مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که بیش از یک هزار اتوبوس گازسوز با گذشت نزدیک به دو ماه از آخرین وعده مدیرکل حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌های کشور برای تست و معاینه، هنوز معاینه فنی نشده‌اند...

 و هر لحظه جان شهروندان تهرانی را تهدید می‌کنند آمار‌ها نشان می‌دهدبا توجه به گذشت پنج سال از خرید تمامی اتوبوس‌های گازسوز، تعداد آنها در آینده نزدیک به 3 هزار اتوبوس می‌رسد. اما با وجود هشدارهای رسانه‌ای و مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هنوز هم هیچ سازمان یا ارگانی مسئولیت تست فنی این اتوبوس‌ها را نپذیرفته و همچنان شهر را دستخوش نگرانی کرده است.

 شرکت واحد اتوبوسرانی در انتظار تحقق وعده‌های دولت

هر چند تماس‌های مکرر همشهری عصر برای گفت‌وگو با «مجتبی شفیعی»، مدیرکل سازمان حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای چرایی این مشکل نتیجه نداد اما به گفته «سید حمیدرضا طباطبایی»، معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، وزارت کشور در آخرین تماس این شرکت با سازمان شهرداری‌های کشور قول داده تا ده روز دیگر عملیات تست و معاینه فنی این اتوبوس‌ها را آغاز کند و به دغدغه‌های این شهر 10 – 12 میلیون نفری پایان دهد.

 براساس وعده‌های داده شده به شرکت واحد اتوبوسرانی وزارت کشور یک فراخوان داده و قرار است تا چند شرکت عملیات تست و معاینه فنی بیش از یک هزار اتوبوس گاز سوز را انجام دهند.
شفیعی یکی دوماه پیش نیز در گفت‌وگو با همشهری عصر اعلام کرد تا یک هفته دیگر و پس از برگزاری جلسه با شرکت‌های انتخاب شده، کار معاینه فنی را آغاز می‌کند و اطمینان داد که مشکلی برای اتوبوس‌ها به‌وجود نخواهد آمد.

اما تا به امروزهیچ فعالیتی از سوی شرکت «گاز سوز خودروی ایران» که مسئولیت تست این اتوبوس‌ها از سوی هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری به آن داده شده بود، انجام نشده است.

از سویی دیگر با توجه به گذشت 5 سال از عمر نخستین اتوبوس‌های گاز سوز و فرا رسیدن زمان تست آنها و ضروری بودن این معاینه، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خود با مؤسسه استاندارد وارد گفت‌وگو شد و چهار شرکت آشنا با سیستم اتوبوس‌های گاز سوز را به سازمان شهرداری‌ها معرفی کرده است.

 به گفته طباطبایی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه مدارک معرفی چهار شرکت مؤسسه استاندارد، مدارک اتوبوس‌ها، شماره اتوبوس‌ها و سایر مدارک مورد نظر را به سازمان شهرداری‌های کشور ارسال داشته و در انتظار انجام عملیات تست فنی اتوبوس‌ها به سر می‌برد.

زنگ خطر اتوبوس‌های گاز سوز شهر تهران مدت‌هاست به صدا درآمده

 آمار‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر زمان تست 780 اتوبوس گذشته، 350 اتوبوس دیگر در مرز خطر قرار دارد و تا در خطر قرار گرفتن 2 هزار اتوبوس دیگر هم فرصتی باقی نمانده که همین به نگرانی افکار عمومی دامن زده‌است. این نگرانی بارها از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به وزارت کشور اطلاع داده شده و خواستار تعجیل در انجام تست این اتوبوس‌ها شده است.

 اما به گفته طباطبایی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نهایت سعی خود را دارد تا مشکلات فنی قابل رفع توسط کارشناسان خود را برطرف کند اما به‌دلیل نا آشنا بودن کارشناسان با سلیندرهای اتوبوس‌ها، کاری از دست این شرکت برای رفع نگرانی‌های پایتخت از بابت اتوبوس‌های گازسوز برنمی‌آید. کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به پیشرفت فناوری تست اتوبوس‌های گاز سوز فرصت و هزینه بسیار اندکی را می‌طلبد.

به گفته همین کارشناسان تنها کافی است یک متخصص اتوبوس را خاموش و بدون اینکه سلیندر گاز را از بدنه اتوبوس جدا کند تست را انجام دهد و از سلامت و یا عدم‌سلامت اتوبوس‌ها آگاه شود و درصورتی که سیستم نقص داشت اتوبوس را از جریان تردد شهری خارج سازد.

براساس همین گفته‌ها زمانی که باید صرف تست کردن یک اتوبوس شود را یک ربع می‌دانند تا خیال یک کلان‌شهر از بابت اتفاق‌های احتمالی غیرقابل جبران راحت شود.

مسئول کیست؟

ابتدای این ماجرا براساس مصوبه هیات وزیران که در دولت نهم صورت گرفته، وزارت کشور مسئول تست فنی مخازن سوخت اتوبوس‌ها و حتی تاکسی بود و نمایندگان رئیس‌جمهور نیز این مسئله را تایید نموده‌اند اما پیگیری‌های سه - چهار ساله شرکت واحد اتوبوسرانی بی‌نتیجه ماند تا تعداد اتوبوس‌ها به 800 اتوبوس برسد. پس از آن سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور براساس نامه‌ای رسمی انجام تست دوره‌ای مخازن CNG اتوبوس‌های شرکت واحد را بر عهده شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت کشور نهاد تا این زمان تعداد اتوبوس‌هایی که زمان تست آن گذشته بود و در دل خطر قرار داشتند به 900 اتوبوس رسیده بود.اما شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مسئولیت تست آنها را نپذیرفت و اعلام کرد براساس قانون تمامی امور مربوط به‌خودروهای گازسوز به شرکت ملی گاز واگذار شده است.

پس از مدتی هم اعلام شد هیات ویژه نمایندگان رئیس‌جمهوری، مسئولیت تست اتوبوس‌ها را به کارشناسانی واگذار کرده که امروز تحت عنوان شرکت «گاز سوز خودروی ایران» به فعالیت مشغولند. در این زمان تعداد اتوبوس‌هایی که باید تست فنی شود به یک هزار دستگاه اتوبوس رسیده بود. امروز هم در حالی که آمارها نشان می‌دهد که 3 هزار اتوبوس گاز سوز تهران به‌زودی در مرز خطر قرار می‌گیرند هنوز هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت تست آنها را به‌عهده نگرفته است.

بی مسئولیتی‌ها در حالی ادامه دارد که عمر تعداد زیادی از این اتوبوس‌ها از 5 سال گذشته است و این در حالی است که باید هر سه سال یک بار این اتوبوس‌ها تست شوند. با توجه به اینکه هیچ سازمان یا وزارتخانه حاضر به پذیرش تست اتوبوس‌ها نیست و براساس تمامی فرمول‌های تجربی و علمی باید به‌زودی منتظر وقوع اتفاق شومی بود که نمی‌شود خسارت‌های احتمالی را که به بار می‌آورد پیش‌بینی کرد.

کد خبر 58596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز