دانشمندان در پکن یک شیوه جدید ژن‌درمانی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند برخی از اثرات پیری را در موش‌ها برطرف کند و طول عمر این حیوانات را افزایش دهد.

mice

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانشمندان چینی می‌گویند یافته‌هایشان ممکن است زمانی به ایجاد درمان‌ مشابهی برای انسان‌ها منتهی شود.

این روش که این ماه در مقاله‌ای در ژورنال «ساینس ترانزلیشنال مدیسین» منتشر شد، شامل غیرفعال کردن ژنی به نامkat7  است که دانشمندان دریافته‌اند یک عامل اصلی در پیر شدن سلولی است.

خانم پروفسور کو جینگ ۴۰ ساله، متخصص پیری و پزشکی باززایی از انستیتوی جانورشناسی آکادمی علوم چین (CAS) و یکی از سرپرستان این پژوهش گفت که این شیوه ویژه ژن‌درمانی و نتایج حاصل از آن برای نخستین بار است که در دنیا گزارش می‌شود.

کو گفت: «ظاهر کلی این موش‌ها ۶ تا ۸ ماه پس از این ژن‌درمانی بهبود و قدرتشان افزایش یافت و مهمتر اینکه طول عمرشان حدود ۲۵ درصد بیشتر شد.»

این گروه زیست‌شناسان از بخش‌های متفاوت آکادمی علوم چین از شیوه «کریسپر/کاس ۹» (CRISPER/Cas9) برای غربالگری هزاران ژن استفاده کردند تا ژن‌هایی را بیابند که به طور خاص تاثیری قوی در پیری سلولی دارند.

به گفته کو، آنها ۱۰۰ ژن از میان حدود ۱۰۰۰۰ ژن را یافتند و kat7 یکی از کارآمدترین ژن‌های دخیل در پیری سلولی بود.

Kat7 یکی از ده‌ها هزار ژنی است که در سلول‌های پستانداران یافت می‌شود. پژوهشگران این ژن را با استفاده از روشی به نام «ناقل لنتی‌ویروسی» (استفاده از یک ویروس از نوع «لنتی‌ویروس» برای انتقال اطلاعات ژنتیکی) غیرفعال کردند.

کو گفت: «ما کارکرد این ژن را در انواع متفاوت سلول‌ها از جمله در سلول‌های بنیادی انسانی، سلول‌های پیش‌زایای مزانشیمی، در سلول‌های کبدی انسان و در سلول‌های کبدی موش آزمایش کردیم و هیچ اثری از سمیت سلولی مشاهده نکردیم. در موش‌ها هم تا به حال هیچ عارضه جانبی مشاهده نکرده‌ایم.»

البته به گفته کو، با وجود این یافته‌ها، این روش هنوز راه درازی را پیش از آماده شدن برای آزمایش در انسان‌ها در پیش دارد.

او گفت: «قطعا هنوز لازم است که کارکرد ژن kat7 در سایر انواع سلول‌های انسانی و اندام‌های دیگر موش و در سایر حیوانات آزمایش شود و تازه پس از آن است که ممکن است بتوانیم از این راهبرد برای رفع پیری یا سایر بیماری‌ها در انسان استفاده کنیم.»

کو گفت که امیدوار است بتواند این شیوه را در مرحله بعد در نخستی‌ها (مانند میمون‌ها) آزمایش کند، اما افزود انجام چنین کاری به بودجه و کارهای تحقیقی بسیار بیشتری نسبت به پژوهش فعلی دارد.

او گفت: «امیدواریم در نهایت بتوانیم در آینده راهی برای تاخیر انداختن پیری در انسان‌ها حتی در حد بسیار اندک پیدا کنیم.»

کد خبر 581219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha