سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت: در حالی که چند روز قبل خبر کاهش 20 درصدی اهدا‌کنندگان خون از ابتدای ماه رمضان منتشر شد

مدیرکل انتقال خون استان تهران، روز گذشته در واکنش به نگرانی‌های موجود در رابطه با این کاهش آمار گفت: تا این لحظه بحرانی متوجه ذخایر خونی کشور نشده؛ اما قبل از ایجاد بحران باید از آن پیشگیری کرد.

چند روز قبل، مصطفی جمالی، مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه پیش از ماه مبارک رمضان و در چند روز نخست این ماه شمار داوطلبان اهدای خون روزانه بین یک هزار و 100 تا یک هزار و 300 نفر بود، گفت: درصورت ادامه روند کاهش شمار مراجعه‌کنندگان و داوطلبان اهدای خون در سطح استان تهران، این مرکز در دهه دوم ماه مبارک رمضان با مشکل کمبود خون روبه‌رو خواهد شد.

البته به گفته مسئولان سازمان انتقال خون، هر سال در 2 دهه ابتدایی ماه رمضان اهدای خون کاهش می‌یابد، اما به هرحال، بیماران تحت شیمی درمانی، جراحی و همچنین تالاسمی‌ها در همه ماه‌های سال نیازمند خون هستند و در ماه رمضان با کاهش اهدای خون چاره‌ای جز استفاده از ذخایر خونی کشور که برای حوادث غیرمترقبه ذخیره شده است نمی‌ماند.

با این حال مدیرکل انتقال خون استان تهران روز گذشته نیز با تاکید مجدد نسبت به کاهش آمار اهدا‌کنندگان خون افزود: در فصل تابستان معمولا به‌دلیل گرمای هوا تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش می‌یابد و امسال نیز تلاقی ماه رمضان با فصل گرما، سبب شده که ذخایر خونی مقداری کاهش یابد.

این در حالی است که به گفته متخصصان، درصورت خوردن سحری، اهدای خون تا ساعات قبل از ظهر مشکلی  برای اهدا‌کنندگان ایجاد نمی‌کند.

جمالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی بحرانی نیست ولی همچنان نیازمند مراجعه اهداکنندگان مستمر هستیم، به ایرنا اظهار داشت: معمولا در شب‌های قدر تعداد مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های انتقال خون افزایش می‌یابد، پس بهتر است اهدا‌کنندگان در طول ماه رمضان برای اهدای خون مراجعه کنند؛

چرا که شب‌های قدر ازدحام مراجعه‌کنندگان را به‌دنبال داشته و از طرف دیگر ممکن است امکانات واحدهای انتقال خون برای این تعداد جمعیت کافی نباشد.

وی مهم‌ترین راه برای جمع‌آوری خون سالم را انتخاب جمعیت سالم اهدا‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت سالم اهدا‌کننده را اهدا‌کنندگان مستمر تشکیل می‌دهند که بر این اساس، افزایش شمار داوطلبان مستمر، میزان اهدای خون سالم و ضریب امنیت و سلامت خون را افزایش می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه یک چهارم خون و فراورده‌های خونی کشور در استان تهران تامین می‌شود، عنوان کرد: بیش از 40 در صد خون مورد نیاز در استان تهران از طریق داوطلبان مستمر و 60 درصد از طریق افراد با سابقه اهدای خون (یک بار در سال) و داوطلبان بار اول تامین می‌شود.

خون اهدایی داوطلبان، نه تنها جایگزین خون از دست رفته ناشی از تصادفات و جراحی‌های بزرگ، می‌شود بلکه فراوری شده و محصولات جانبی نیز از آن تولید می‌شود. به این ترتیب، هر فرد با اهدای یک واحد از خون خود می‌تواند نجات بخش جان حداقل 3 بیمار باشد.

کد خبر 62942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز