پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با سالروز میلاد فرخنده امام علی (ع) نخستین موزه مردم شناسی با مشارکت‌های مردمی کشور با حضور استاندار اصفهان چهارشنبه در شهر "برزک" (Barzok) از توابع کاشان گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از تهران، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در این آیین گفت: تمام 300 شیئی این موزه توسط مردم اهدا شده است.

غلامرضا حسنی مقدم افزود: خانه تاریخی "قادری‌ها" شهر برزک که موزه مردم شناسی به آن اختصاص یافته با یک میلیارد ریال اعتبار توسط شهرداری برزک خریداری شده است.

وی اظهارداشت: 700 میلیون ریال نیز برای تجهیز این موزه هزینه شده است.
وی با توجه به کوهستانی و برف گیر بودن برزک در زمستان، یادآور شد: با ایجاد پیست اسکی روی برف در این منطقه، برنامه ریزی شده است که موزه مردم شناسی در زمستان نیز برای بازدید عموم دایر باشد.

حسنی مقدم، از ایجاد 15 موزه دیگر درمنطقه کاشان خبرداد و گفت: در هفته دولت یک موزه در خانه تاریخی "حاج مشکی" و دیگری نیز در شهر "نوش آباد" از توابع آران و بیدگل افتتاح می شود.

ظروف غذای چوبی، سغاله (وسیله درو علوفه)، قفلهای چوبی رخت کوبه (وسیله شستن لباس)، ابزار قدیمی دندان کشی، گل پنجه (وسیله ای برای کف دست هنگام درو محصول)، وسایل کشک سابی وانواع لباسهای محلی و روستایی ازجمله اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه مردم شناسی برزک است.

شهر برزک دارای 20 اثر تاریخی مربوط به دوره ساسانیان به بعد است که پنج اثر آن و از جمله خانه قادری‌ها (محل موزه مردم شناسی) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهر کوهستانی و خوش آب وهوای برزک با حدود هفت هزار نفر جمعیت در فاصله 45 کیلومتری غرب کاشان واقع است

کد خبر 58245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز