سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

احمد قویدل*: موضوع آلودگی فرآورده‌های خونی یک امر احتمالی است که ممکن است بر اثر کوچکترین اشتباهی رخ دهد و فرد را تا سالیان سال درگیر سازد.

از این‌رو پس از سال‌ها تلاش مسئولانه سازمان انتقال خون، بالاخره در سال 86 بیمه محصولات خونی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بیمه ایران به‌عنوان متولی این امر در جامعه مورد توجه قرار گرفت.

براساس این قانون هر فردی که از سال 86 به بعد به هر دلیلی بر اثر استفاده از محصولات خونی به آلودگی دچار شود، می‌تواند برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه کند. از آنجایی که بروز بیماری‌های ناشی از محصولات خونی آلوده، زمان مشخصی ندارد و ممکن است حتی پس از گذشت چند سال خود را نشان دهد، فرد آلوده‌شده امکان این را دارد که تا پایان دوره پنج ساله اعتبار این بیمه ادعای خسارت کند.

اما مسئله اینجاست که بیمه محصولات خونی زمانی می‌تواند حق خسارت بیمار را پرداخت کند که از صحت و سلامت فرد بیمار، پیش از دریافت خون اطمینان داشته باشد؛ در غیراین صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد آلوده به‌علت دریافت خون دچار بیماری شده است.
همچنین با ثبت دقیق شماره و مشخصات محصولات خونی در پرونده پزشکی، چگونگی استفاده از خون و فرآورده‌های آن و اعلام بموقع عوارض احتمالی آن است که می‌توان از مرکز دریافت خون شکایت کرد و مسئله را از نظر قانونی مورد رسیدگی قرار داد. از این‌رو آزمایش سلامت پیش از دریافت خون و تشکیل پرونده برای هر بیمار، یکی از الزامات اساسی در این زمینه است که متأسفانه مسئولان در هیچ‌یک از بیمارستان‌ها تا‌کنون آن را مورد توجه قرار نداده‌اند.

از سوی دیگر باید روی تمام کیسه‌های خون و فرآورده‌های خونی که در کشور تولید یا توزیع می‌شود یا محصولات کنسانتره بیماران هموفیلی که پلاسمای آن در ایران تهیه و پس از انتقال به کشور آلمان دوباره به‌صورت فرآورده‌خونی به کشور بازمی‌گردد، آرم بیمه ایران درج شود؛ از این طریق همه مردم و بیماران به این اطمینان می‌رسند که این محصولات در پوشش بیمه ایران است و در صورت بروز هر مشکلی می‌توانند به این بیمه مراجعه کنند. اما این اقدام نیز تاکنون از سوی بیمه ایران انجام نشده است.

این مسائل و مشکلات در زمینه بیمه فرآورده‌های خونی یکی از موضوعاتی بود که در جلسه روز 6 تیر در حضور رئیس‌جمهور مطرح شد. اما با وجود اعلام رضایت وی نسبت به اجرای آن و نامه مکتوب به وزارت رفاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا‌کنون هیچ اقدامی در این خصوص از سوی این دو وزارتخانه صورت نگرفته است.

در کنار تمام این مسائل و جدا  از مشکلاتی که در راه بیمه فرآورده‌های خونی وجود دارد، سازمان انتقال خون از سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف، تلاش‌های فراوانی از خود نشان داده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است؛ به‌طوری‌که توانسته است به‌عنوان یکی از قدرتمند‌ترین سازمان‌های انتقال خون در خاور‌میانه مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد.

*مدیرعامل کانون هموفیلی ایران

کد خبر 58735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز