کرونا لطمه بزرگی به جامعه زنان زد؛ از عوارض روحی و روانی گرفته تا ابتلا به بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی، به خطر افتادن امنیت شغلی و به تبع آن موقعیت‌های اجتماعی آنها.

سرور اقبالي

مجازی شدن آموزش و فعالیت مدارس، دورکاری و حضور همه افراد خانواده در خانه باعث شده تا زنان در طول یک سال گذشته با فشار مضاعف انجام وظایف خانه در کنار مسئولیت‌های اجتماعی روبه‌رو باشند. این مسئله در کنار استرس و نگرانی ناشی از احتمال ابتلای اعضای خانواده به ویروس کرونا، سلامتی روحی و روانی آنها را تهدید می‌کند.  
اگرچه مطالعات علمی حکایت از آن دارد که کرونا به‌طور مستقیم بیشتر سلامتی و حیات مردان را تحت تأثیر قرار داده است، اما در درازمدت این همه‌گیری بر سلامت جسم و روان زنان تأثیر می‌گذارد و این مهم، علاوه بر سلامت فردی، سلامت اجتماعی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  
کار در خانه، مدرسه در خانه و خانه‌نشینی‌های اجباری این روزها همه و همه مصداق‌هایی از افزایش بار وظایف زنان در دوره کروناست. شرایطی که کیفیت انجام مسئولیت‌های شغلی آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. عده‌ای از زنان به دلیل همین وضعیت شغل خود را در این مدت از دست داده‌اند، عده دیگر هم به دلیل تعطیل شدن فضای کسب و کار چاره‌ای جز خانه‌نشینی ندارند و این شرایط به‌شدت فشارهای روحی و روانی آنها را زیاد کرده است.  
از سوی دیگر، در بخش بهداشت و درمان ۷۰‌درصد نیروها را زنان تشکیل می‌دهند. کرونا و پاندمی آن باعث شد تا جمعیت بیشتری از زنان در این بخش‌ها گرفتار آن شوند.  
کم‌تحرکی، کاهش فعالیت‌های ورزشی و تغییر سبک زندگی چالش دیگری است که این روزها زنان گرفتار آن شده‌اند؛ موضوعی که تداومش به‌شدت ضریب سلامت زنان را کاهش خواهد داد و به خطر افتادن سلامت زنان، سلامت اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  
با توجه به تداوم همه‌گیری کرونا، لازم است با برنامه‌ریزی در حوزه زنان به مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا به این قشر بپردازیم. فعال شدن دوره‌های آموزش سلامت روان در فضای مجازی توسط فرهنگسراها، ‌سراهای محله و مراکز بهداشت محلی می‌تواند به بانوان در گذر از این برهه دشوار کمک کند.  
 

کد خبر 587384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha