با توسعه زندگی شهری و افزایش جمعیت شهرنشین، هر روز بر تراکم زندگی در نقاط مختلف شهر افزوده می‌شود.

دوم

محمد خزاعی / حقوقدان و شورایار محله هلال احمر : تخریب ساختمان‌های قدیمی و تولد آپارتمان‌های سر به فلک کشیده در محله‌های قدیمی، اسکان جمعیت مهاجر و غیربومی و درهم تنیدگی فرهنگ‌ها باعث شده تا زندگی آپارتمان‌نشینی با دغدغه‌های فراوانی در پایتخت همراه باشد.

همه مشکلات زندگی آپارتمان‌نشینی ریشه در ناآشنایی آپارتمان‌نشین‌ها با فرهنگ‌ و قوانین آپارتمان‌نشینی دارد. علت این امر هم نبود پیوست فرهنگی لازم در ضمیمه طرح‌های نوسازی محله‌ها است. این طرح‌ها صرفاً با هدف نوسازی محله‌های قدیمی طی سال‌های گذشته در تهران با سرعت زیاد دنبال و حاصلش ساختمان‌های بدقواره‌ای شد که در دل محله‌های قدیمی یا خیابان‌های باریک و کوچه‌های تنگ متولد شدند. توسعه زندگی آپارتمان‌نشینی در شهر تهران و محله‌های مرکزی را در حالی تجربه می‌کنیم که اغلب ساختمان‌ها در معابر قدیمی و بدون توجه به زیرساخت‌های محلی احداث شده‌اند و فاقد امکانات رفاهی اعم از بوستانک، پارکینگ یا حتی زمین‌های کوچک بازی هستند.
در حالی شهروندان مجبور شدند تن به زندگی در خانه‌های کوچک آپارتمانی با محدودیت‌های خاص خود دهند که تا پیش از آن تجربه زندگی مستقل را در خانه‌های نقلی مجهز به حیاط و فضای کافی برای بازی کودکان خود داشتند. و در عین حال آموزش‌های لازم را در این خصوص ندیده بودند و آمادگی کافی برای ورود به این نوع از زندگی را نداشتند. بنابراین طبیعی است در چنین شرایطی همواره شاهد بحث و نزاع همسایه‌ها و در مواقعی افزایش تنش‌ها منجر به درگیری‌های فیزیکی باشیم. رجوع به مراجع انتظامی و قضایی شاید راهکار منطقی و راهگشا برای حل منازعات پرتعداد ساکنان آپارتمان‌ها به نظر برسد، ولی ضمن از بین بردن اعتماد میان همسایه‌ها، همدلی و همراهی آنها را برای تجربه یک زندگی خوب نیز از بین می‌برد.
اجرای پویش ارتقای فرهنگ زندگی آپارتمان‌نشینی اقدامی درخور در مسیر بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهرانی است. این پویش قرار است با آموزش قوانین و حریم خصوصی زندگی در آپارتمان‌نشینی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد را افزایش داده و با حرکت در مسیر ارتقای روحیه مشارکت شهروندان، زمینه یک زندگی ایده‌آل را فراهم کند.
با اجرای این پویش قطعاً علاوه بر ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی بخش قابل توجهی از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و مشکلات مدیریت شهری در حوزه پسماند و مشارکت‌پذیری شهروندان حل می‌شود.

کد خبر 580646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha