رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اتمام پروژه نصب نمایشگرهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان تا پایان بهمن‌ماه در مناطق ۲، ۱، ۵ و ۲۲ خبر داد.

کوه نوردی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، جمعه ۵ دی ماه ۹۹ بود که با شرایط برف و کولاک در ایستگاه‌های بالایی توچال و وقوع بهمن در ارتفاعات شمیرانات، جان کوهنوردان در معرض خطر قرار گرفت. سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که ساعت ۱۳:۳۰ از ایستگاه شماره ٧ توچال، تماسی با مرکز اورژانس تهران مبنی بر گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر از کوهنوردان گرفته شده است. گروه‌های مختلف از جمله تیم‌های جست‌وجوی جمعیت هلال احمر که به منطقه اعزام شده بودند به تدریج از جان باختن و مصدومیت تعدادی از کوهنوردان خبر می‌دادند و هر چه زمان جلوتر می‌رفت ابعاد جمعه سیاه بیشتر روشن می‌شد؛ البته آماری که درباره نجات‌یافتگان اعلام می‌شد هم امیدوارکننده بود. در نهایت فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت در روز یکشنبه ۷ دی ماه تعداد فوتی‌های حادثه روز جمعه را ۱۲ نفر اعلام کرد.

در پی این حادثه، رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نسبت به جان باختن تعدادی از کوهنوردان در حادثه کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران واکنش نشان داد و در خصوص اقدامات و محدوده وظایف حوزه بحران پایتخت در خصوص کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران که منجر به سقوط و کشته شدن تعدادی از کوهنوردان شد، گفت که «در سال‌های گذشته، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ارتباط با حوادثی که در کوهستان‌های پایتخت اتفاق افتاده است، اقدامات داوطلبانه‌ای را انجام داده که به ایجاد ناحیه کوهستان در شهرداری منطقه یک منتهی شده است اما به‌طور قانونی تا کنون برای این سازمان وظیفه‌ای در خصوص کوهستان تعریف ‌نشده است.»

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها همانند هلال‌احمر، فدراسیون کوهنوردی، ناحیه کوهستان شهرداری و حتی صداوسیما و سازمان هواشناسی بر اساس وظایف قانونی یا داوطلبانه خود اقداماتی را جهت استفاده بهینه و امن شهروندان از محیط کوهستان انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: این حادثه نشان می‌دهد اقدامات فعلی کافی نبوده و نیاز به توجه بیشتر، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی جدی‌تر در این حوزه وجود دارد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه حادثه اخیر نیاز به مکانیسم‌های اجرایی هشدار و جلوگیری از ورود به کوهستان از مبادی داخل شهر را نشان داد، گفت: این سازمان بنا به دستور اخیر پیروز حناچی شهردار تهران به‌زودی با نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان اقدام به اعلام هشدارهای لازم در این خصوص می‌کند.

رضا کرمی محمدی پس از گذشت یک ماه از آن جمعه سیاه، از اتمام پروژه نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان تا پایان بهمن ‌ماه جاری در مناطق ۲، ۱، ۵ و ۲۲ خبر داد و گفت: پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، تعداد ۱۰ مانیتور اطلاع‌رسانی و هشدار برای نصب در نقاط مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر اینکه این اقدام در پی دستور اخیر پیروز حناچی شهردار تهران در حال اجرایی شدن است، گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هیچ‌گاه در مورد حوادثی که در کوهستان رخ‌ داده است مسئولیت قانونی نداشته و تمام اقداماتی که تاکنون از سوی این سازمان صورت گرفته به‌صورت داوطلبانه بوده است. با وقوع حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات پایتخت در دی ‌ماه سال جاری، سازمان با صلاحدید شهردار تهران موظف به نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: تکمیل این پروژه می‌تواند هنگام بارش برف، نیاز پایتخت را به مکانیسم‌های اجرایی هشدار و جلوگیری از ورود به کوهستان از مبادی داخل شهر مرتفع کند. بدین‌صورت می‌توان به‌موقع هشدارهای لازم را متناسب با تغییرات جوی در خصوص کوهستان ارائه داد. تهران با انواع مخاطرات مواجه است و اجرایی شدن این پروژه می‌تواند به تکمیل چرخه بحران در حوزه آمادگی و پیشگیری کمک کند.

کد خبر 580742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha