ویلیام برنز را ایرانی‌ها با مذاکرات محرمانه عمان می‌شناسند؛ کسی که راه را برای مذاکراتی هموار کرد که به برجام ختم شد.

ویلیام برنز

به گزارش همشهری‌آنلاین  پیش از این و در زمان انتخابات، بایدن اعلام کرده بود که برنز همکار قدیمی خود را برای تصدی ریاست آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در نظر دارد. اکنون با اعلام رسمی کاخ سفید، ویلیام جوزف برنز، برای تصدی این منصب به مجلس سنا معرفی شد. ویلیام جوزف برنز (William J. Burns) زادهٔ ۴ آوریل ۱۹۵۶، دیپلمات ارشد و با سابقه آمریکایی است.

 روزنامه واشنگتن‌پست درباره این انتخاب بایدن نوشت: رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده با انتخاب «ویلیام برنز» برای تصدی ریاست سازمان «سیا» به عنوان فردی که از رسوایی‌های ارتش آمریکا در رابطه با شکنجه یا حملات هواپیماهای بدون سرنشین به دور بوده، در تلاش است به صفحه سیاه و تاریک «سیا» در طول تاریخ معاصر پایان دهد.

«دیوید ایگناتیوس» نویسنده روزنامه واشنگتن پست با انتشار مقاله‌ای درباره انتخاب برنز برای ریاست سازمان «سیا» در دولت آینده آمریکا نوشت: انتخاب این دیپلمات کهنه‌کار برای ریاست سیا به این معناست که بایدن شخصی را انتخاب کرد تا بتواند قضاوتی مستقل در نحوه مدیریت این دستگاه بزرگ اطلاعاتی آمریکا داشته باشد.

به گزارش ایرنا در همین ارتباط، نشریه فارین‌پالیسی با انتشار مطلبی در این‌باره نوشت: جناح مترقی حزب دموکرات بایدن را برای انتخاب برنز تحت فشار قرار داده است. در ادامه گزارش فارین‌پالیسی آمده است: برنز اولین شخصیت دیپلماتی خواهد بود که رهبری سیا را بر عهده خواهد گرفت و این انتخاب بدین معناست که بایدن می‌خواهد نسخه اقدامات سیا در طول تاریخ معاصر را بپیچد.

نشریه آمریکایی ادامه داد: جناح مترقی حزب دموکرات، بایدن را تحت فشار قرار داد تا فردی را که در شکنجه‌ها یا حملات هواپیماهای بدون سرنشین نقش دارد (مانند جینا هاسپیل شکنجه‌گر معروفی که در دوران ترامپ ریاست سیا را بر عهده داشت)، انتخاب نکند.

به گزارش بی‌بی‌سی عربی، ویلیام پس از پایان تحصیلاتش در رشته تاریخ از دانشگاه لاسل فیلادلفیا، تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد انگلستان دنبال و تز خود را درباره مصر ارائه کرد. وی در سال ۱۹۸۲ به وزارت خارجه پیوست و تا پیش از قبول سفارت روسیه در سال ۲۰۰۵، همکار ارشد ویلیام کریستوفر و مادلین آلبرایت بود. برنز همچنین مشاور ویژه کریستوفر، آلبرایت، کالین پاول، کاندولیزا رایس، هیلاری کلینتون و جان کری بوده است. برنز در سال ۲۰۱۴ و پس از ۳۳ سال خدمت در وزارت خارجه بازنشسته شد و در سال ۲۰۱۹ کتابی با عنوان The Back Channel درباره خاطرات دوران فعالیت دیپلماتیک خود نوشت.

این کتاب با عنوان گفت‌وگوهای پشت‌پرده به فارسی ترجمه و منتشر شده است و دربردارنده نکاتی دست اول از فعالیت دستگاه دیپلماسی آمریکایی است. او در این کتاب به مذاکره محرمانه عمان اشاره کرده و می‌نویسد: « صبح روز دوم، هوا گرم و مرطوب بود. برای قدم‌زدن صبحگاهی از اقامتگاه خارج شدم. هوای به‌شدت گرم بیرون هیچ کمکی به برطرف‌کردن ناخوشی ناشی از پرواز طولانی نکرد. «سالم» به همراه رئیس دربار سلطنتی و رئیس سازمان اطلاعات عمان به اعضای هر دو هیات خوشامد گفتند و ما وارد اتاق گفت‌وگوها شدیم.

از این اتاق منظره کامل دریا قابل رویت بود. با «خاجی» و دیگر همکارانش دست دادم که عبارت بودند از «رضا زبیب»، مدیرکل امریکای شمالی در وزارت خارجه، «داوود محمدنیا» از وزارت اطلاعات، نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران، مترجم متبحر هیات ایرانی و افرادی که همیشه فکر کرده‏‌ام شنوندگانی بودند که گفت‌وگوهای ما را ضبط می‏‌کردند. ما پشت میز در مقابل هم نشستیم. آنقدر وزن تاریخ روابط دو کشور بر سرمان سنگینی می‏‌کرد که فرصتی برای لذت‌بردن از منطقه دریا نداشتیم. مقامات عمانی که در سوی دیگر میز نشسته بودند چند جمله مبنی بر خوشامدگویی بر زبان آوردند و اتاق را ترک کردند. در این هنگام سکوتی سخت بر جلسه حکمفرما شد. سکوت را شکستم و از خاجی خواستم چنانچه تمایل دارد سخنش را آغاز کند. او اما توپ را به من پاس داد. این رفتار خاجی نشان داد ایرانی‏‌ها بیشتر به ماموریت شناسایی آمده‏‌اند...»

اواخر سال ۲۰۱۹، او مطلبی طولانی برای مجله آتلانتیک نوشت و خواستار ایجاد یک راه دیپلماتیک جدید در خاورمیانه شد که در آن واشنگتن روابط خود را با منطقه دوباره تنظیم می‌کند. برنز در این مطلب نوشت: رابطه ما با عربستان سعودی و اعراب خلیج فارس باید یک خیابان دو طرفه باشد. ما باید از آن‌ها در برابر تهدیدهای امنیتی خارجی، از طرف ایران یا هر کس دیگری حمایت کنیم و از نوسازی جدی سیاسی و اقتصادی حمایت لازم را به عمل بیاوریم.

وی افزود: آن‌ها نباید طوری عمل کنند که گویی حق دارند یک چک سفید از ما بگیرند، عربستان باید جنگ فاجعه بار در یمن را خاتمه دهد و از دخالت در انتقال سیاسی در مناطقی مانند لیبی و سودان دست بردارد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا ویلیام برنز را «صندوقچه اسرار دیپلماسی امریکا» توصیف می‌کند. برنز در دورانی که جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما بود، عنوان نفر دوم دستگاه دیپلماسی آمریکا شناخته می شد. جان کری برنز را «دیپلمات دیپلمات‌ها» توصیف کرده و می گوید: «برنز، استاندارد طلایی ساکت باش و سرت را پایین بنداز و کارت را بکن در حوزه دیپلماسی است.»

او در حال حاضر رئیس موسسه «کارنگی برای صلح بین‌المللی» است و در صورت تصویب سنا، اولین دیپلماتی است که ریاست این آژانس را عهده‌دار خواهد شد. ویلیام برنز تاکنون سه نشان عالی افتخار به دلیل حسن خدمت و همچنین بالاترین نشان پنتاگون به غیرنظامیان را دریافت کرده است.

کد خبر 583162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha