گروه بورس: بعداز طرح همچنان در دست اجرای بورس نفت، که کماکان وزارتخانه‌های اقتصادو نفت برای راه‌‌اندازی و مدیریت آن در حال چانه‌زنی هستند، وزارت نیرو هم به صرافت شفاف شدن معاملات برق در قالب بورس افتاد.

و برای مقدمه چینی 4سال پیش بازار برق را راه‌اندازی کرد تا با فعالیت زیر نظر هیات تنظیم بورس مبادلات را شفاف‌تر و زمینه حضور خارجی‌ها را فراهم کند.

یکسال بعد هم فعالیت‌های مقدماتی برای تشکیل بورس برق آغاز شد هرچند که رایزنی‌ها بعد از گذشت 3سال همچنان ادامه دارد.

محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو در امور برق در خصوص  روند  پیش رو برای راه‌اندازی بورس برق می‌گوید: وزارت نیرو ابتدا باید گزارشی توجیهی از توانمندی‌ها و قابلیت هایش را تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کند. تصویب این گزارش از سوی سازمان در نهایت این اجازه را  خواهد داد که برق در بورس معامله شود.

احمدیان امیدوار است، تصویب گزارش توجیهی و انتخاب نماینده‌ای از بخش خصوصی برای عضویت در شورای برق امسال صورت گیرد. با این حال حتی در صورت این پیشرفت راه‌اندازی رسمی آن تا زمان صدور مجوز از سوی سازمان بورس همچنان معطل خواهد ماند.

محمدحسین جاویدی، دبیر و عضو هیات تنظیم بازار برق هم معتقد است: دست‌کم تا مهر سال آینده خبری از افتتاح بورس برق نخواهد بود.

جاویدی در تشریح تفاوت‌های بورس و بازار برق می‌گوید: معاملات در بازار برق به صورت روزانه صورت می‌گیرد. اما با تشکیل بورس امکان خرید و فروش طولانی مدت و به عبارت دیگر پیش خرید و پیش فروش فراهم خواهد شد و این مزیتی است که ‌منجر به  ایجاد امنیت خاطر برای مشتریانی می‌شود که از افزایش قیمت در مدت زمان طولانی نگرانند.

او ایجاد امکان خرید و فروش در منابع و حجم‌های کمتر را از دیگر مزایای تشکیل بورس برق عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر در بازار برق نیروگاه‌ها به صورت عمده و کلی خرید و فروش می‌شوند و تنها بخش خصوصی قادر است به صورت محدود معامله خرد انجام دهد اما بورس برق با خرید و فروش‌های خرد قطعا باعث تعادل قیمتی خواهد شد. محدودیت معاملات به خرید و فروش‌های داخلی حداقل در سال‌های اول تشکیل بورس برق، از دیگر پیش بینی‌های جاویدی برای آینده این بورس است.

دبیر هیئت تنظیم بازار برق می‌گوید: پس از گذشت 2 تا 3سال این امکان فراهم خواهد آمد که کشورهای همسایه هم وارد معاملات بورس برق ایران شوند هرچند که تحقق چنین امری نیازمند ایجاد بسترهایی از جمله تقویت شبکه‌های انتقال با کشورهای مجاور است چرا که در حال حاضر به رغم وجود شبکه‌های انتقال، ظرفیت مبادله چندان قابل ملاحظه نیست. به عبارت دیگر بورس برق ایران تا مدت‌ها منطقه‌ای خواهد بود.

با این حال جاویدی معتقد است :افتتاح بورس برق، باتوجه به این که  اولین بورس در منطقه است فرصت مناسبی برای ایران خواهد بود تا قوانین بازار خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند.

کد خبر 38988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز