سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

احتمالا از شنیدن این خبر شوکه خواهید شد و به این نتیجه خواهید رسید که خواب می‌بینید اما خوشبختانه اخبار و پیش‌بینی‌ها از بازار برنج ایرانی امیدوار‌کننده است.

در نتیجه اگر بخت با ما وشما یار باشد به‌زودی قیمت این محصول پر طرفدار وبحران زده کاهش پیدا خواهد کرد.

جمیل علیزاده شایق،‌ دبیر انجمن برنج در این باره به همشهری می‌گوید:برداشت محصول جدید تقریبا آغاز شده و از نیمه مرداد ماه به اوج خواهد رسید به این ترتیب انتظار داریم به تدریج قیمت برنج تعدیل شود وبه سطح معقولی برسد.

البته این پیش‌بینی رئیس انجمن برنج به این معنا نیست که قیمت‌ها به روزهای رؤیایی گذشته باز می‌گردد بنابراین منتظر نصف شدن قیمت‌ها نباشید اما  امید خود را هم از دست ندهید.

علیزاده می‌افزاید: با از راه رسیدن محصول جدید به بازار،‌ قیمت از سطح فعلی نزول خواهد کرد.او ادامه می‌دهد: قیمت برنج همه ساله روند صعودی ونزولی مشخصی را طی می‌کند اما امسال قیمت در زمان اوج گیری دچار شوک وجهش ناگهانی شد و در ادامه به مبدا حرکت خود بازنگشت بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با آمدن محصول جدید نرخ به سطح قبل از جهش بازگردد.

علیزاده پیش‌بینی می‌کند:سقف قیمت برنج درجه یک بعد از طی روند نزولی به 2هزار و600 تا 3 هزار تومان خواهد رسید.به این ترتیب اگر هنوز اقدام به خرید یک‌جای برنج ایرانی نکرده‌اید می‌توانید فعلا دست نگه دارید و منتظر کاهش قیمت‌ها بشوید.البته این را هم فراموش نکنید که پیش‌بینی رئیس انجمن برنج مشروط به عدم‌بروز مشکلات واتفاقات وتصمیمات جدید است بنابراین اگر دست نگاه داشتید وبعد ورق برگشت و قیمت‌ها بالا رفت گله مند نشوید.

کاهش 15 درصدی تولید

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه افزایش قیمت تضمینی برنج در حال حاضر اقدامی دیرهنگام است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت برنج آنقدر بالاست که دلیلی ندارد کشاورزان محصول خود را به دولت بفروشند. علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براین که افزایش قیمت خریدهای تضمینی باعث می‌شود برنجکاران به کشت ارقام پر محصول ترغیب شوند و با یادآوری اینکه سال گذشته قیمت‌های تضمینی در آبان ماه اعلام شد، می‌گوید: به رغم اینکه این قیمت‌ها در فرصت مناسبی اعلام شد ولی به‌دلیل نامناسب و پایین بودن آنها و همچنین همخوانی نداشتن این قیمت‌ها با هزینه‌های تولید و نرخ تورم، همچون سال‌های قبل، با شروع کشت برنج در فروردین ماه سال 87، کشاورزان از توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج استقبالی نکردند.

او می‌افزاید: با توجه به تجربه گذشته، دولت باید تصمیم بگیرد قیمت خرید تضمینی برنج را برای سال 88، در دی ماه 87 اعلام کند زیرا این اقدام برای کشاورزان جهت توسعه سطح زیرکشت برنج ایجاد انگیزه می‌کند و درعین حال اگر نخواهند محصول خود را به دولت بفروشند متوجه ضرر نمی‌شوند.

فصل نزول

دبیر انجمن برنج ایران خاطرنشان می‌کند: هرساله با نزدیک شدن به اواخر تیرماه و ورود برنج‌های تولید جدید داخل به بازار، این محصول با افت قیمت در بازار مواجه می‌شود که البته این افت قیمت در سال‌جاری به این معنا نیست که به قیمت‌های تیرماه سال 86 برمی‌گردیم بلکه نشان می‌دهد نسبت به فروردین و اردیبهشت و خردادماه سال‌جاری قیمت این محصول وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه در استان مازندران اولین برداشت این محصول آغاز ‌شده و تا شهریور ادامه دارد، می‌گوید: با وجود اینکه اخیرا بارندگی‌های نسبتا مناسبی داشتیم ولی برخی از کشاورزان ریسک‌ را نپذیرفته و از توسعه کشت این محصول خودداری کردند و حاضر نشدند در نقاطی که احتمال می‌رفت دچار کم آبی ‌شود برنج بکارند و به همین دلیل مجموعا در استان‌های مازندران و گیلان حدود 10 تا 15 درصد از اراضی یا برنج کاشته نشد یا اینکه آب به آنجا نرسید و محصول از بین رفت.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه حدود 50 درصد سطح زیرکشت برنج استان‌های گلستان، خوزستان و فارس نیز در سال‌جاری کاهش یافته است، افزود: خوشبختانه به‌دلیل اینکه برنج‌کاری‌های کشورمان بیشتر در استان مازندران متمرکز است و استان‌های دیگر چندان سرنوشت‌ساز نیستند، در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم حدود 15 درصد تولید برنج در سال‌جاری کاهش پیدا کند و تولید این محصول از دو میلیون و 250 هزار تن در سال گذشته به حدود دو میلیون و 100 تا 2 میلیون و 150 هزار تن در سال‌جاری برسد.

او سطح زیرکشت برنج درسال‌جاری را 630 هزار هکتار اعلام می‌کند و می‌گوید: سطح زیرکشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران جمعا 460 هزار هکتار است که امسال حدود 50 هزار هکتار از این مقدار یا از بین رفت یا کشت نشد که البته در استان‌های دیگر نیز به همین نسبت مقداری سطح کشت این محصول کاهش پیدا کرد.

کد خبر 58088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز