گروه ادب و هنر: موزه هنرهای معاصر فلسطین، در حاشیه همایش امام خمینی و مسئله فلسطین، بخش دیگری از گنجینه‌ هنری خود را فردا رونمایی می‌کند.

این همایش البته ربطی به موزه فلسطین ندارد و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با شرکت سفرای کشورهای اسلامی آن را برگزار می‌کند، اما مسلماً زمان مناسبی برای رو کردن بخش دیگری از مجموعه بزرگ موزه است؛

چرا که به گزارش روابط عمومی موزه فلسطین، هدف از این اقدام، «آشنایی هرچه بیشتر مقامات دیپلماتیک این کشورها با میراث هنر مقاومت و ارزش‌های متعالی و معنوی آن به‌عنوان بخشی از آرمان و اندیشه وحدت، هویت و پایداری جهان اسلام» است.

موزه هنرهای معاصر فلسطین به جز این مورد، تا کنون در مناسبت‌های مختلفی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب و همایش‌های فرهنگی و سیاسی به تدریج بخش‌هایی از گنجینه هنری خود را رونمایی کرده  که بیشتر شامل آثار هنرمندان فلسطین و جهان اسلام است.

یک نمایشگاه، یک کاریکاتوریست

اما چند روز پیش از این اقدام، یعنی همزمان با پایان نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور غزه، نمایشگاهی نیز از کاریکاتورهای امیه جحا، کاریکاتوریست فلسطینی با موضوع مقاومت و اشغال در این موزه برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومی موزه، در این نمایشگاه نزدیک به 70 اثر در قالب کاریکاتور از این زن هنرمند فلسطینی با مضامینی چون مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین و افشای جنایات اشغالگران و متجاوزان صهیونیستی به نمایش درآمده است.

در مراسم گشایش نمایشگاه یادشده، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر خانه کاریکاتور، مجتبی رحماندوست، مشاور رئیس‌جمهوری در امور جانبازان و شماری از هنرمندان و کاریکاتوریست‌های کشور و نیز علاقه‌مندان این هنر حضور داشتند. نمایشگاه کاریکاتورهای جحا تا پایان خرداد برقرار است.

آنچه گذشت

پیش از این، موزه هنرهای معاصر فلسطین در حوزه کاریکاتور میزبان 2 مسابقه بین‌المللی و البته چند نمایشگاه‌ از کاریکاتوریست‌های کم و بیش برجسته آسیا، جهان اسلام و ایران بوده است.

همچنین این نمایشگاه‌ها به‌صورت استانی و دوره‌ای در مناطق مختلف کشورمان هم برگزار شده است، چرا که از جمله سیاست‌های موزه، «تمرکز‌زدایی و انتقال نمایشگاه‌ها به سراسر نقاط کشور» عنوان می‌شود.

با این حال، آن چه تاکنون به یاد مانده است، برگزاری موفق کاریکاتور هولوکاست و نیز کاریکاتور غزه است که دومی همین چند روز پیش به پایان رسید. هر دوی این مسابقات و نمایشگاه‌های‌شان در تهران برگزار شدند و هنوز هیچ اقدام ماندگار و قابل ذکری در هیچ‌یک از شهرهای ایران برگزار نشده است.

به جز این، تلاش دست‌اندرکاران موزه همواره اقدامات فرامرزی بوده است، اما تاکنون این اقدام، اقدامی یکسویه و تنها از کشورهای دیگر به ایران، آن هم تنها در قالب شرکت در مسابقه یا نمایشگاه بوده است.

همه اینها بدون شک اقدامات مهمی محسوب می‌شوند، اما همواره همه اهالی هنرهای تجسمی را دست کم در ۲ انتظار باقی می‌گذارند؛ انتظار اقدامات واقعی در شهرهای دیگر کشور و انتظار اقدامات خارجی در کشورهای دیگر...

بانوی کاریکاتوریست

امیه جحا، همسر یکی از شهدای فلسطین است که تاکنون جوایزی همچون جایزه آفرینش‌های هنری زنان از وزارت فرهنگ دولت فلسطین و جایزه بهترین کاریکاتوریست عرب را دریافت کرده است.

وی فارغ التحصیل رشته ریاضی دانشگاه الازهر مصر است و هم اکنون نیز با  برخی از مطبوعات کشورمان همکاری دارد.

کد خبر 53762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز