در حریم پایتخت از گذشته تاکنون با یکسری موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده و هستیم که به لحاظ قانونی و اجرایی مشکلاتی را هم برای مردمانی که در حریم زیست می‌کنند و هم برای مجموعه شهرداری که مکلف است از حقوق حریم پایتخت حفاظت کند، به وجود آورده است.  

علي رضا صادقي

علیرضا صادقی / مدیرکل حریم شهرداری تهران : در حریم پایتخت از گذشته تاکنون با یکسری موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده و هستیم که به لحاظ قانونی و اجرایی مشکلاتی را هم برای مردمانی که در حریم زیست می‌کنند و هم برای مجموعه شهرداری که مکلف است از حقوق حریم پایتخت حفاظت کند، به وجود آورده است.

در این زمینه نخستین و مهم‌ترین چالش، قوانین تقسیمات کشوری است. به دلیل اینکه در سنوات گذشته شهرهای مختلفی در حریم پایتخت تشکیل شدند فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌های جدیدی نیز شکل گرفتند که هریک از این نهادها طبق قوانین خود مدعی‌اند که در حریم پایتخت اختیاراتی دارند و هر موقع بخواهند می‌توانند از آن استفاده یا برآن تکیه کنند.

بنابراین تصمیم‌سازی‌ها متفاوت می‌شوند و این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها باعث بروز مشکلاتی می‌شود و سیاست یکپارچگی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را با چالش جدی مواجه می‌سازد. برای اینکه مدیریت شهری بتواند از حریم پایتخت به شکل مطلوب محافظت کند نیازمند یکپارچه‌سازی در حوزه سیاستگذاری و اجراست.  موانع دیگری همچون حاشیه‌نشینی و اسکان‌های غیررسمی نیز در حریم شهر تهران وجود دارد که می‌توان در سایه تعامل و مدیریت یکپارچه آن را برطرف کرد.

اکنون مدیریت حریم شهر تهران جز شهرداری تهران، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، منابع طبیعی و محیط‌زیست ضوابط و مقررات خاص خود را دارند، اما برای حل و فصل مدیریت چندگانه در حریم تهران باید مسئولان این نهادها با انخاذ یک سیاست واحد و یکپارچه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها مسیر روشنی را تعیین کنند تا برای همیشه حریم شهر تهران از چنین چالش‌هایی رها و صیانت از آن به نحو شایسته انجام شود.  

کد خبر 586761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha