چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

مدتی است که خرید و فروش لباس‌های دست دوم (تاناکورا) در کرمانشاه حتی در مناطق مرفه‌نشین نیز تب داغی به خود گرفته که علاوه بر پراکندگی خرده‌فروشان در سطح شهر، استفاده از آنها اما و اگرهای بهداشتی و قانونی بسیاری را به دنبال دارد که بی‌اطلاعی از آن، بیماری را ارزان به جان می‌بخشد.

پوشاک تاناکورا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جدا از مراکزی که مردم کرمانشاه آنان را به نقاط عرضه لباس‌های دست دوم می‌شناختند، این روزها دستفروشان و مناطق جدیدی به این حرفه پیوسته و برخی از آنان با تاریک شدن هوا، بساط خرده فروشی را در گوشه و کنار خیابان‌های شهر پهن می‌کنند، حتی فعالیت این افراد در مناطق مرفه نشین همچون خیابان فردوسی، برق و نوبهار کرمانشاه هم به چشم می‌خورد.  

بازار این خرده‌ای فروشان با هجوم اقشار تنگ دست و حتی آنانی که ولع برندپوشی دارند داغ داغ است، همه نوع لباس در بساطشان دیده می‌شود که قیمت ارزان و حتی برندبودن برخی از آنان، مشتریان ویژه‌ای دارد.  

سال‌هاست که عرضه لباس‌های دست دوم و یا همان لباس‌هایی که به تاناکورا معروف است در چندین مغازه و در مجتمع‌ها و پاساژهای پرازدحام شهر عرضه و به فروش می‌رسد.  

این در حالی است که مکان‌های واحد و شناخته شده‌ای در استان‌های هم جوار کرمانشاه، توسط ارگان‌های مربوطه به منظور نظارت کامل و قانونی بر آنها دایر شده است.  

عفونت‌های قارچی در زیر پوست لباس‌های فرده ای

چنانچه یک متخصص پوست و مو گفت: اگر لباس‌های تاناکورا به صورت صحیح ضدعفونی و شسته نشود موجب انتقال بیماری پوستی به فرد مصرف کننده می‌شود.  

علی ابراهیمی افزود: برخی عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی ممکن است مدتها بر لباس باقی بماند و با استفاده از لباس دیگران، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.  

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: پیشنهاد می‌شود افراد پس از خریداری لباس‌های دسته دوم به صورت اصولی لباس را شسته و ضدعفونی کنند و یا پس از شستن با آب داغ، اتوی گرم نیز بر روی آن بکشند.  

وی  اضافه کرد: این کار موجب از بین رفتن عوامل عفونی باقی مانده بر لباس می‌شود، همچنین اگر عفونت و قارچ در کفش‌هایی که به صورت دست دوم استفاده می‌شود وجود داشته باشد زگیل را به دنبال دارد.  

فروش لباس زیر ممنوع است

در همین رابطه کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: براساس دستورالعمل وزارتخانه، تحت هر شرایطی فروش لباس‌های دست دوم زیر چه مردانه و چه زنانه ممنوع است و حتی فروش کفش دست دوم هم ممنوع شده است.  

بهمن خدادادیان ادامه داد: فروش مابقی پوشاک به غیر از موارد فوق در صورتی که گندزدایی شوند و سیر قانونی در گمرک را داشته و مورد تایید بهداشت باشد، مشکلی ندارد.  

تاناکورا مجوز می‌خواهد

وی با بیان اینکه فروش لباس‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود، ممنوع است، اظهار کرد: مکان‌هایی که برای عرضه و فروش لباس‌های تاناکورا انتخاب می‌شود باید دارای مجوز باشند که متاسفانه چندین صنف در مجتمع‌های حوالی میدان آزادی کرمانشاه و یک واحد در خیابان دبیراعظم بدون مجوز است که مشغول به فعالیت هستند که درصدد هستیم پس از هماهنگی با اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت با آنان برخورد کنیم.  

به گفته خدادادیان، برای اصنافی که بدون مجوز مشغول به فعالیت و عرضه لباس دست دوم هستند تشکیل پرونده می‌دهیم و به آنان اجازه می‌دهیم ظرف مدت قانونی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند که در غیر این صورت پلمب شده و برخورد قانونی با آنان صورت می‌گیرد.  

خدادادیان معتقد است، در صورتی که مراحل گندزدایی، شست و شو، خشک کردن و اتوکردن این لباس‌ها به درستی انجام شود موردی نخواهد داشت.  

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ادامه داد: براساس نامه جدید وزارتخانه، قرار است در جلسه کارگروه سلامت و امنیت شهرستان با حضور دستگاه‌های قضایی، نظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، بهداشت و سازمان اموال تملیکی تصمیماتی اتخاذ شود که پس از آن صدور اخطارها را آغاز کنیم و اصناف دارای مجوز باید براساس دستورالعمل کشوری فعالیت کنند.  

بازار روز جایی برای عرضه لباس‌های دوم نیست

خدادایان با تاکید براینکه عرضه لباس دست دوم به صورت پراکنده در مجتمع‌های متعدد و یا روزبازارها نباید صورت گیرد، افزود: این فعالیت باید در مکانی دارای مجوز و جواز کسب در چارچوب تعیین شده و قانونی صورت گیرد و تاییدیه گندزدایی و تاییدیه گمرک را داشته باشد، سعی می‌کنیم تا پایان سال این اصناف را ساماندهی کنیم.  

۲۰۰ صنف، لباس تاناکورا عرضه می‌کنند

در ادامه رئیس اتحادیه لباس فروشان کرمانشاه با بیان اینکه صنف عرضه لباس‌های دست دوم زیرنظر اتحادیه لباس فروشان قرار دارد، گفت: نزدیک به ۲۰۰ صنف عرضه لباس تاناکورا در کرمانشاه وجود دارد که نزدیک به ۱۲۰ صنف دارای پروانه و ۸۰ صنف دیگر فاقد پروانه است.

اکبر پناهیان، با بیان اینکه به اصناف بدون پروانه اخطار داده می‌شود، گفت: براساس دستور وزارتخانه، این اصناف می‌توانند در صورت رعایت تمام موارد بهداشتی و قانونی به کار خود ادامه دهند که تعهد گرفته شده در صورت دستور برای جمع آوری، از این قانون پیروی کرده و آن را به نوفروشی تبدیل کنند که در آن زمان پروانه تبدیل به نوفروشی می‌شود.  

پناهیان با بیان اینکه از فروشندگان لباس فرده‌ای تعهد گرفته شده که به هیچ وجه حق فروش لباس زیر را ندارند، افزود: حتی عرضه اسباب بازی‌های عروسکی دست دوم نیز ممنوع شده چرا که امکان دهان زدن کودک به آن وجود دارد.  

به گفته وی، کاشی کاری یکی از مناطق شناخته شده عرضه لباس دوم است که پاساژ پرویز، ولیعصر و اصنافی در دبیراعظم از گذشته به این فعالیت پرداخته اند.  

۹۰ درصد لباس‌ها از پاکستان می‌آید

پناهیان با بیان اینکه ۹۰ درصد لباس‌های دست دوم از پاکستان وارد کشور می‌شود، افزود: این لباس‌ها بیشتر در کردستان و مهاباد توزیع می‌شود که پای آن به کرمانشاه هم باز شده است.  

وی یادآور شد، با توجه به شرایط اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، طبقات دوم و سوم جامعه از این لباس‌ها استفاده می‌کنند و حتی برخی از آنان برند بوده و کیفیت بالایی دارند.  

پراکندگی فرده‌ای فروشان کرمانشاه

پناهیان ادامه داد: در استانی همچون کردستان از این اصناف با همکاری نیروی انتظامی و ارگان‌های مربوطه حمایت شده و مکان جدایی برای آن درنظر گرفته شده ولی در کرمانشاه پراکنده است که خواهان در نظر گرفتن یک مکان واحد برای آنان هستیم.  

در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در پاسخ به این سوُال که آیا برنامه‌ای برای انسجام و احداث مکانی واحد برای عرضه لباس‌های فرده‌ای وجود دارد، گفت: در زمینه احداث یک مکان واحد برای فعالیت عرضه کنندگان لباس‌های تاناکورا، اگر سرمایه گذاری پای کار بیاید حمایت می‌شود.  

هم اکنون اتحادیه لباس فروشان کرمانشاه، نزدیک به ۳۳۰ عضو نوفروش دارد.  

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمیعت دارای بیش از ۶۰ هزار واحد صنفی است.

کد خبر 473130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha