جمعه ۲۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار اظهارات فرمانده ارتش انگلیس در روزنامه دیلی میل که خواستار خروج نبروهای انگلیسی از عراق شده بود یک جنجال سیاسی جدید در این کشور را ایجاد کرده است.

ژنرال سر ریچارد دانات در مصاحبه با دیلی میل که تحت عنوان "سر ریچارد دانات: ژنرالی بسیار رو راست" منتشر شده گفته بود که حضور نیروهای بریتانیایی در عراق باعث "تشدید مشکلات امنیتی" می شود.

در واکنش به انتشار این مصاحبه، دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت که نیروهای این کشور با ابراز تمایل صریح دولت عراق و بر اساس ماموریت مصوب سازمان ملل در عراق خدمت می‌کنند.

سخنگوی تونی بلر، نخست وزیر، گفته است که همگان مایل هستند که سربازان بریتانیایی هر چه زودتر به میهن خود بازگردند اما زمانی که دولت منتخب مردم در حمایت نیروهای مسلح ملی در عراق مستقر شده باشد.

با اینهمه، اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس با استقبال گروه های مخالف جنگ عراق مواجه شد که وی را به خاطر صراحت لهجه مورد ستایش قرار دادند.
 
نیروهای انگلیسی عمدتا در بصره در جنوب عراق مستقر هستند

در پی انعکاس وسیع نظرات ژنرال دانات در رسانه های همگانی انگلیس، وی در مصاحبه ای با رادیو بی بی سی در روز جمعه، 13 اکتبر، گفت که نظرات وی در باره عراق "نه ماهیتا جدید بوده و نه ماهیتا قابلیت تبدیل به یک عنوان خبری را داشته است."

وی افزود که هدف وی از مصاحبه با دیلی میل این نبود که باعث ایجاد جار و جنجال شود و بعضی در صدد برآیند در خلال ساعات شب، با تعبیر محتوای این مصاحبه به وجود شکاف بین رییس ارتش و وزیر دفاع، از آن لذت ببرند.

رییس ستاد ارتش توضیح داده است که از خارج کردن نیروهای انگلیسی در آینده ای نزدیک سخن گفته و منظور وی مخالفت با انجام ماموریت آنان در عراق نبوده است.

به گفته وی، واحدهای انگلیسی نزدیک به سه سال و نیم در عراق بوده اند و مانند سایر نیروهای ائتلاف، فشارهایی را تحمل کرده اند و بنابراین، طبیعی است که زمانی که احساس شود ماموریت خود را عمدتا به انجام رسانده اند لازم است از عراق خارج شوند.

ژنرال دانات در مصاحبه رادیویی خود گفته است که نمی توان از ادامه حضور نفرات ارتش انگلیس در عراق برای دو یا سه یا پنج سال دیگر سخن گفت بلکه باید حضور آنان را در یک مدت زمان منطقی مورد توجه قرار داد.

به گفته رییس ستاد ارتش بریتانیا، نظامیان این کشور در عراق در انجام ماموریت خود پیشرفت خوبی داشته اند و تا کنون حفظ امنیت دو استان از چهار استانی را که در اختیار آنان بوده است به نیروهای عراقی واگذار کرده اند.

ریچارد دانات در مصاحبه خود با دیلی میل در مورد حضور نیروهای نظامی انگلیس در عراق گفته بود که "ما در یک کشور مسلمان هستیم و دیدگاه مسلمانان در مورد حضور خارجیان در کشورشان کاملا مشخص است."

وی افزوده بود که حمایت احتمالی اولیه از حضور نظامی انگلیس در میان عراقی ها با گذشت زمان به نوعی تحمل این حضور و بعدا تا حدود زیادی به عدم تحمل تبدیل شده است.

برخی روزنامه های صبح جمعه در انگلیس از ناخرسندی شدید دولت از اظهارات ژنرال دانات خبر داده اند.

در حال حاضر، تعداد نفرات ارتش انگلیس در عراق به بیش از هفت هزار نفر می رسد که عمدتا در استان بصره، در جنوب عراق، مستقر هستند.

از زمان اشغال عراق در سال 2003 تا کنون، 119 نظامی بریتانیایی در این کشور جان خود را از دست داده اند که اکثر آنان پس از سقوط رژیم سابق عراق و پس از استقرار در جنوب این کشور کشته شده اند.

سخنگوی حزب محافظه کار، بزرگترین حزب مخالف دولت، گفته است که سخنان رییس ستاد مشترک ارتش دولت را در جوی بسیار دشوار قرار داده و رهبر حزب لیبرال دموکرات، یکی دیگر از احزاب مخالف، موضع ژنرال دانات را کاملا مغایر با مواضع نخست وزیر در مورد عراق توصیف کرده و از آقای بلر خواسته است به این موضوع توجه کند.

انتظار می رود اظهار نظر ژنرال دانات یکی از موضوع هایی باشد که در نشست خبری نخست وزیر انگلیس در روز جمعه مطرح خواهد شد.

کد خبر 5828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز