سال نو برای بسیاری از ما فرصتی است تا به زندگی‌مان بازبنگریم و در جهت تغییر و بهبود آن بکوشیم. پس مانند آنچه تاکنون معمول بوده است، اهدافی را در ذهن‌مان حک می‌کنیم که با گذشت زمانی کوتاه رنگ می‌بازند و از یاد می‌روند.

موفقیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، اینکه چرا اغلب اهداف و برنامه‌هایمان ناکام می‌مانند، و اینکه چگونه می‌توان آنها را به انجام رساند، پرسش‌هایی هستند که روانشناسان را به جد مشغول خود کرده‌اند. نتیجه پژوهش یک موسسه مطالعاتی انگلیسی حاکی از آن است که ۸۸ درصد شرکت کنندگان در پژوهش موفق به پیگیری و انجام اهداف عالی خود نبوده‌اند.

داشتن اهداف مشخص

هرچه تصمیم‌های ما مبهم‌تر و نادقیق‌تر باشند، به همان میزان نیز احتمال موفقیت ما در انجام آن‌ها کمتر می‌شود. برای نمونه کسی که می‌خواهد چند کیلو وزن کم کند، نباید با خودش قراری کلی بگذارد که "در سال نو به باشگاه تناسب اندام می‌روم"، بلکه به جای آن باید هدفش این باشد که "حداقل یک‌بار در هفته می‌دوم".

کسب موفقیت با تصور کردن رؤیاها

روانشناسان سلامت توصیه می‌کنند که ابتدا خود را از فواید و مضرات اهداف خود آگاه سازید. برای مثال اگر مایلید سیگار را ترک کنید، ابتدا به زندگی‌تان از دریچه نگاه فردی بنگرید که سیگار را مدتهاست ترک کرده است. همین تصور به تنهایی سبب ایجاد حس خوب و مثبتی در ما می‌شود. عکس آن هم البته امکان‌پذیر است. می‌توان تصور کرد که با ادامه مصرف سیگار چه اتفاقی در زندگی برایمان خواهد افتاد.

نوشتن و ثبت اهداف

توصیه دیگر کارشناسان این است که اهداف خود را با واژه‌های روشن بر روی کاغذ بنویسیم. با این کار احساس تعهد درونی ما افزایش پیدا می‌کند. باور کنید، تکه کاغذی که روی در یخچال می‌چسبانیم، ما را راحت نمی‌گذارد، چون یادآور آن است که برای مثال امروز قرار است ورزش کنیم. دفترچه خاطرات نیز کمک خوبی است، چون روایتی است از موفقیت‌ها و شکست‌های ما.

گام به گام با اهداف واقع‌بینانه

به گفته کارشناسان نباید اهداف‌مان به باری سنگین برایمان بدل شوند. فرض کنید کسی که تا به حال تحرک چندانی نداشته است، نباید یکباره در دوی ماراتن شرکت کند، بلکه هفته‌ای دوبار پیاده‌روی طولانی و سریع می‌تواند برای او آغاز خوبی باشد. با گام‌های کوچک می‌توان اندک اندک بر عادات قدیمی غلبه کرد و عادات خوب و مفید را جایگزین آن‌ها ساخت.

اهدافتان را با دیگران در میان بگذارید

وقتی تصمیم به انجام کارهایی خوب گرفتید، حتما تصمیم‌تان را با دیگران در میان بگذارید. این کار دو امتیاز دارد: از یکسو دوستان و نزدیکان‌تان شما را در پیشبرد آن حمایت می‌کنند. از سوی دیگر شما نیز به راحتی نمی‌توانید از انجام آن شانه خالی کنید. در یک کلام، جایی برای فریب خود و دیگران باقی نمی‌ماند. کارشناسان حتی توصیه می‌کنند که از شبکه‌های اجتماعی برای تقویت انگیزه‌تان بهره ببرید.

نقش تشویق و پاداش در تقویت انگیزه‌ها

وقتی هدفی را انتخاب می‌کنید، نه به جنبه‌های منفی آن، بلکه تنها به جنبه‌های مثبت آن بیاندیشید. این کار به عزم ما در رسیدن به اهداف‌مان یاری می‌رساند. هر گام موفقیت‌آمیز ما سزاوار پاداش است. تشویق و پاداش اهمیت بسزایی در تقویت انگیزه و همچنین اعتماد به نفس دارد. حتی کسب موفقیت‌های ناچیز و کوچک در میان راه نیز سبب ترشح دوپامین توسط مغز می‌شوند که به تقویت بیشتر انگیزه‌ها یاری می‌رساند.

کد خبر 584689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار