودگی ایجاد می‌کنند را رانده و سامان‌دهندگان را ارج بنهیم و این امر قاعده‌مند شود.
وی با طرح این سؤال که «تشکل‌ها در فضای الحاق به سازمان جهانی تجارت چه آمادگی در خود ایجاد کرده‌اند؟»، گفت: اگر در تشکل‌های خصوصی برای پیوستن به WTO آمادگی ایجاد کردیم و شانه‌ای برای برداشتن این بار فراهم شد، آن هنگام برای تحویل اقتصاد از دولت مهیا هستیم.

نهاوندیان در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی، بخش خصوصی‌ای مشاوره الزام آور برای سه قوه خواهد داشت و هیچ دولتی خود را بی‌نیاز از مشورت چنین بخش خصوصی نخواهد دید، چراکه اگر جلب رضایت و توجه به‌نظرات چنین بخش خصوصی‌ای  نشود، کار هیچ دولتی پیش نخواهد رفت.

وی تجمیع آراء و ارائه یک سازوکار منطقی برای مشاوره دهی به سه قوه را ضروری دانست و گفت: بخش خصوصی با سامان منطقی تجمیع آراء می‌تواند حضور جدی و فعالی در مسائل اصلی اقتصادی کشور داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از ایجاد یک سامانه مشاوره الکترونیکی در این اتاق خبرداد و افزود: با راه‌اندازی این سامانه به‌طور لحظه‌ای از اعضا، نمایندگان تشکل‌ها و اتاق‌های شهرستان‌ها در مواردی که از اتاق نظر خواسته شده باشد نظرخواهی می‌شود و از اعضا و تشکل‌ها نیز انتظار داریم در اسرع وقت پاسخ‌های کارشناسی خود را در مسائل مطروحه به اتاق ایران ارسال کنند.

نهاوندیان همچنین از آمادگی سایت و نشریه اتاق بازرگانی ایران برای دریافت مطالب تشکل‌ها و انعکاس دیدگاه‌های آنها و اطلاع‌رسانی از مسائل و مشکلات آنها خبرداد و ابراز امیدواری کرد با آغاز به کار پورتال فراگیر اتاق ایران، تشکل‌ها نیز از امکانات این پورتال بهره‌مند شوند.

نهاوندیان در ادامه با بیان این مطلب که باید متودولوژی رابطه بین تشکل‌ها و اتاق بازرگانی را درست کنیم گفت: باید حرکتی را که در توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها شروع کرده‌ایم، با همین کیفیت و حتی بهتر از قبل ادامه دهیم.

وی بر ضرورت استفاده تشکل‌ها از تجارب یکدیگر و برقراری ارتباط سازنده بین آنها تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: باید در حوزه تشویق و ارشاد و ارائه خدمات شرایطی را فراهم کنیم که تشکل‌ها ارتباط بیشتری با اتاق بازرگانی ایران داشته باشند و زمینه فعالیت تمامی فعالین اقتصادی را که مایل به مشارکت و اثرگذاری هستند، در اتاق ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی زمینه فراهم‌سازی‌ ارتباط بین روسای تشکل‌ها با یکدیگر را به‌عهده می‌گیرد.

نهاوندیان همچنین در راستای تدوین پیش‌نویس ایجاد فضای مساعد کسب و کار و رفع موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی از کلیه تشکل‌ها خواست تا هرگونه مانع کسب و کاری را که می‌شناسند و راهکارهای خود را برای توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به اتاق بازرگانی ایران معرفی کنند. وی در ادامه از فعالیت‌های اتاق برای ارتباط بیشتر با مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه خبرداد و گفت: طبق توافقات انجام شده قرار شد کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران و مجلس شورای اسلامی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند تا جایی که در تصمیمات اقتصادی در مجلس با اتاق بازرگانی مشورت شود.

وی همچنین تاکید کرد: لازمه این حضور فعال و اثرگذار این است که بین خود سامانه مشورت خواهی تشکیل دهیم تا بتوانیم با یکدیگر مشورت کنیم. علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز به ارائه گزارش عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: رویکرد واقعی کمیسیون همواره در جهت فعال‌تر کردن فعالیت تشکل‌هاست، زیرا تشکل‌ها موتور محرک اتاق بازرگانی ایران هستند.

وی افزود: هیأت‌مدیره هر تشکل عصاره آن تشکل است و در جهان صنعتی امروزه تشکل‌ها از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: تاکنون 74 تشکل وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران داریم که از جایگاه عالی برخوردارند.

جمعه‌ای تصریح کرد: از آبان ماه سال 86، کارگروهی را به‌منظور ساماندهی کار تشکل‌ها به وجود آورده‌ایم و تاکنون 10 موافقتنامه اصولی صادر کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون تشکل‌ها همچنین از اقدام بی‌سابقه هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران برای بازدید از تشکل‌ها خبرداد و گفت: تلاش شده است تا در هر فصل اعضای هیأت‌مدیره تشکل‌ها با هیات رئیسه اتاق جلسه داشته باشند تا ارتباط بین آنها مستحکم‌تر شود.
وی همچنین تاکید کرد: بهترین افرادی که می‌توانند مشکلات را بررسی و برای آنها راهکار ارائه کنند، اعضای تشکل‌ها هستند، از این‌رو پیشنهاد می‌شود هرگاه در دولت یا مجلس برای تشکل‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، نمایندگان آن تشکل نیز حضور داشته باشند.

مهندس مهدی مفیدی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در سخنانی در این نشست به مقایسه شرایط تشکل‌ها و نحوه ثبت آنها در طول 17 سال گذشته تاکنون پرداخت و گفت: در حال حاضر ثبت تشکل‌ها در اتاق بازرگانی، سبک و سیاق وسیع‌تر و بهتری گرفته و با مرجعیت اتاق در صدور مجوز ثبت تشکل‌ها، نقطه عطفی در ایجاد تشکل‌ها به وجود آمده است. وی با تاکید بر ضرورت توجه به تفکر توسعه تشکل‌ها خاطرنشان کرد: در گذشته مشکلات متعددی برای ثبت تشکل‌ها در وزارتخانه‌های کار و کشور وجود داشت، اما با انتقال این مسئله به اتاق بازرگانی و صدور آیین نامه‌ها و مقررات متعدد توسط اتاق بازرگانی، تفکر تشکلی جایگاه خود را باز یافت و شرایط فعالیت تشکل‌ها از طریق اتاق بازرگانی فراهم شد.

وی با بیان اینکه تفکر تشکل اقتصادی در فرایند اداری و اقتصاد اداری کشور در هیچ دوره زمانی جایگاه مشخصی نداشته است، گفت: نظام اداری ملی و مدیریت ملی سررشته بسیاری از امور را که در جهان به تشکل‌ها واگذار می‌کنند، به تشکل‌های ما واگذار نکرده است و تنها تشکل‌هایی جایگاه بهتری دارند که خود حرمت خود را حفظ می‌کنند.

به گفته مشاور رئیس اتاق ایران در تفکر تشکلی ایران عملاً هیچ اختیاری به تشکل‌ها داده نشده، چراکه تاکنون جایگاه مطلوبی برای بخش خصوصی در کشور تعریف نشده است.
مفیدی افزود: در بسیاری مواقع وحدت و حرمت تشکل‌ها توسط اعضای تشکل‌ها زیر سؤال می‌رود و حتی در ابتدایی‌ترین مسائل پیش روی تشکل‌ها که اخذ حق عضویت از اعضا است مشکل به وجود می‌آید. وی از هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران درخواست کرد برای رفع موانع و مشکلاتی که در حفظ و بقای تشکل‌ها وجود دارد، اقدام کرده و در قانون جدید اتاق بازرگانی، شرایط بهتری برای تشکل‌ها فراهم شود.

مفیدی با اشاره به مسئله انشعاب تشکل‌ها اظهار کرد: در بسیاری مواقع با درخواست ثبت تشکل جدیدی مواجه می‌شویم که تنها یک انشعاب از یک تشکل است که این مسئله منجر به تضعیف تشکل‌ها می‌شود چراکه ناشی از عدم‌رعایت حال اقلیتی توسط اکثریتی است.
وی گفت: کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی، کماکان با انشعاب‌های ناخواسته مخالفت و درخواست‌کنندگان را به تفاهم بیشتر برای حفظ کیان تشکل‌ها توصیه می‌کند.
وی در پایان سخنانش خواستار توجه به خواسته‌های تشکل‌ها در مناطق و استان‌های مختلف شد.

کیانوش حشمتی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم نیز در سخنانی به بررسی نقش تشکل‌ها در نهاد صنعت و مراکز تصمیم‌گیری پرداخت.

وی با اشاره به برخی مقاومت‌ها برای تفویض مسئولیت‌های اقتصادی بخش دولتی به بخش خصوصی این مسئله را بی‌محبتی از سوی مسئولان اجرایی خواند و گفت: به‌دلیل طبیعت اقتصاد دولتی در ایران که همچنان نیز ادامه دارد از سوی مسئولان دولتی برای تفویض بخشی از مسئولیت‌های خودشان به تشکل‌ها کوتاهی‌هایی انجام شده و هنوز هم ادامه دارد. وی افزود: در برخی مواقع نیز شاهد بی‌محبتی خود اعضای تشکل‌ها هستیم که از توجهشان به تشکل کاسته شده و لذا بار مالی مسئله نیز به دوش هیأت‌مدیره تشکل‌ها می‌افتد و در جایی‌که بودجه‌ای برای اداره کردن تشکل‌ها نباشد، هیأت‌مدیره نیز توانایی اداره تشکل را نخواهد داشت.

وی ضمن قدردانی از کمیسیون تشکل‌های اتاق ایران در تثبیت موقعیت تشکل‌ها از لحاظ کمی و نیز قانونمند کردن ثبت تشکل‌ها گفت: از آنجایی‌که دولت نمی‌خواهد اختیارات خود را از دست داده و به بخش خصوصی واگذار کند، پیشنهاد می‌کنم به جای امتیاز گرفتن از قوه مجریه به سراغ قوه مقننه برویم. سیدمسعود همایونفر رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران هم به مسئله بهره‌وری نیروی کار اشاره و تصریح کرد: موضوع فعالیت این انجمن حول مسئله مدیریت و توسعه آن است.

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده درخصوص وضعیت اقتصادی ایران گفت: کشور ما در 30 سال گذشته در اکثر شاخص‌های بهره‌وری نسبت به سایر کشورها عقب بوده است و در بسیاری از شاخص‌ها حتی تا 10 برابر عقب هستیم. وی با تاکید بر لزوم ارتقای بهره‌وری نیروی کار، برنامه‌ریزی برای این منظور در سطح ملی و توسط یک تیم قانون‌گذاری را ضروری دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد ما در کشور در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. به گفته همایونفر مدیریت بنگاه‌ها می‌بایست متحول شود، چراکه با توجه به پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها، مدیریت آنها هم دچار پیچیدگی خواهد بود، لذا لازمه بهبود این شرایط، استفاده از ابزارهای نوین مدیریت است.

وی از تشکل‌ها خواست به کمک انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، برنامه‌ای را برای اشاعه فرهنگ مدیریت نوین به اجرا بگذارند که به گفته او قطعاً در ارتقای بهره‌وری سازمان‌ها مؤثر خواهد بود.

کد خبر 54636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز