دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

شورای بورس موافقت اصولی خود را با راه‌اندازی بورس برق اعلام کرد. موضوع صدورمجوز بورس برق در جلسه شورای بورس مطرح شد.قرار است این بورس در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با ایسنا گفت: باید ترکیب سهامداری این بورس مشخص شود و همانند بورس کالا به صورت یک شرکت بورس مستقل فعال شود.

وی ادامه داد: درصورتی‌که بورس برق تشکیل شود تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند ولی اگر قرار باشد بازاری تشکیل شود که برق درآن معامله شود می‌تواند به شکل سابق فعالیت کند ولی وزارت نیرو علاقه‌مند به راه‌اندازی بورسی به صورت مستقل است.

هیأت تنظیم بازار برق ایران هم اعلام کرد: بورس برق مهرماه سال 1387 راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های مهرو ایسنا، محمد احمدیان معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه سهم بخش دولتی تا آینده‌ای نه چندان دور در تولید برق کاهش می‌یابد خوشبختانه ترکیب بازار برق به نوعی است که تصور می‌رود اطمینانی در دل سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

همچنین محمدحسین جاویدی عضو هیأت تنظیم بازار برق ایران نیز گفت: تهیه اساسنامه بورس برق و  مطالعات نیازمندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری راه‌اندازی این بورس در هیأت تنظیم بازار برق کشور صورت گرفته و می‌توان امیدوار بود مهرماه سال آینده بورس برق راه‌اندازی شود.

محمدحسین جاویدی افزود: گزارش‌های توجیهی راه اندازی بورس به تأیید اولیه بورس اوراق بهادار رسیده است، بنابراین باتوجه به تکمیل شدن امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بورس برق انتظار می‌رود بورس برق از مهرماه سال آینده راه اندازی شود.

مسعود حجت، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این زمینه تأکید می‌کند: در حال حاضر بازار برق یک بازار متمرکز است بنابراین تشکیل بورس برق در مرحله بعدی است. 

وی می‌افزاید: اقدامات اولیه تشکیل بورس برق از جمله تهیه و تدوین اساسنامه و صدور مجوزهای قانونی است که بخشی از آن انجام شده و مابقی در حال پیگیری است. در واقع بازار هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در حال کار است تا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آن برطرف شود.

به گفته حجت، یک ضرورت راه اندازی بورس برق تحقق اهداف اصل‌44 قانون اساسی است.

از سالهای قبل، مقدمات خصوصی ‌سازی صنعت برق انجام شده که مهم‌ترین قدم در راه خصوصی ‌سازی، مستقل شدن بخش تولید، توزیع و انتقال است.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد وزارت نیرو برای مقدمه چینی 4‌سال پیش بازار برق را راه‌اندازی کرد تا با فعالیت زیرنظر هیأت تنظیم بورس، مبادلات را شفاف‌تر و زمینه حضور خارجی‌ها را در این عرصه رقابتی فراهم کند.

کد خبر 44644

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز