دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

می‌گویند قدیم‌تر‌ها و پیش از صدرنشین شدن برنج در سفره ایرانی‌، حبوب و نان این مقام را داشته‌اند.

هر چند این موضوع به سال‌ها قبل بازمی‌گردد اما به نظر آگاهان بازار، برنج روی گران ماندن اصرار خاصی دارد و همین موضوع باعث می‌شود تقاضا برای آن کاهش یافته و در آینده‌ای نزدیک حبوب دوباره به سفره ایرانی بازگردد. 

با این‌همه، موضوع به بازگشت صرف این دانه‌های مغذی و مفید به سفره ایرانی ختم نمی‌شود زیرا خشکسالی‌های اخیر به خوبی گویای این قضیه است که این بازگشت،‌ بازگشت آنچنان ارزانی برای مصرف‌کننده‌ها نخواهد بود.

برای نمونه رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها پیش‌بینی کرده با بروز خشکسالی امسال، دست‌کم 30 درصد از تولید و 25 درصد از سطح زیر کشت محصول لوبیا کاهش یابد.

با اینکه گروهی از کارشناسان معتقدند قیمت حبوب رکورد 20 تا 30 درصدی رشد قیمت به نسبت زمان مشابه سال پیش را شکسته و این تفاوت را به 50 درصد خواهد رساند اما از گوشه و کنار نیز خبر  آمادگی دولت برای واردات حبوب،مصرف‌کنندگان را دلگرم کرده است.

علاوه بر این،  اواسط تابستان فصل برداشت این گروه غذایی است و شاید ورود بار‌ جدید محصول داخلی، دست‌کم قیمت‌ها را تا تزریق محصول وارداتی ثابت نگاه دارد. 

از  جنبه اقتصادی حبوب که بگذریم هرچه باشد این دانه‌ها جزو لاینفک رژیم‌ غذایی سالم و در نهایت جایگزین گوشت هستند.

پروتئین‌ و کربوهیدرات‌های موجود در حبوب برای کسانی که به دلایل گوناگون از مصرف گوشت خودداری می‌کنند، توصیه می‌شود. فیبر موجود در آن نیز برای رفع مشکلات گوارشی توصیه می‌شود؛

به ویژه اگر به شکل مخلوط با سالاد میل شود. از مواد معدنی این گروه غذایی می‌توان به منیزیم، آهن و فسفر اشاره کرد که هر یک از این مواد در بدن گوشه‌‌ای از مشکلات را حل می‌کنند.

از سوی دیگر برای طعم دادن به این ماده غذایی چاشنی‌هایی مانند رب، آبلیمو و گوجه‌فرنگی در حین پخت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون  موجب سفت ماندن آن می‌شود.

بنابراین برای سفت‌نشدن و طعم داشتن آن بهتر است بعد از پخت کامل، این مواد به حبوب اضافه شوند.

کد خبر 58653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز