رئیس مجلس در مراسم تجلیل و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وقتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد، ما تورم و گرانی داریم و مردم مستضعف ما مستضعف‌تر می‌شوند.

محمد باقر قالیباف

به گزارش  همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حضور محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی رئیس مرکز و بابک نگاهداری مشاور رئیس مجلس در این محل برگزار شد. در این مراسم همچنین مسئولان دفتر قم مرکز پژوهش‌ها در ارتباطی برخط با محل همایش از اهداف خود را تشریح کردند.

زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌ها در این مراسم گفت: در آستانه شروع چهل و سومین سال انقلاب باید راه نویی را با همفکری برداریم. ۱۴ رویکرد تحولی را از رشته‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌ها دنبال می‌کنیم تا به عنوان فعالیت پویای مجموعه مرکز پژوهشها، مجلس و مسئولان کشور را بهره‌مند کنیم.

در ادامه، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به مرکز پژوهش‌ها پیش از ورود به مجلس اعتقاد قلبی داشتم و به اهمیت این مرکز برای ایجاد تحول باور دارم. قرار نیست دو دفتر قم و تهران مرکز پژوهش‌ها کار موازی انجام بدهند و همه باید وظیفه شناس باشیم.

قالیباف افزود: جای علم بر پیشانی سیاست خالی است و اثرش را در حکمرانی نگذاشته است. در سیستم بروکراسی کشور، نظام اداری و بودجه و علم ما در اختیار سیاستمداران و دانشمندان نیست. نظام اداری و اجرایی دست و پای مردم را بسته و موجب اعتراض و انتقاد مدیران در همه قوای سه گانه شده است.

قالیباف ادامه داد: گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌ها درباره برنامه‌های توسعه نشان دهنده سوء مدیریت در مجموعه کشور است و البته در برخی مجموعه‌ها کارهای خوبی به نمایش گذاشته شده است. در یکی از کارهای مرکز پژوهش‌ها در سال‌ها ۹۵ درباره مسائل کشورداری گزارش‌های خوبی ارائه شده، اما جایی ندیدم اثرگذار و اجرا شده باشد.

او با بیان این سوال که مرکز پژوهش‌ها باید پاسخ دهد که رسالت ما در این مرکز چیست؟ گفت: آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد که هر مجموعه‌ای از فلسفه وجودی‌اش فاصله گرفته‌، کارش زمین مانده و بی‌خاصیت شده است؛ همچنین این خروج از رسالت، در مجموعه‌های دیگر دخالت کرده و موجب ایجاد مجموعه جدید در سیستم برای پر کردن خلأها شده است؛ حدود ۹۰ درصد درآمد کشور به هزینه جاری همین سیستم‌های مشکل زا تعلق می‌گیرد.

رئیس مجلس افزود: تعریف دقیق رسالت مرکز پژوهش‌ها بسیار اهمیت دارد و این نهاد گنجینه تحول در چالش سیستم کشورداری و بروکراسی است.

قالیباف با بیان اینکه رویکرد کارگذاری پیروی یکی از محورهایی است که مرکز پژوهش‌ها پیش برده است گفت: ما در حوزه برنامه ریزی چقدر منفعلانه عمل می‌کنیم؟ طرح‌هایی نوشته می‌شود که کمترین زمان نسبت به ارزش آن گذاشته می‌شود. در حالیکه ارزش دارد یک سال برایش پژوهش کرد.

او گفت: در مجلس شورای اسلامی اصالت با نماینده است و نه دیوان محاسبات ومرکز پژوهش‌ها و... نمی‌توانند فراتر از نمایندگان حرفی بزنند؛ اگر کارگذار پیرو باشیم، چالش‌ها رو به حل شدن پیش خواهد رفت.

رئیس مجلس ادامه داد: وقتی تورم و گرانی با وجود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد وجود دارد، رانت خواران چاق‌تر می‌شوند و مستضعفان پر جمعیت‌تر، به معنای ایجاد چالش در کشورداری است.

قالیباف با بیان اینکه رویکرد دوم "کارفرمای پیشرو" بودن است گفت: اولویت‌های کلان قوه مقننه باید متمرکز به مسائل و گره‌های مهم کشور باشد تا انباشت گره‌های نظام تصمیم گیری و مشکلات زندگی مردم و حضورشان در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریت کشور، محیط زیست و... باز شود.

انضباط در بودجه وجود ندارد

او ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای آغاز رویکرد این است که دور بسته ضعف مدیریت بشکند و سیستم به دست جوانان انقلابی خلاق متخصص آگاه به مسائل روز و افراد مدیر و با تجربه در همه سطوح مدیریتی سپرده شود؛ امروز انضباط در بودجه وجود ندارد و می‌گویند مجلس نرخ ارز تعیین کرده است.

رئیس مجلس بیان کرد: ما اینقدر ناشی نیستیم، نه مجلس و نه دولت نمی‌توانند نرخ ارز را تعیین کنند؛ بلکه بازار معلوم می‌کند. در مجلس محکم ایستاده‌ایم تا سیاست ارزی ایجاد کنیم و هر دولتی که آمد نتواند از سیاست‌ها عدول کند.

قالیباف گفت: مابه التفاوت نرخ تسعیر ارز به کجا می رود؟ این حجم از پول به مراتب از حجم پول بودجه بیشتر است؛ ما در مجلس چه زمانی سقف نفت را بستیم؟ شما پیشنهاد ۲ میلیون ۳۰۰ بشکه دادید ما آرزو می‌کنیم بشود ۴ میلیون! اما باید واقع بین باشیم. ما در شرایط فعلی ۱ و نیم بشکه میلیون فروش نفت را واقعی می‌دانیم.

او اظهار کرد: باید محل استفاده پول حاصل از فروش نفت هم مشخص باشد؛ امسال لایحه بودجه دولت با افزایش ۴۶ درصدی هزینه و ۱۰ درصدی درآمدها به مجلس آمده است و نشان می‌دهد بودجه دولت از جیب مردم برداشته می‌شود.

رئیس مجلس بیان کرد: افزایش تورم حاصل از بودجه دولت نشان دهنده دست کردن در جیب مردم است و اگر یک کارگز همه عمرش پول جمع کند و غذایی نخورد، آرزوی مسکن دار شدنش هیچ وقت محقق نخواهد شد. مجلس در اینباره محکم ایستاده است؛ دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را نگه داشت تا کالاهای اساسی را ارزان به مردم دهد.

قالیباف با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز دیدیم قیمت مرغ و... هم بالا می‌رود گفت: تا ۲۷ مهر امسال ۴.۲ میلیارد دلار محقق شده تنها به نهاده‌ها اختصاص دادیم؛ پس چرا مرغ ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد؟

مشکل کشور درآمد نیست، بلکه هزینه‌هاست

او افزود: مجلس تعیین می‌کند که این یارانه را انتها یا بتدای زنجیره به مردم داده شود. وعده دولت درباره بی‌نیازی به یارانه محقق نشد و قیمت مرغ بالا رفت و این ما به التفاوت برای مردم است. ما اجازه نمی‌دهیم این مبلغ خرج شرکت های دولتی شود تا خدمات را گرانتر به مردم ارائه کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما با رویکرد توانمندسازی و با توجه به تولید و اشتغال جلو می‌رویم. چقدر ارز از صندوق توسعه به درخواست دولت داده شد؟ و چقدر از لایحه بودجه کمک شد؟ مشکل کشور درآمد نیست، بلکه هزینه‌هاست. در مجلس برای حل مشکلات اقتصاد تمام قد در خدمت دولت برای افتخارآفرینی آماده ایم و بحث‌های سیاسی و اتتلاق سلایق در ما اثر ندارد.

قالیباف افزود: در اجرا باید دولتی‌ها تصمیم بگیرند اما زمینه سازی اجرای قانون و همچنین نظارت و ارزیابی با قوه مقننه است. در نتیجه این گفته‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس باید در جایگاه کارفرمای پیشرو باشد تا کارگذار پیرو. با نگاه منسجم در برنامه توسعه هفتم می‌توانیم در کم اثر کردن و حتی رفع تحریم گام بلندی برداریم تا ملت به حق خود برسد.

کد خبر 580753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha