مدیریت شهرﯼ برﺍﯼ ﺍفزﺍیش ﺭضایت شهروندان در سال ۱۴۰۰، همچون سال گذشته، برای اجرای پرﻭﮊ‌ﻩهاﯼ کوچک‌مقیاس ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭلویت کاﺭهاﯼ خوﺩ قرﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍست

سالمندان محله نظامی

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  یکی ﺍﺯ ﺍین پرﻭﮊﻩها ساخت مکانی برای دورهمی سالمندان در سرای محله نظامی گنجوی است تا بتوان خدمات بهتری به این قشر ارائه داد. «فرﺯﺍﺩ هنرﻭﺭ» شهرﺩﺍﺭ ناحیه ۵، با توجه به اینکه بیشترین ساکنان منطقه ۶ را سالمندان تشکیل می‌دهند و بنا به ﺩﺭخوﺍست شورایاران و ﺍهالی، ساخت این پاتوق را در سال جدید جزو برنامه‌ها قرار داده است.

سالمندان با توجه به شرایط جسمی خود نیاز به توجه ویژه دارند و در راستای شعار «تهران؛ شهری برای همه» باید از حقوق شهروندی بهره‌مند باشند. هنرور می‌گوید: «حدود ۲۵۰ هزار نفر در منطقه ۶ زندگی می‌کنند که ۳۷ هزار نفر از آنان بالای ۶۵ سال دارند. به همین دلیل این منطقه از پیرترین مناطق تهران به شمار می‌رود. ساخت مکان یا پاتوق سالمندی در سرای محله نظامی گنجوی با هدف ارائه خدمات بهتر به این قشر انجام می‌شود.»شهردار ناحیه ۵ توضیح می‌دهد: «این پاتوق به گونه‌ای طراحی شده تا سالمندان بتوانند ساعاتی را فارغ از دغدغه‌های روزانه در کنار هم به گپ‌وگفت و تفریح بپردازند. احداث باشگاه ورزشی ویژه سالمندان در فضای بام ساختمان‌سرا هم می‌تواند ضمن درآمدزایی برای سرای محله؛ زمینه نشاط شهروندان را فراهم کند.»

 سالمندان  محله نظامی صاحب پاتوق می‌شوند

  • طرح محور نمونه در خیابان شهید احمد قصیر

هنرور با اجرای مطلوب طرح محور نمونه در خیابان شهید خالد اسلامبولی که رضایت شهروندان را به دنبال داشت، قصد دارد این طرح را در ناحیه ۵ هم اجرایی کند.
 او در این‌باره بیان می‌کند: «خیابان شهید احمد قصیر به‌عنوان محور نمونه انتخاب شده است. مدیریت شهری در این ناحیه اقدام به پایش مینیاتوری و شناسایی مشکلات محور شهید احمد قصیر کرده است. تیم‌های تخصصی کارشناسی در حوزه‌های فنی و عمرانی، ترافیک، خدمات شهری و محیط‌زیست با کارشناسی‌های انجام‌شده در یک برنامه‌ریزی مدون این برنامه را عملیاتی کرده‌اند.»
 به گفته شهردار ناحیه ۵، این اقدامات شامل بهسازی و یکسان‌سازی پیاده‌روها، اجرای دیوارنگاری، رنگ‌آمیزی جدول‌ها و المان‌های شهری، حذف زوائد فیزیکی، ساماندهی تابلوهای اصناف، بهسازی و خط‌کشی تمامی خطوط مخصوص عابران پیاده، مرمت پیاده‌راه‌ها و بهسازی و کاشت فضای سبز خواهند بود.
شعاری که امروز در شهرداری باید به آن جامه عمل پوشانده شود، تهران شهری برای همه است. هنرور هم توجه ویژه به شهروندان جانباز و معلول و فراهم کردن شرایط مناسب برای‌ تردد آنها را از اولویت‌ها در سال جدید می‌داند: «دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه در راستای تحقق شعار شهرداری تهران مبنی بر تهران، شهری برای همه است. بنابراین در راستای مناسب‌سازی اماکن و فضاهای عمومی برای دسترسی آسان جانبازان و معلولان، خیابان احمد قصیر به‌صورت پایلوت برای اجرای طرح‌های بهسازی معابر و اماکن تجاری و اداری و... توسط اداره فنی، عمران و ترافیک انتخاب و اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.»

  • یکسان‌سازی تابلوهای صنفی در خیابان الوند

عناصر شهری هرکدام در شکل‌گیری کالبد آن تأثیرگذارند و باید توازن و هماهنگی مورد نیاز در این عناصر و اجزای سازنده در شهرها رعایت شود.
 شهردار ناحیه ۵ هم با توجه به اهمیت این موضوع بیان می‌کند: «با این هماهنگی و توازن علاوه بر رعایت هارمونی در طراحی شهری، دیگر شهروندان شاهد آلودگی بصری نیستند. با کارشناسی‌ها و برگزاری جلسات مختلف با اصناف خیابان الوند، نصب تابلوی تبلیغاتی، صنفی و تابلوهای معرف اصناف، به شکل صحیح در محور خیابان الوند ساماندهی و یکسان‌سازی می‌شود.»
 

  • اجرای آبنما در معابر محوری ناحیه

آبنما یکی از اجزای معماری ایرانی به‌ویژه در طراحی باغ ایرانی است. آبنماها در شهرها نمادی از رودها و چشمه‌ها هستند و در فضای مدرن شهری می‌توانند سرخوشی و شور و هیجان و شادی و آرامش را جایگزین خشم، نگرانی و دلواپسی شهروندان و رهگذران کنند.
هنرور برنامه‌ریزی برای جانمایی و اجرای آبنما در معابر محوری ناحیه از جمله بازطراحی و بازسازی آبنمای میدان آرژانتین را هم جزو برنامه‌های این سازمان در سال جدید عنوان می‌کند: «ایجاد کانال زیرزمینی برای هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی در پیاده‌راه‌ها و سواره‌روهای خیابان ولی‌عصر(عج) و عملیات هدایت آب برای جلوگیری از آبگرفتگی حد فاصل خیابان آبشار تا خیابان شهید امینی هم اجرا می‌شود.»

شهردار ناحیه ۵ می‌افزاید: «آب‌گرفتگی معضلاتی برای‌ تردد بهینه وسایل نقلیه و تردد شهروندان به‌خصوص هنگام بارندگی فراهم می‌کرد که با مطالعات کارشناسی، هدایت آب‌های سطحی از مسیر زیرزمینی انجام می‌شود. امیدواریم شهروندان دیگر شاهد معضل آبگرفتگی در این خیابان نباشند.» به گفته هنرور، طی سال گذشته، فاز اول بوستان ارغوان و زمین بازی چندمنظوره دیدار به بهره‌برداری رسید: «در فاز توسعه‌ای، پس از اتصال فضاهای سبز محله دوستان از حاشیه بزرگراه شهید همت تا پارک نظامی گنجوی، ایجاد تفرجگاه و پاتوق محلی در حاشیه پارکینگ تره‌بار نظامی گنجوی و بالای منظرگاه تونل رسالت برای سال جاری پیش‌بینی شده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صحیح عملیاتی شود.»

پای صحبت شهروندان

 سالمندان  محله نظامی صاحب پاتوق می‌شوند
ناصر فیاضی/ ساکن محله
  • آبنماها در روحیه شهروندان تأثیر مثبتی دارد

«ناصر فیاضی» که سال‌هاست محل کارش در منطقه ۶ واقع شده، احداث آبنما را در زیباسازی فضای شهری و ایجاد روحیه در شهروندان مؤثر می‌داند: «اگر صدای خودروها بگذارد آبنماهایی همچون آبنمای واقع در بزرگراه مدرس در روحیه شهروندانی که خسته از محل کار برمی‌گردند تأثیر مثبتی دارد و گوش‌نواز است.»
به گفته این شهروند، تجربه نشان داده که اگر آب در این آبنماها کیفیت خوبی نداشته باشد و دیر به دیر تعویض شود، می‌تواند در بلندمدت باعث تجمع لارو و حشرات موذی شود. بهتر است شهرداری هنگام احداث این آبنماها این موضوع را مدنظر قرار بدهد و با تصفیه آب از حضور این حشرات و مزاحمت برای شهروندان جلوگیری کند.» «علی احمدی» یکی دیگر از هم‌محله‌ای‌ها، اقدام شهرداری در راستای تبدیل زمین جنب بن‌بست دیدار به زمین بازی چندمنظوره را اقدام بسیار مثبتی می‌داند: «یکی از دغدغه‌های جوانان در هر محله وجود زمین ورزشی است. از سال گذشته که این زمین ایجاد شده و با توجه به شیوع کرونا که اغلب افراد روحیه مناسبی ندارند و از طرفی مدام توصیه به ورزش می‌شود، هم‌محله‌ای‌ها، به‌خصوص در تعطیلات نوروز، استقبال خوبی از آن داشتند.»این جوان هم‌محله‌ای ایجاد چنین فضاهایی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی هم مؤثر می‌داند: «تجمع جوانان در یک محل و ورزش دسته‌جمعی باعث افزایش سلامت و کاهش بزهکاری و مصرف موادمخدر و دخانیات می‌شود. شهرداری ناحیه ۵ می‌تواند در این زمین کیوسک‌هایی برای امانت دادن لوازم ورزشی مانند توپ و... احداث کند تا افراد بیشتری برای استفاده از این امکانات ترغیب شوند.»

 سالمندان  محله نظامی صاحب پاتوق می‌شوند
همدم مؤذنی/ شورایار محله نظامی گنجوی و دبیر سالمندان منطقه ۶
  • پیاده‌روها برای معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شوند

«همدم مؤذنی» شورایار محله نظامی گنجوی و دبیر سالمندان منطقه ۶، هم بیان می‌کند: «به نظر من با اینکه به مناسبت روز درختکاری در پارک دوستان نهال‌هایی کاشته شد، ولی این تعداد کافی نبود. البته گلگاری زیبایی در پارک نظامی گنجوی که سرای محله هم در این مکان قرار دارد، همزمان با آغاز فصل بهار، انجام شده است. آبنمای این پارک هم که قبلاً ریزش داشت و نیازمند بازسازی بود، اصلاح شده و به زیبایی این پارک افزوده است.»
شورایار محله نظامی گنجوی ادامه می‌دهد: «مناسب‌سازی پیاده‌روها برای معلولان و سالمندان هم باید در دستور کار قرار بگیرد. در ناحیه ۵ اغلب معابر پله‌های زیادی دارند که‌ تردد را برای سالمندانی که بیشترین جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند دشوار کرده است. از طرفی در اکثر خیابان‌ها و کوچه‌ها شاهد شیب زیادی هستیم که علاوه بر سالمندان‌ تردد را برای معلولان هم سخت می‌کند. کاش شهرداری در سال جدید برای نصب پله‌برقی در این معابر یا رفع شیب هم اقدام می‌کرد.»

کد خبر 595539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha