مجلس سنای آمریکا آنتونی بلینکن نامزد پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را برای مقام وزارت خارجه تایید کرد.

Blinken

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۷ بهمن، آنتونی بلینکن، دیپلمات کهنه‌کار و مدافع اتحادهای چندجانبه را با ۷۸ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالف به عنوان وزیر خارجه آمریکا تایید کرد.

بایدن که به دنبال بازسازی روابط آمریکا با متحدانش پس از چهار سال پر فرازونشیب دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است، بلینکن را که مشاور درازمدت سیاست خارجه‌اش بوده است، به عنوان دیپلمات ارشدش برگزید.

بلینکن در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما معاون دستیار رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آن زمان بود. بلینکن در این مقام به تدوین سیاست آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران و امضای توافق جامع هسته‌ای (برجام) کمک کرد. 

بلینکن ۵۸ ساله پیش از این در دولت اوباما، به‌عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا، فرد شماره ۲ دستگاه سیاست خارجی آمریکا بوده است. پیش از آن، او سابقه حضور در شورای امنیت ملی آمریکا را هم دارد. بلینکن فعالیت حرفه‌ای‌اش در وزارت خارجه را در دولت بیل کلینتون شروع کرد اما طی همه این سال‌ها، او نزدیک‌ترین فرد به جو بایدن بوده است. سابقه آشنایی آنها به سال۲۰۰۲، زمانی که بایدن در سنا رئیس کمیته روابط خارجی بود،بازمی‌گردد.

طی ۲دهه گذشته، بلینکن همیشه در کنار بایدن بوده است. او در دوره‌ای که در شورای امنیتی ملی به‌عنوان معاون مشغول بود، در سیاستگذاری‌های آمریکا در خاورمیانه ازجمله در مسائل مربوط به کشورهای مصر، عراق، سوریه و لیبی نقش داشت. یکی از اولویت‌های اصلی بلینکن در وزارت خارجه، بازتعریف آمریکا به‌عنوان یک متحد مورد اطمینان است؛ متحدی که آماده است به توافق‌های بین‌المللی و سازمان‌هایی بپیوندد که ترامپ از آنها خارج شده است. بازگشت مجدد به توافق آب و هوایی پاریس، سازمان بهداشت جهانی و توافق هسته‌ای با ایران، ‌مهم‌ترین اقداماتی است که با آمدن بلینکن انجام آنها در اولویت قرار خواهد گرفت. پس از ۴سال سیاست خارجی پرهرج‌ومرج دونالد ترامپ، حضور بلینکن در وزارت خارجه آمریکا برای دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر کشورها مایه آرامش خواهد بود.

کد خبر 581462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha