جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: دنیای ریاضیات پر از عددها و رقم‌هاست. بعضی از عددها به دلیل اسمی که دارند معروف می‌شوند. مثلاً عدد «گوگول» یکی از این عددهاست!

گوگول اسمی است که ریاضیدانان روی عدد 10 به توان صد گذاشته‌اند. یعنی عدد یک با صد تا صفر در جلوی آن. عدد بزرگی است، نه؟ جالب است بدانید که نام سایت معروف «گوگل» هم از روی این عدد گذاشته شده است. به این مفهوم که مدیران سایت گوگل می گویند که می‌خواهند به همه مردم دنیا خدمات ارائه بدهند!

عددهای دیگری هم هستند که به دلیل این که ریاضیدانان و دانشمندان وقت زیادی را برای پیداکردن آنها صرف می‌کنند، معروف می‌شوند! مثلاً عددهای اول خیلی بزرگ که تنها با برنامه‌های کامپیوتری می‌توان  آنها را پیدا کرد از این جمله هستند.

برخی از عددها هم به دلیل ویژگی‌های جالبی که دارند مورد توجه قرار می‌گیرند. عدد 142857 یکی از این عددهاست. اگر این عدد را در عدد دو ضرب کنید، حاصل 285714 می‌شود! (به ارزش مکانی عدد 14 توجه کنید) اگر این عدد را در سه ضرب کنید حاصل 428571 می‌شود! (به ارزش مکانی 1 توجه کنید) اگر این عدد را در چهار ضرب کنید حاصل 571428 می‌شود! ( به ارزش مکانی 57 توجه کنید) اگر این عدد را در پنج ضرب کنید حاصل 714285 می‌شود! (به ارزش مکانی 7 توجه کنید) اگر این عدد را در شش ضرب کنید حاصل 857142 می‌شود! (سه رقم اول با سه رقم دوم جابجا شده است) حالا اگر این عدد را در عدد هفت ضرب کنید حاصل چه می‌شود؟

بد نیست خودتان امتحان کنید!

کد خبر 58617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز