طرح کاپ یا همان کاهش پسماند به‌عنوان الگویی نو در مدیریت پسماند و منطبق با استانداردهای روز دنیا همچنان در برخی محله‌های منطقه ۶ به‌صورت پایلوت در حال اجراست.

کاپ

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:    با توجه به اینکه اجرای چنین طرح‌هایی در امتداد حفظ محیط‌زیست شهری و رسیدن به مفهوم واقعی توسعه پایدار و طبیعتاً نیازمند همکاری و مشارکت همه‌جانبه شهروندان است، ولی این روزها اهالی برخی از محله‌های پایلوت اجرای طرح، از جمله توانیر، از نحوه جمع‌آوری پسماندها و برخی کم و کاستی‌ها در اجرای کاپ گله و نارضایتی دارند.

شیوا نجف‌آبادی/ یکی از ساکنان محله

به گفته یکی از ساکنان محله توانیر، جمع‌آوری مخازن برای اجرای طرح کاپ بدون فرهنگسازی انجام شده است: «عده‌ای از اهالی با این طرح مخالفند و برای نشان دادن این مخالفت حتی مخازن را هم تحویل نگرفته‌اند. گاهی دیده شده به نشانه اعتراض زباله‌ها را وسط خیابان یا حتی مقابل منزل شورایارها رها می‌کنند. در کوچه‌هایی مانند چهل‌شاهد و بوستان شرقی و غربی هم اطراف فلاورباکس‌ها و مخازن دوقلو یا مقابل ساختمان‌ها این وضعیت قابل مشاهده است.»  «شیوا نجف‌آبادی» که سال‌هاست در این محله سکونت دارد ۳ بار جمع‌آوری پسماند در هفته را مشکل‌ساز می‌داند: «فعلاً که هوا سرد است، ولی در فصل گرما این زباله‌ها قطعاً بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند. برخی آپارتمان‌ها آسانسور ندارند و مسئولیت باز کردن در و تحویل مخزن به اجبار برعهده فردی است که در طبقه اول سکونت دارد. بدنه مخزن بسیار آلوده است و تماس دست با آن در وضعیتی که کرونا شایع است، باعث ایجاد بیماری می‌شود.»  این هم‌محله‌ای عقیده دارد اگر الزامی به اجرای طرح وجود دارد، حداقل باید آموزش‌های بیشتری به اهالی ارائه شود: «چرا فرهنگسازی نمی‌شود؟ چرا شهرداری و اداره پسماند اصرار به اجرای طرحی دارند که در این روزهای شیوع ویروس با مخالفت اکثر اهالی مواجه شده است؟»

  • روش جمع‌آوری فعلی زباله‌ها نتیجه‌بخش نیست

دکتر «صدیقه تقی‌پور سهی» شورایار محله نظامی گنجوی و ساکن کوچه دوستان، مراحل اجرای طرح کاپ را کامل نمی‌داند: «در ملاقاتی که با معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۶ داشتم درخواست کردم به‌صورت آزمایشی سطل‌های توری و محفظه‌های مسقف مقابل برخی ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌های جنوبی که زباله‌ها را در مخازن نمی‌گذارند قرار بدهند تا از پخش شدن آنها به دست گربه‌ها جلوگیری شود. با این صحبت‌ها ظاهراً موافقت شد، ولی هنوزترتیب اثر داده نشده است.»

  • ماشین زباله، ایست!

«گاهی ماشین‌های جمع‌آوری زباله با کمی تأخیر اهالی، تحویل زباله را به نوبت بعد موکول می‌کنند.» یکی از ساکنان بلوار دوستان با بیان این جمله ادامه می‌دهد: «برخی آپارتمان‌ها سرایدار ندارند. بنابراین، طبیعی است تحویل سطل کمی زمانبر شود، ولی بارها پیش آمده که بدون کمی تأمل عبور کرده‌اند و مجبور به گذاشتن زباله کنار خیابان شده‌ایم. کاش مأموران شهرداری برای برخورد درست با اهالی آموزش دیده بودند.» «بقایی» از جمع‌آوری سرسری مأموران شهرداری گلایه می‌کند: «اغلب اوقات این ماشین وارد بن‌بست‌ها نمی‌شود یا ملودی خاموش است و زنگ‌ها را هم نمی‌زنند تا از حضورشان مطلع شویم. همین بی‌مسئولیتی مأموران شهرداری باعث شده زباله‌ها را هر روز سر کوچه و خیابان ببینیم. چاره کار چیست؟»

  • هدف از اجرای طرح، کاهش تولید پسماند

«معصومه زینعلی» مسئول بازیافت شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۶، نیز که به‌تازگی از محله بازدید میدانی داشته، پای صحبت‌های بانوان محله نشست و از برخی مشکلات ایجاد شده باخبر شد و انتقادها و پیشنهادها را شنید.   «اگر اهالی درخواست نظافت مخزن را داشته باشند می‌توانند با دفتر بازیافت ناحیه ۵ تماس بگیرند.» او با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «شهردار ناحیه ۵ با جدیت پای اجرای صحیح طرح ایستاده و دستور داده با هر تماس تلفنی درباره این کار، مأمور مربوط با واترجت برای شست‌وشوی مخزن در محل اقدام کند.» به گفته مسئول بازیافت ناحیه ۵، مأموران جمع‌آوری زنگ همه واحدها را می‌زنند، ولی گاهی اهالی می‌گویند سطل زباله هنوز پر نشده است یا دیر در آپارتمان را باز می‌کنند.

معصومه زینعلی / مسئول اداره بازیافت شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۶

این در حالی است که مأموران جمع‌آوری نمی‌توانند مدت زیادی منتظر تخلیه پسماند بمانند.»  او می‌گوید که ساکنان ساختمان‌های جنوبی از جمله اهالی کوچه کرمانشاهی، اوایل اجرای طرح از تحویل مخزن خودداری کردند، ولی بعد از مدتی درخواست مخزن دادند و داخل پارکینگ‌ آن را جانمایی کردند: «مقرر شد تعداد انگشت‌شماری که به گفته خودشان مکان مناسبی برای جانمایی مخازن نداشتند، زباله‌هایشان را در بازه زمانی ۷ تا ۹ شب جلو ساختمان بگذارند تا ماشین جمع‌آوری برای تحویل اقدام کند.»

  • میزان همکاری شهروندان مطلوب است

شهردار ناحیه ۵ البته میزان همکاری شهروندان را پس از ۳ ماه از آغاز اجرای طرح کاپ در محله دوستان ۸۰‌درصد عنوان می‌کند: «ناظران خدمات شهری و شهرداران شب ناحیه به‌طور مستمر وضعیت اجرای این طرح را پایش می‌کنند و شهروندان هر زمان که موردی را مشاهده کردند می‌توانند در تماس با سامانه‌های نظارت مردمی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ یا ارتباط مستقیم با دفتر شهردار ناحیه موضوع را در میان بگذارند.»

فرزاد هنرور/ شهردار ناحیه۵

«فرزاد هنرور» می‌گوید: «بنده و ناظران خدمات شهری و شهردار شب ناحیه هم بر اجرای مطلوب این طرح کلانشهرداری تهران به‌صورت ۲۴ ساعته نظارت داریم. ناظر ثابت و امین شهرداری ناحیه، مواردی مانند اینکه پلاکی جا نیفتد، مخزنی در خیابان رها نشود یا در خانه‌ای باز نماند، کنترل می‌کند.»

کد خبر 584639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha