اعضای شورای شهر تهران در دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورا، لایحه شهردار تهران مبنی بر «اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹» را با ۲۵ درصد افزایش به تصویب رساندند.

طرح ترافيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورا، محمد علیخانی گزارش کمیسیون مشترک حمل و نقل-برنامه بودجه در خصوص لایحه شهردار تهران مبنی بر «اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹» را ارائه نمود و گفت: طبق اصلاحیه، در این مصوبه چند تغییر صورت گرفت که نخستین در موضوع افزایش پایه عوارض بود که در لایحه شهرداری ۲۰ درصد افزایش را شامل می‎شد اما در کمیسیون آن را به ۲۵ درصد افزایش دادیم.

او افزود: در تبصره پنجم هم عوارض از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. بهای خدمات صدور مجوز سالانه تردد هم از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین به پیشنهاد آقای فراهانی عبارت (مفاد جداول این ماده و تبصره به قوت خود باقیست) در پایان همه مفاد مصوبه اضافه شد. در ماده ۸ این اصلاحیه نیز افزایش عوارض از مبلغ ۵ هزار تومان به ۲۵ درصد افزایش یافت. البته بصورت استثنا ورود کامیون‎های حمل سوخت و آرد رایگان شد. 

همچنین در ماده (۱۳) هم تعیین موارد هزینه و تخصیص درآمدهای حاصل از این مصوبه مورد اصلاح قرار گرفت و قرار شد که چهل درصد از آن سهم شهرداری تهران جهت نوسازی بافت فرسوده شد.

احمد مسجد جامعی در مخالفت با این اصلاحات گفت: شهرداری افزایش درآمدی ۲۰ درصد را پیشنهاد داده است که کمیسیون آن را ۲۵ درصد تبدیل کرده است. اما در قسمت مربوط  به عوارض حوزه شهرسازی میزان جابجایی‎ها در این لایحه مشخص نشده است. همچنین در این عواض رقم‎ها بسیار بالا رفته است. نکته دیگر اینکه طبق سنت دوره شورا برای افزایش مشارکت مردم، میزان هزینه ها را کاهش میداد درحالی که در این لایحه افزایش داشته است.

سید حسن رسولی در مقام موافق لایحه افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه دیماه امسال ۵/۳۸ درصد است و پیشبینی ها نشان می‎دهد که نرخ تورم امسال نسبت به سال قبل به بیش از چهل درصد برسد و این درحالیست که هزینه‎های شهرداری به ۶۰ درصد افزایش رسیده است.

او ادامه داد: تحقق درامدهای شهرداری هنوز به مرز ۷۰ درصد نرسیده است و دولت هم از پرداخت سهم شهرداری از محل ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی جلوگیری می‎کند و بیش از ۲۰۰۰ ملیارد تومان به شهرداری بدهکار است. حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهر داده نشده و دولت به مترو فقط ۶۴ هزار ملیارد تومان اختصاص داده است.

کلیات طرح به رای گذاشته شد و  با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

سپس مسجد جامعی با بیان استدلال‎های سابق پیشنهاد بازگشت به لایحه و تبدیل به ۲۰ درصد افزایش را مطرح کرد که به رای گذاشته شد که با ۷ موافق به تصویب نرسید. 

همچنین پیشنهاد آروین برای افزایش نرخ به رای گذاشته شد و با ۱۸ موافق به تصویب رسید و سپس کلیات لایحه با اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره ای بر دکل ها و آنتن های مخابراتی در شهر تهران» بنا به درخواست حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری، بازپس گرفته شد.

همچنین اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی شورا، لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۰ را به تصویب رساندند. بر اساس این لایحه نرخ پایه عوارض پارک حاشیه‌ای از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گفته محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، دو تغییر درباره عوارض پارک حاشیه‌ای اتفاق افتاده است. یک تغییر در ماده یک این لایحه است که نرخ پایه عوارض از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. مورد دوم پایه رده معبر است که مربوط به تبصره ماده اول است که تغییرات جزئی در ردیف‌های خود داشته است. 

او ادامه داد: لایحه پارک حاشیه ای به این دلیل که طبق قانون باید به  تائید وزیر کشور برسد که ایشان به استانداری اختیار دادند این بار جدا از پارکینگ های ثابت ارائه شده است که اتفاق بسیار خوبی است. چون سال گذشته به دلیل یک مشکل کل لایحه متوقف ماند ولی اینبار جداگانه بررسی شده است. 

در نهایت لایحه عوارض پارک حاشیه ای با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

کد خبر 582312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha