در آخرین روزهای بهمن قرن، جمعی از خیّران و ریش‌سفیدان شهر در محله هرندی دور هم جمع شدند تا شاهد شروع عملیات اجرایی ساختمان شماره ۲ این مرکز خیریه باشند. ساختمانی که قرار است به نام حاج «محمدنقی ترکمان» مزین شود؛ نیکوکاری که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های ساخت این مجموعه جدید از طرف فرزندان و وارثان او تأمین شده است.

معاك

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا:   با احداث ساختمان شماره ۲ مؤسسه معاک فعالیت‌های آموزشی و خدماتی این مجموعه برای کودکان منطقه ۱۲ گسترده‌تر می‌شود.  

ساعت ۹ صبح، قرارشان محله هرندی، کوچه شهید عظیم‌زادگان بود. خیلی‌هایشان با همراهی جوان‌ترها آمده بودند. برخی هم تکیه بر عصاهای چوبی‌شان زده بودند. در جمعشان خیّران سال‌خورده و بیمار هم کم نبودند؛ یکی مثل خانم «ناهید افراسیابی» که در جمع خیریه به خانم «مشک‌ریز» مشهور است، هنگام رفتن به سالن اجتماعات از درد بدن و ناتوانی بالا رفتن از پله‌ها گلایه می‌کرد.

گمان کردیم حسب موقعیت سنی از پا درد رنج می‌برد، اما ضعف بدنش به خاطر شیمی درمانی بود: «هر ۲ کلیه‌ها و حتی بینایی‌ام را به خاطر بیماری از دست داده‌ام، اما هیچ‌کدام از این شرایط نمی‌تواند مرا خانه‌نشین کند.» لبخند از صورتش محو نمی‌شود: «۴۷ سال است در مراکز خیریه مشغول به کارم. از جوانی در مراکز خیریه حضور داشته‌ام و کارم را با کودکان نابینا شروع کردم و الان هم با مؤسسه «آوای باران» با ۴۵۰ کودک معلول همکاری داریم.» 
همین که به مؤسسه معاک دعوت می‌شود دلش طاقت نمی‌آورد: «کار خیر باشد باید دوید. همین که خدا عمری داده، یعنی باید هرکاری از دستت بر می‌آید انجام دهی.»

  •  تأخیر در کار خیر ممنوع!  

همه‌شان عمری گذرانده و مویی سپیده کرده‌اند، اما همیشه در فعالیت‌های خیرخواهانه بر جوان‌ها پیشی می‌گیرند. حاج «محمد ناصری» هم یکی از این خیّران است که با ۷۵ سال سن، ۴۵ سال سابقه فعالیت در مرکز خیریه ثامن‌الحجج را در سه‌راه امین‌حضور دارد: «به فرموده قرآن کار، خیر را نباید به فردا انداخت، اگر از دستت برآید وکاری انجام ندهی یعنی کوتاهی کرده‌ای و این را خدا نمی‌بخشد. کم و زیادش مهم نیست؛ مهم انسانیت و حضور در صحنه است.» 

  •  ترویج کار خیر ضروری است 

حاج «هاشم سلیمی آشتیانی» هم در جلسه حضور دارد. با همان حرص و جوش همیشگی‌اش برای کارهای روی‌زمین‌مانده مردم؛ کسی که عمری را در راه مدرسه‌سازی و تأمین تجهیزات درمانی برای بیمارستان‌ها در سراسر کشور با کمک دوستان خیّرش سپری کرده است. از همراهی همیشگی دوستانش در امور خیر تقدیر می‌کند و می‌گوید: «فرهنگ کار خیر باید در بین نسل جوان امروز هم رواج پیدا کند. در کشور ایران، پیشینه و فرهنگ ارزشمند دستگیری از نیازمندان باید نسل‌به‌نسل بچرخد، چراکه از قدیم گفته‌اند همسایه باید به داد همسایه برسد.»
او با بیان اینکه من با امیدی بزرگ به این برنامه آمده‌ام می‌گوید: «امروز با شور و شوق خاصی به این مراسم کلنگ‌زنی آمده‌ام، چراکه معتقدم پروژه‌ای را با همدلی و همراهی هم شروع می‌کنیم که قرار است آینده بچه‌های این منطقه را رقم بزند و این سرمایه‌گذاری ارزشمند و خیرخواهانه ما روزی به ثمر خواهد نشست.»

  •   «مهدی اسکندری» مدیرعامل مؤسسه معاک /توسعه خدمات با احداث ساختمان جدید
مهدی اسکندری/مدیرعامل مؤسسه معاک 

مؤسسه معاک ۴۰ سال سابقه فعالیت در حوزه خیریه دارد. از سال ۸۲ مدیران خیریه به این نتیجه رسیدند که حمایت فرهنگی و آموزشی از خانواده‌های نیازمند در کنار حمایت‌های معیشتی ضرورت دارد. اما اگر بخواهند خانواده‌ها را حمایت کنند، باید فرزندان خانواده‌ها به لحاظ آموزشی و تقویتی مورد حمایت قرار بگیرند و این چرخه اصلاح شود. تاکنون بالغ بر ۹۰۰ دانش‌آموز منطقه در این سال‌ها از مؤسسه خدمات دریافت کرده‌اند.

اکنون ۱۸۵ دانش‌آموز و ۹۰ خانوار تحت پوشش مؤسسه‌اند و با یک آیین‌نامه‌ سازماندهی شده‌اند و خدمات دریافت می‌کنند. دانش‌آموزان تحت پوشش این مجموعه تا به حال، علاوه بر بهره‌مندی از خدمات کمک‌آموزشی و تربیتی کارشناسان معاک، در رشته‌های ورزشی هم خوش ‌درخشیده‌اند و موفق شده‌اند تاکنون ۴۰ مدال کشوری و استانی و منطقه‌ای کسب کنند.  
با توجه به استقبالی که از برنامه‌های حمایتی مؤسسه می‌شود، ظرفیت ساختمان شماره یک پاسخگو نبود. لذا با کمک خیّران ۳ زمین مجاور را خریدیم تا بالغ بر ۴ هزارمترمربع به فضای فیزیکی مؤسسه افزوده شود و بسترهای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای کودکان ساکن در منطقه ۱۲ بیش از پیش فراهم آید؛ کودکانی که ثابت کردند در صورت کمی حمایت و پشتیبانی می‌توانند به مدارج عالی علمی و اجتماعی دست یابند.  

  •   «سعید صادقی» مشاور شهردار تهران /رفع محرومیت و آسیب در محله با مشارکت اهالی میسر می‌شود
سعید صادقی/مشاور شهردار تهران

رویکرد مدیریت جدید شهرداری تهران بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی در راستای حل مشکلات و چالش‌های پیش روی محله‌هاست. به همین منظور، در ۲ سال گذشته برای ایجاد شعبه «خادم منتظر» در شهرداری تهران و ایجاد شعب آن در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برنامه‌ریزی شد. ایجاد شعب با اولویت ۶ منطقه کم‌برخوردار در دستور کار شهرداری قرار گرفت. منطقه ۱۲ هم جز این مناطق است و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱۴ هزار نفری تحت پوشش این ستاد در این منطقه حضور دارند.

ستاد خادم منتظر در واقع با هدف حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های داوطلبانه محلی در محله‌های کم‌برخوردار شهر کار خود را شروع کرده است و با ایجاد شعبه محلی ستاد همه تشکل‌های مردم‌نهاد منطقه با عضویت در این ستاد بدون دغدغه می‌توانند با مشارکت شهردار منطقه و معاونان او به فعالیت‌های داوطلبانه خود در منطقه ادامه دهند و نقش شهرداری در این مسیر تسهیل‌کننده فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد است. بیستم اسفند امسال، شعبه ستاد خادم منتظر در منطقه ۱۲ ایجاد می‌شود و امیدواریم ضمن جلب مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در منطقه، سایر مردم محلی هم به این جمع بپیوندند، چراکه معتقدیم مردم هر محله بهترین کارشناسان و دلسوزترین مدیران برای محله هستند.

آنها به واسطه زندگی در دل هر محله به مسائل و مشکلات واقفند و می‌توانند با توجه به شاکله فرهنگی و اقتصادی محله‌های خود بهترین پیشنهادها را برای بهبود کیفیت زندگی در محله‌ها ارائه دهند.  

کد خبر 586063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha