کافی است هریک از ما شهروندان با هر تخصص، مهارت و جایگاهی که داریم دغدغه‌ای برای شهرمان داشته باشیم.

فايزه حق پرست

«فائزه حق پرست» کارشناس اداره محیط‌زیست شهرداری ناحیه ۱۰ منطقه یک از زمانی که جمع‌آوری ۶ هزار تن زباله در روز در تهران را در کهریزک از نزدیک دید، دغدغه‌اش فعالیت جدی در حوزه بازیافت و محیط‌زیست در این ناحیه از منطقه یک شد و هر روز با ایده‌های خلاقانه شهروندان را به مشارکت دعوت می‌کند.  
 چطور مشارکت شهروندان را برای حفاظت بیشتر محیط‌زیست جلب کرده‌اید؟  
 امروزه در تقویم‌ها روزهایی به نام زمین پاک، هوای پاک، بدون کیسه و درختکاری داریم. این نامگذاری باید برای همه اهمیت داشته باشد. اینکه چرا چنین روزهایی داریم؟ چون محیط‌زیست در خطر است. من تأثیر عجیبی گرفته‌ام و طی ۲ سالی که به‌عنوان کارشناس در این ناحیه مشغول کار هستم تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم در همین ناحیه بهترین تعامل‌ها را با شهروندان، مغازه‌داران، میوه‌فروشان، برج نشینان، دانش‌آموزان و همه و همه داشته باشم و به آنها آموزش‌های لازم را بدهم. هرچند که من هم از برخی از آنها یاد و تأثیر گرفته‌ام.  
 چه کارهایی با مشارکت مردم انجام شده است؟  
برنامه‌های مختلفی تاکنون برگزار و سبب شده که ارتباط یک سویه به یک ارتباط خلاقانه دوسویه و پیگیر تبدیل شود و چه بسا این شهروندان بوده‌اند که با ما تماس گرفته و طرح‌های نوینی را برای اجرا به ما پیشنهاد داده‌اند و این همان انتظاری بود که ما از شهروندان داریم. برنامه‌های آموزشی چهره به چهره بازیافت و طرح کاپ، نظارت بر غرفه‌های بازیافت و فعالیت ماشین‌های ملودی‌دار بازیافت، آموزش به شهروندان در مساجد، مدارس، اداره‌ها وسراهای محله، برپایی غرفه‌های متعدد با موضوعات متفاوت محیط‌زیستی، برگزاری آموزش در میادین تره‌بار درباره مضرات از کیسه‌های پلاستیکی و تشویق به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای بخشی از کارهاست.  
 آیا شیوع ویروس کرونا تأثیری بر فعالیت‌های شما داشت؟  
بله. آموزشگران را برای ارتباط و آموزش‌های چهره به چهره محدود کرد. اما اجازه ندادیم کرونا همه زحمات را از بین ببرد. بنابراین آموزش‌های آنلاین را به‌صورت جدی و منظم در برنامه گذاشتیم و اتفاقاً شاهد رویداد خوبی در این‌باره شدیم. چون در گذشته ورود به دبیرستان‌ها کمتر بود. مسئولان مدرسه صهبای صفا به ما اعتماد کردند و یکی از واحدهای درسشان را در اختیار ما گذاشتند و توانستیم نشریه الکترونیکی کاپ را راه‌اندازی کنیم. در این طرح قریب به یک ساعت و ۱۵ دقیقه در ۳ مرحله برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم کلاس برگزار کردیم. آموزش، پخش کلیپ و ویدئوهایی با موضوع ساخت بهترین‌ها از دورریختنی‌ها را داریم و همچنان آماده همکاری با سایر مدارس هستیم.

کد خبر 582926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha