ستاد مدیریت بحران در مناطق عهده‌دار وظایف گوناگون در حوزه‌های مختلف ایمنی و پیشگیری است.

نمايش هنر معماري

با توجه به شیوع ویروس کرونا این ستاد برنامه اجرایی و عملیاتی را به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌کند که تجربه نوینی در برنامه مدیران برای مدیریت بحران است. با «کیوان فاتح منش» دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه یک در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.  
 

نحوه برگزاری برنامه‌های اجرایی ستاد مدیریت بحران در ایام کرونا چگونه است؟  
عمده فعالیت‌های ستاد مدیریت در چند حوزه به‌صورت تخصصی شامل آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل، پیشگیری و کاهش خطرپذیری، آموزش و مشارکت‌های مردمی است و هرکدام تقسیم‌بندی‌های دیگری را شامل می‌شوند. امسال دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا در منطقه به این ستاد سپرده شده و در این‌باره ۵ کارگروه تخصصی در حوزه معاونت خدمات شهری، اداره توسعه منابع انسانی، اداره مالی، اقتصاد شهری، معاونت امور اجتماعی و روابط‌عمومی تشکیل شده است. اعضای کارگروه‌ها معاونان منطقه، شهرداران نواحی و رئیسان اداره‌های مستقل است و دبیرخانه در ستاد مدیریت بحران تشکیل می‌شود.

علاوه بر این، فعالیت‌های سال‌های گذشته همچنان، اجرا و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلسه‌ها به‌صورت ویدیوکنفرانسی برگزار می‌شود که این نوع برگزاری را به چشم یک فرصت دیده‌ایم. مانورهای آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت دورمیزی برگزار شده‌اند و چنانچه شرایط به‌صورت عادی برگردد جلسه‌های عملیاتی اجرا خواهد شد. اکنون ۲ مانور در دست اقدام است. مانور سراسری شهر تهران در اسفند ماه به‌صورت دور میزی و مانور معین که به‌صورت پهنه‌ای است برگزار خواهد شد و این مانور در پهنه شمال شرق ۲ اسفند ماه(امروز) اجرا می‌شود.  
 

 آیا برپایی مانورهای دور میزی نتیجه‌ای مانند مانورهای اجرایی گذشته دارند؟  
بله. چون با کارشناسی و طی چند مرحله اجرا می‌شود. ابتدا نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدهای اماکن موجود در محدوده منطقه شناسایی می‌شوند و سپس سناریوهایی برای آن نقاط ضعف تهیه می‌شود که چنانچه بحرانی به وجود آید با این سناریوها می‌توان نقاط ضعف را کنترل و مدیریت کرد. سناریوها برای تأیید به سازمان مدیریت بحران ارسال می‌شوند. چون برگزاری مانور نیاز به مجوز دارد.

سپس در مرحله بعدی جلسه دور میزی برای شبیه‌سازی مانور با مسئولان و مدیران درگیر با بحران برگزار می‌شود. پیشنهادات سازمان‌ها، بررسی مشکلات و چالش‌های سناریو نتیجه برگزاری مانورها به‌صورت ویدیوکنفرانس و شبیه‌سازی دور میزی است. مرحله نهایی هم اجرا و ارزیابی عملیاتی است. اکنون با برپایی مانورها به‌صورت ویدیوکنفرانس موضوع مطرح و بررسی شد و چنانچه شرایط به حالت عادی برگردد مانورها به‌صورت حضوری اجرا خواهند شد.  
 

کد خبر 585649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha