چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر انگلیس تمام درخواست‌ها را برای استعفای زودهنگام رد کرد و به جای آن از حزب کارگر که نزدیک به یک دهه است ریاست آن را بر عهده دارد، خواست تا متحد باشند.

خبرگزاری آلمان از لندن گزارش کرد، تونی بلر امروز چهارشنبه ششم سپتامبر(پانزدهم شهریور)  در پایتخت انگلیس هشدار داد که در غیر این صورت حزب کارگر به خطر خواهد افتاد.

وی این سخنان را در واکنش به استعفای جمع زیادی از دستیارانش اعلام کرد که در اعتراض به او چنین حرکتی را مرتکب شده بودند.

وی همچنین اظهار داشت که سه دوره است حزب کارگر پست نخست ‌وزیری را در اختیار دارد، در این مدت هیچ تقابل ایدئولوژیکی میان جناح‌های این کشور به وجود نیامده  و تا انتخابات آتی نیز دست کم سه سال زمان باقی است.

بلر گفت: اگر ما بخواهیم اکنون همه چیز را به بازی بگیریم، این نه نشانه‌ای از حساسیت ما و نه نشانه‌ای از هوشیاری ‌ما خواهد بود. باید ببینیم آیا می‌خواهیم حزب‌مان حاکم بماند یا نه.

در مجموع، هشت تن از دستیاران نخست ‌وزیر انگلیس تاکنون استعفای خود را از دولت اعلام کرده‌اند.

همه این هشت نفر زیر نامه‌ای را امضا کرده‌اند که از بلر می‌خواهد تاریخی دقیق را برای استعفایش از مقام نخست‌وزیری انگلیس اعلام کند.

بلر 53 ساله اعلام کرده است که دوره فعلی نخست‌وزیری‌اش به صورت قانونی می‌تواند حداکثر تا ماه مه سال 2010 به طول بینجامد. او نمی‌خواهد تاریخی دقیق را برای کنار رفتن از بالاترین سطح سیاسی انگلیس اعلام کند.

فشارها بر بلر برای‌ اعلام‌ تاریخی‌ در خصوص‌ کناره‌‌گیری‌ از قدرت‌ افزایش‌ یافته‌ است‌. روزنامه‌ سان‌ نیز از احتمال‌ کناره‌ گیری‌ وی در تاریخ‌ 26 ژوئیه‌ آینده‌ خبر داده‌ است.

با کناره‌‌گیری‌ احتمالی بلر، هشت‌ هفته‌ زمان برای‌ تعیین‌ جانشین‌ وی‌ نیاز است‌.

جانشین‌ او در حزب‌ کارگر تا انتخابات‌ بعدی‌ که‌ مه‌ 2010 برگزار خواهد شد به‌ عنوان‌ نخست‌ وزیر انگلیس‌ فعالیت‌ خواهد کرد‌.

بر اساس‌ نظام‌ سیاسی‌ انگلیس‌، نخست‌ وزیر این کشور در واقع رییس‌ حزب‌ پیروز در انتخابات‌ پارلمانی‌ است‌‌.

‌این‌ حزب‌ می‌تواند در دوران‌ زمامداری‌، رییس‌ خود و در نتیجه‌ نخست‌ وزیر را بدون‌ آن‌ که‌ نیازی‌ به‌ برگزاری‌ انتخابات‌ جدید پارلمانی‌ باشد‌، تغییر دهد.

احتمال می‌رود بلر در تاریخ 26 ژوئیه داونینگ‌ استریت‌ را پس‌ از 10 سال‌ و 86 روز حکومت‌، ترک‌ کند‌.‌

وی‌ یک‌ سال‌ و نیم‌ کمتر از مارگارت‌ تاچر، نخست‌ وزیر پیشین‌ انگلیس‌ حکومت‌ کرده‌ است‌.

اگرچه‌ دفتر نخست‌ وزیری‌ انگلیس‌ کناره‌ گیری‌ بلر را نوعی‌ اظهار نظر خوانده‌ است‌، اما دو تن‌ از وزیران‌ کابینه‌ روز سه‌شنبه‌ گفته‌ بودند نخست‌ وزیر به‌ علت‌ اعتراض‌های‌ فزاینده نمایندگان‌ و کاهش‌ محبوبیت‌ در نظرسنجی‌ها تابستان‌ آینده‌ از سمت‌ خود کناره‌ گیری‌ خواهد کرد‌.

دفتر نخست‌ وزیری‌ انگلیس‌ معتقد است‌ اعلام‌ تاریخی‌ برای‌ کناره‌ گیری‌ بلر موجب‌ سلب‌ قدرت‌ از وی‌ و حتی‌ کناره‌ رفتنش‌ پیش‌ از تاریخ‌ پیش‌ بینی‌ شده‌ خواهد شد‌.

داونینگ‌ استریت‌ شامگاه‌ سه‌شنبه‌ اذعان‌ کرد نامه‌ 17 نماینده‌ را دریافت‌ کرده‌ است‌ که‌ در آن‌ تعیین‌ تاریخی‌ برای‌ استعفای‌ بلر از قدرت‌ را خواستار شده بودند‌.

80 تا 100 نماینده‌ حزب‌ کارگر نیز قصد دارند در کنگره‌ سالانه‌ حزب‌ کارگر اواخر ماه‌ سپتامبر در منچستر با امضای‌ نامه‌ دیگری‌ از بلر درخواست‌ کنند تاریخی‌ را برای‌ کناره‌ گیری‌ تعیین‌ کند‌.

کد خبر 3608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز