آذربایجان یکی از 2 قطب بزرگ فروش محصولات خارجی دست‌دوم در تهران محسوب می‌شود.

تاناکورا

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: بسیاری بر این باورند که رشد قارچ‌گونه مغازه‌های معروف به تاناکورا به دلیل آن است که بیشتر ساکنان تکه دهم پایتخت از قشر متوسط وکارگرند. اما مشاهدات میدانی ما خلاف این دیدگاه را ثابت کرد، چراکه اکثر مشتریان این بازار از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا هستند که به دنبال خرید محصولات برندهای معروف جهانی به قیمت مقرون به صرفه‌اند.

البته در این میان اقشار کم‌درآمدی هم هستند که ترجیح می‌دهند به جای خرید اجناس کم‌دوام ایرانی با قیمتی فراتر از بودجه خود، جنس ارزان اما خارجی بخرند به گونه‌ای که فاصله طبقاتی آنها با قشر مرفه جامعه به لحاظ پوشش چندان به چشم نیاید.

دلیل خرید از فروشگاهای تاناکورا هرچه باشد، ما بایک نوع نگرش اجتماعی و فرهنگی مبنی بر اعتماد به اجناس خارجی و بی‌اعتمادی به اجناس تولید داخل روبه‌رو هستیم. این در حالی است که جامعه به واسطه تحریم‌های گسترده خارجی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی و تولید ملی متمرکز شده است و این مفهوم در مقابل حس بی‌اعتمادی به تولید داخلی قرار است تمام توجه‌ها را به تولید ملی و خرید محصول ملی معطوف کند.

با اینکه تولید ملی و کارگاه‌های کوچک تولیدی این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی بیشتردرگیر هزینه‌های گزاف تولید هستند و توجه به سلیقه و ذائقه مخاطب چندان قابل اهمیت نمی‌تواند باشد، اما همت عمومی برای خرید کالاهای داخلی می‌تواند تولید ملی به‌ویژه کارگاهای محلی را احیا کند. اگرچه برخی در این مسیر علاج کاررا تعطیلی مغازه‌های تاناکورا می‌دانند، اما به نظر می‌رسد که در این راه بیش از هر چیز نیازمند تغییر ذائقه فرهنگی و عادات غلط اجتماعی هستیم.

به همین دلیل تا زمانی که بی‌اعتمادی به تولید ملی در میان مردم وجودداشته باشد، خرید کالای خارجی و حتی دست‌دوم در مقابل تولیدات داخلی پیشتاز خواهد بود.

کد خبر 584681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    وقتی جنس های تولید داخل بی کیفیت هستند چطور بهشان می شود اعتماد کرد ؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 1
    وقتی دانش کافی تولید کننده گان ندارن وجنسهای بنجل تولید میشه با کیفیت پایین چه توقعی است که مردم جنس گران ولی بی کیفیت بخرند دوران تحریم کشور باید از دانش داخلی اونم از جوونا استفاده میکرد چه از نظر کشاورزی وصنعت و زیرساختا ولی متاسفانه از این بازار شوم کسانی که زور و ثروت باد آورده دارن از کشورهایی مثل چین بنجل وارد میکنن وبا قیمت بالا به مردم غالب میکنن ولی تولید داخلی با کیفیت صفر
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    اولا جنس های تولید داخل بسیار بی کیفیت هستند ثانیا وقتی رغیبی برای خود نمی بینند قیمت های خود را بصورت صعودی بالا برده و از این طریق به مصرف کننده بدبخت ظلم می کنند مثال واضح ان ایران خودرو و سایپا