یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: پاییز ۸۶ وقتی ۴ سال بعد از افتتاح بازار برق، سازمان بورس به راه اندازی بورسی به همین نام چراغ سبز نشان داد، محمد احمدیان معاون وزیرنیرو اعلام کرد، وزارت متبوعش ابتدا باید گزارشی توجیهی از توانمندی‌ها و قابلیت هایش به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق آن روزها امیدوار بود  تصویب گزارش توجیهی و انتخاب نماینده‌ای از بخش خصوصی برای عضویت در شورای برق تا پایان سال ۸۶ به انجام برسد.

هرچند که به اعتقاد او حتی در صورت این پیشرفت، راه‌اندازی رسمی آن تا زمان صدور مجوز از سوی سازمان بورس همچنان معطل خواهد ماند.

اما ظاهرا  امسال ابر و باد و مه وخورشیدوفلک در کارند تا درهای بورس برق، پاییز و زمستان هم به روی خریداران و فروشنده‌ها باز نشود.

به عبارت بهتر مجوز راه اندازی را بورس صادر کرده اما این بار وزارت نیرو از صرافت افتتاح بورس برق افتاده و ظاهرا به این نتیجه رسیده دست‌کم تا پایان امسال زمان برای خرید و فروش برق در بازاری کاملا رقابتی مناسب نیست.

مسعود حجت، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه‌ برق ایران هم چند روز پیش رسما احتمال این خلف وعده را تایید و اعلام کرده بود: اگرچه قول داده‌ایم بورس برق نیمه دوم امسال راه‌اندازی شود، اما به علت خشکسالی شاید نتوانیم این وعده را محقق کنیم.

وی استدلال کرده بود: بازار زمانی معنی پیدا می‌کند که عرضه بیش از مصرف باشد و اگر عرضه با مصرف برابر یا کمتر باشد، سیستم جیره‌بندی است و دیگر رقابتی وجود ندارد.

اما با وجود استدلال مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، محمدحسین جاویدی، دبیر و عضو هیات تنظیم بازار برق معتقد است: امکان بهره برداری ازبورس برق در نیمه دوم امسال کماکان وجود دارد.

جاویدی به همشهری می‌گوید: مجوز فعالیت بورس برق به عنوان اولین و مهم‌ترین شرط راه اندازی اخذ شده و به این ترتیب سازمان بورس، برق را به عنوان یک کالای بورس‌پذیر، مورد شناسایی قرار داده، بنابر این منع قانونی برای آغاز رسمی این بازار رقابتی عملا وجود ندارد.

دبیر هیات تنظیم بازار برق در ادامه مسئول پیگیری و راه اندازی بورس برق را معاونت امور برق وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق معرفی می کند و می‌افزاید: از ۴ سال پیش زمان راه اندازی بورس برق را نیمه دوم سال ۸۷ اعلام کرده بودم.

امروز هم بر این باور هستم که امکان فعالیت این بازار در فرصت باقیمانده تا پایان سال وجود دارد مگر اینکه وزارت نیرو با توجه به میزان تقاضا برای مصرف به این نتیجه برسد که امسال زمان مناسبی برای ایجاد فضای رقابتی نیست.

او کمبود تولید  ناشی از خشکسالی را هم مانعی در برابر راه اندازی بورس برق نمی داند و می‌گوید: از ابتدا هم بنا بود تنها ۳۰ درصد از کل تولید برق در بورس عرضه شود. به عبارت دیگر رقمی به عنوان کف فرض نشده است.

عضو هیات تنظیم بازار برق تاکید می کند : با این تفاسیر حتی در صورت کمبود تولید هم  امکان آفاز فعالیت بورس برق وجود دارد چون در هر حال درصد مشخصی از تولید در این بازار عرضه خواهد شد .

جاویدی در ادامه با اشاره به مزایای خرید وفروش برق در بورس یادآور می شود : فعالیت بورس اصل رقابت را تقویت می کند. به مفهوم دیگر با افزایش مراکز معامله دامنه اختیار خریدار وفروشنده برای انتخاب بهترین گزینه گسترش می یابد.

او مشتری های بورس برق در مرحله اول را تولید‌کننده‌های بزرگ وشهرک های صنعتی عنوان می‌کند و می گوید: احتمالا در مراحل بعدی به شبکه‌های توزیع هم این اجازه داده خواهد شد تا نیاز خود را از طریق بازار رقابتی و دربورس برق تامین کنند.

علاوه بر این به مرور برخی از نیروگاه ها هم مجوز عرضه تولید خود در بورس را دریافت خواهند کرد.

جاویدی در نهایت تاکید می‌کند: مقدمات راه‌اندازی بورس برق فراهم شده و امکان بهره برداری ازآن در ماه‌های باقیمانده از سال ۸۷ وجود دارد مگر اینکه متولیان امسال را زمان بهینه برای افتتاح تشخیص ندهند.

کد خبر 58505

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز