دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که دمشق آماده ایجاد روابط معمولی با اسرائیل است.

به گزارش ایسنا، اسد با بیان این خبر به الجزیره  گفت: ما آماده ایجاد روابط معمولی با اسرائیل هستیم، اما به دور از هرگونه عادی سازی، بدون هیچ‌گونه تبادل سفیر و امضای توافقنامه‌های دوجانبه.
 دو جانبه .

رئیس‌جمهور سوریه اظهار داشت: مذاکراتی که با میانجی‌گری ترکیه با اسرائیل آغاز کرده‌ایم با هدف ایجاد اصول مذاکرات با اسرائیل است.

وی خاطرنشان کرد: دیدار با ایهود المرت، نخست وزیر اسرائیل تاثیری در ایجاد اعتماد‌ ندارد. بلکه عملکرد اسرائیل مهم است واین به معنی آن است که اسرائیل آماده‌ عقب‌نشینی کامل از بلندی‌های جولان باشد. رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که کشورش حتی از یک وجب از بلندی‌های جولان چشم‌پوشی نخواهد کرد.

وی درباره‌ روند مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی گفت: ما از ابتدای روند صلح از ایجاد روابط معمولی با تل‌آویو در چارچوب توافقنامه‌ صلح صحبت کردیم و روابط عادی به منزله‌ داشتن سفارتخانه‌ها در دو طرف، همانند آنچه که ما تمام کشورها داریم و امضای توافقنامه‌های دو جانبه نیست.

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: در روابط معمولی میان دو کشور بعضا روابط با مشکل مواجه است و بعضا روابط بهبود می‌یابد. در برخی موارد روابط بین دو کشور بسیار نزدیک است و در برخی موارد سرد، این امر جزیی از حاکمیت هر کشور است که ما آ‌ن را روابط عادی می‌دانیم.

وی افزود: در صورت آمادگی و جدی بودن دو طرف سوری و اسرائیلی به انجام مذاکرات مستقیم امضای توافق‌نامه‌ صلح با اسرائیل به شش ماه تا دو سال وقت نیاز دارد.

بشار اسد اظهار داشت: دولت سوریه بر روی هیچ‌کس در دولت آتی آمریکا حساب باز نکرده است به ویژه در سایه‌ خلف وعده‌های نامزدهای انتخاباتی .

وی بار دیگر ضمن انتقاد از دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: دولت وی صلاحیت نظارت بر روند صلح را به رغم اهمیت نقش اولیه‌ آمریکا در روند صلح ندارد.

اسد درباره‌ تاثیر استقبال و تلاش اروپا برای برقراری روابط با سوریه اظهار داشت: موضع‌گیری ما تغییر نکرده و ما بیش از پیش به مواضع خود اعتماد داریم و اروپا این مساله را می‌داند.

وی افزود: موضع‌گیری سوریه در قبال مقاومت و استقلال عراق و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور تغییر نکرده است.

اسد بار دیگر هرگونه فعالیت نظامی هسته‌‌ای از سوی ایران را رد کرد و گفت: من قصد دارم درخواست‌های کشورهای اروپایی را در زمینه‌ تلاش‌های هسته‌‌ای ایران به این کشور ابلاغ کنم.

اسد عنوان داشت: دمشق روابط بسیار مناسبی را با تمام گروه‌های فلسطینی دارد و هم‌چنان به رایزنی‌هایش با کشورهای عربی در زمینه‌ دستیابی به راهکاری که تضمین کننده‌ آشتی ملی فلسطینی‌ها باشد، ادامه خواهد داد و نقش ما تنها تشویق به مذاکره است.

وی درباره‌ تاثیر فضای باز سیاسی ایجاد شده میان اروپا و سوریه و اتهامات علیه دمشق در زمینه‌ ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان گفت: اعمال فشارها در این زمینه کاهش یافته اما پایان نیافته است. اسد گفت: این مساله چندان برای ما حائز اهمیت نیست چرا که اتهامات درخصوص ترور حریری اتهامات سیاسی است که از سوی آمریکا منتشر می‌شود.

رئیس‌جمهور سوریه درباره‌ اوضاع داخلی کشورش گفت: نظام سیاسی سوریه از حضور تمام گروه‌ها و تمام جناح‌های سیاسی استقبال می‌کند و در این نظام تمام کسانی که بر خلاف قانون عمل کنند محاسبه و زندانی می‌شوند اما بر اساس نظام سوریه هر کسی که نظر خود را اعلام کند معارض با سیاست سوریه محسوب نمی‌شود.

اسد به تنش در روابط سوریه با مصر و عربستان اذعان کرد و گفت: روابط سوریه، مصر و عربستان بر وفق مراد نیست. وی تصریح کرد: اگر روابط سوریه با اعراب بر وفق مراد باشد به حفظ و بهبود روابط سوریه با کشورهای اروپایی نیز کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر بشار اسد در پاریس با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار کرد. این دو مقام در این دیدار ضمن بررسی تحولات منطقه‌یی و مذاکرات غیر مستقیم میان سوریه و اسرائیل بر ایجاد توازن در روند سیاسی و اقتصادی در اتحادیه‌ مدیترانه تاکید کردند. اردوغان نسبت به سفر اسد به فرانسه و آغاز روابط اروپا با سوریه ابراز خرسندی کرد.

اسد هم‌چنین در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت خود را از تلاش‌ها در زمینه‌ انجام مذاکرات داخلی اعلام کرد. اسد در ادامه با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز دیدار کرد.

بان‌کی‌مون ضمن تقدیر از موضع‌گیری‌های سوریه در حمایت از توافقنامه‌ دوحه و تشکیل دولت متحد ملی لبنان اعلام کرد: موضع‌گیری‌های سوریه صریح است و هرگز تغییر نکرده و این مواضع هماهنگ با امنیت و ثبات منطقه است. در خصوص مساله‌ فلسطین بان‌کی‌مون و اسد بر لزوم تحقق آشتی ملی فلسطینیان و برقراری صلح کامل در منطقه تاکید کردند.

اسد در حاشیه اجلاس اتحادیه مدیترانه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دیدار و در خصوص روند صلح، اوضاع منطقه و روابط کشورهای عربی و اروپایی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: اتحادیه اروپا احتمالا سال جاری توافقنامه همکاری را با سوریه امضا می‌کند. سولانا گفت: امضای این توافقنامه که مدتها متوقف شده بود تا حد زیادی به عملکرد دو طرف بستگی دارد.

وی از حضور اسد در این اجلاس ابراز خرسندی کرد و گفت: سوریه کشور مهمی در منطقه است و بازگشت دمشق به فضای بین‌المللی از طریق اجلاس پاریس امکان امضای توافقنامه را تا پایان سال جاری فراهم کرد.

هم‌چنین منابع خبری اعلام کردند: بشار اسد از حضور در مراسم سخنرانی ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل خودداری کرد.

به گزارش منابع خبری اسد هم‌چنین از دیدار رو در رو با المرت خودداری کرد و زمانی که المرت وارد سالن اصلی کنفرانس شد در حالیکه به بشار اسد نگاه می‌کرد، اسد با قرار دادن دست در کنار صورتش از نگاه کردن به وی امتناع ورزید.

منابع خبری هم‌چنین اعلام کردند: بشار اسد و حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر بسیار بی‌تفاوت با یکدیگر دست دادند.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: ایهود المرت در پیامی غیر مستقیم به بشار اسد اعلام کرده است اسرائیل به طور جدی در تلاش برای دستیابی به صلح با دمشق است. منابع آگاه گفتند: المرت از رجب طیب اردوغان خواسته است در زمان دیدارش با اسد این پیام را به وی ابلاغ کند. مارک رگو، سخنگوی ایهود المرت نیز گفت: ما معتقدیم که واقعا در روند صلح با سوریه جدی هستیم و در این راستا گامهای مهمی برداشتیم.

سخنگوی المرت ضمن استقبال از تلاش‌های ترکیه در این زمینه اعلام کرد: اگر بخواهیم هم‌چنان به مذاکرات جدی ادامه دهیم در آینده‌ی نزدیک انجام مذاکرات مستقیم ممکن خواهد بود.

این درحالی است که یک مقام در دولت سوریه اعلام کرد: اسد هیچ گونه پیامی از اردوغان دریافت نکرده است.

کد خبر 58003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز