جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه امور ایران معرفی خواهد کرد. او قرار است جایگزین بدنامانی چون برایان هوک و الیوت آبرامز ‌شود که در مدت سه سال مجری تروریسم اقتصادی و دولتی آمریکا علیه مردم ایران بودند.

رابرت مالى نماينده ويژه آمريكا در امور ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا خبرگزاری رویترز گزارش داده که احتمالا معرفی مالی روز جمعه انجام خواهد شد. مالی یکی از اعضای اصلی تیم دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشت. 

وقتی که برای اولین بار نام مالی بعنوان گزینه احتمالی بایدن در امور ایران مطرح شد برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی علیه وی موضعگیری کردند اما برخی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی از وی دفاع کردند.

او در دولت‌های اوباما و بیل کلینتون در سمت‌های مختلفی فعالیت کرد و تمرکز وی بر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس بود. وی بصورت غیر رسمی مشاور کارزار انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۰ بود. مالی در حال حاضر رئیس گروه بین المللی بحران است.

رابرت مالی کیست؟

مالی درباره خود گفته است: پدربزرگ و مادربزرگ من از سوریه و اروپای شرقی هستند، پدر من یهودی ملی‌گرای عرب اهل مصر بود. من در ایالات متحده متولد شدم و بیشتر دوران جوانی‌ام را در فرانسه زندگی کردم.

وقتی برای نخستین بار نام رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه ایران مطرح شد، « تام کاتن» سناتور جمهوری خواه و جنگ طلب آمریکا او را « همدل با ایران ودشمن اسرائیل » خواند.

کاتن در صفحه خود در توئیتر با این ادعا که « اگر مالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش شانسی می کنند»، افزود: مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباما است و دو سال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: انتصاب افراطی‌هایی چون "مالی" دروغ همه سخنان رئیس جمهوری بایدن و تونی بلینکن برای وحدت آمریکایی ها را نشان می‌دهد.

رابرت مالی از حضور خود در دو دولت دموکرات بیل کلینتون و باراک اوباما سخن گفته و آن را فرصتی برای درک بهتر از چگونگی کارکرد جهان دانسته اما معتقد است در دولت ترامپ با محدود کردن تماس‌هایش، توانایی ارتباط او با همه طرف‌ها را نیز ضعیف کردند و همچنین فرار از تله فکری یک گروه را که در برخی مواقع اختلاف نظرهای گسترده‌ای هم دارند، دشوار می‌سازد.

رابرت مالی که زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به کاخ سفید راه یافته بود، در سال ۲۰۰۸ در پی خبرهایی مبنی بر دیدار با اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از ستاد انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شداما در سال ۲۰۱۴ به عنوان مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد.

وی به دنبال بحران سیاسی بین قطر با عربستان، امارات ، بحرین و مصر نشست مشترکی با حضور ایران، عراق، عمان، نروژ و قطردر نیویورک برگزار کرد و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در آن حضور یافت.

کد خبر 581841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha