وزیر امور خارجه آمریکا از بررسی سیاست‌های مورد مناقشه دولت قبلی خبر داد اما آیا این تغییر رویکرد منجر به حل و فصل مناسبات آمریکا و کوبا خواهد شد؟

كوبا

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: آنتونی بلنکین، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جلسه آنلاین گروه G7 خبر از بازگشت آمریکا به دوران پیش از ترامپ داد، اگرچه به نظر نمی‌رسد سیاست‌های کلی این کشور دستخوش تغییرات شگفت‌انگیزی شود اما وی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت «آمریکا برگشته» و درگیر کمک به حل مسائل مختلف شده است.

این خبر که وزارت امور خارجه تغییرات ایجاد شده در سیاست‌های ایالات متحده در زمان دولت ترامپ را بررسی می‌کند، بازگشایی مجدد سفارت این کشور در کوبا را به یک سوال و چالش اساسی تبدیل کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی مفصل به بررسی این سوال پرداخت؛ سال ۲۰۱۶ در آستانه پایان دولت اوباما بود که دیپلمات‌های آمریکایی برای ترمیم روابط فرسوده این دو کشور به سفارت ایالات متحده در بلوار ساحلی مستقر شدند اما حضور آنها تبدیل به یک ماجرای پیچیده شد.

اواخر همان سال، دیپلمات‌های آمریکایی در محل سکونت خود در هاوانا علائم غیر قابل توضیحی مانند سرگیجه و سردردهای شدید را تجربه کردند. نتیجه تحقیقات گسترده سال ۲۰۱۸ که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده نشان داد ۲۴ دیپلمات دچار جراحات مغزی متعدد شدند. نتیجه اینکه نیروهای آمریکایی به این کشور بازگشتند و دیپلمات‌های کوبایی نیز از آمریکا اخراج شدند.

اما نه‌تنها علت این جراحات، بلکه ارزیابی‌های صورت گرفته در مورد سندروم موسوم به هاوانا در آن زمان به صورت یک راز باقی ماند؛ بخشی از محرمانه ماندن این حوادث مربوط به این واقعیت است که اولین گروهی که تحت پوشش دیپلماتیک وارد کوبا شدند در حقیقت افسران سیا بودند.

در حالیکه همه می‌دانند از زمان انقلاب کوبا جاسوسان دو کشور در حال مقابله هستند، سازمان سیا از اقرار اینکه ماموران او در کوبا آسیب دیدند امتناع می‌کند اما ماجرای هاوانا وقتی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد که مشخص شد کارمندان سفارت کانادا در کوبا و نیز دیپلمات‌های آمریکایی در چین و روسیه نیز مشکلات ناگهانی و غیرقابل توضیح مشابهی را گزارش کرده‌اند.

اینکه این مشکل به علت استفاده از سلاح‌های صوتی پیش آمده یا بیماری عفونی و یا سایر عوامل مشخص نیست؛ آکادمی ملی علوم آمریکا مدعی استفاده از مایکروویو هدایت‌شده است اما محققان مستقل به دلیل نقص شواهد و عدم شفافیت، این احتمال را رد می‌کنند. موضع رسمی کوبا همیشه این بوده که هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.

پس از این اتفاقات بود که ترامپ به ریاست جمهوری رسید و سفارت آمریکا در کوبا به خانه ارواح تبدیل شد؛ از آن زمان مردم این کشور برای انجام امور تحصیلی یا دیدار خانوده خود و حتی درمان در آمریکا دچار مشکل شدند اما اکنون و با اعلام دولت بایدن قرار است تمام تغییراتی که دولت ترامپ در سیاست کوبا ایجاد کرده، از جمله تصمیم‌گیری برای خروج دیپلمات‌ها از سفارت این کشور در هاوانا بررسی شوند.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشت اگرچه به نظر می‌رسد دولت جدید هیچ عجله‌ای برای حرکت ندارد، بایدن در زمان کاندیداتوری خود گفت تلاش خواهد کرد سیاست‌های شکست خورده ترامپ را برگرداند. «آنها به کوبایی‌ها و خانواده‌هایشان آسیب رساندند و برای پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر هیچ کاری نکرده‌اند.»

کد خبر 586073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha