محله نازی‌آباد تهران به واسطه فعالیت مراکز خدمات‌رسان فرامنطقه‌ای از موقعیت خاص در مقایسه با دیگر محله‌های پایتخت برخوردار است.

اول

پیمان‌پور نصر/ شهردار منطقه ۱۶ : محله نازی‌آباد تهران به واسطه فعالیت مراکز خدمات‌رسان فرامنطقه‌ای از موقعیت خاص در مقایسه با دیگر محله‌های پایتخت برخوردار است.یکی از این مراکز خدمات‌رسان، بازار بزرگ عرضه و توزیع گوشت و مرغ در محدوده میدان بهمن و خیابان شهید علیرضا وفایی‌نژاد است که همیشه حجم فراوانی از عبور و مرور خودروهای دولتی و شخصی در آن جریان دارد.

اکنون نیز به دلیل شرایط حاکم بر بازار و تورم افسارگسیخته، افزایش‌ تردد شهروندانی را شاهد است که از نقاط مختلف شهر به اینجا می‌آیند تا با خرید اجناس ارزان‌تر یا همان تنظیم بازاردر این میدان به دخل و خرج زندگی‌شان کمک کنند. همه این مسائل باعث شده تا ترافیک و حجم رفت‌وآمد خودروها در این محدوده از شهر افزایش پیدا کند. طبق بررسی‌های انجام شده و گزارش پلیس راهور منطقه ۱۶، در طول شبانه‌روز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ خودرو حمل بارکوچک و بزرگ از استان‌های مختلف کشور به این محل می‌آیند و به نوبت وارد جایگاه می‌شوند و پس از تخلیه بار دوباره به سمت کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید گوشت و مرغ در سراسر کشور باز می‌گردند.

به استناد گزارش کارشناسان بازار تره‌بار میدان بهمن، ۶۰‌درصد گوشت و مرغ مورد نیاز شهروندان تهرانی از این محل توزیع می‌شود. از آنجا که میدان میوه و تره‌بار میدان بهمن به ۲ صورت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند، بخشی از ترافیک موجود در این محل مربوط به خودروهای سنگینی است که وظیفه توزیع گوشت و مرغ به فروشگاه‌ها و مراکز مجاز عرضه این نوع محصولات در مناطق مختلف شهر تهران را برعهده دارند.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه متأسفانه ترافیک و شلوغی معابر نزدیک میدان تره‌بار بهمن که ناشی از حجم بالای خودروهای حمل بار از نقاط مختلف کشور و شهر تهران است، آثار منفی‌ای بر نحوه عملکرد نهادهای مختلف این محدوده به جا گذاشته که مهم‌ترین آن اختلال در مأموریت‌های واحد اورژانس بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) است که پشت ترافیک می‌مانند و نمی‌توانند به موقع بیماران بدحال را به بیمارستان برسانند. توقف خودروهای حمل بار گوشت و مرغ جز ایجاد راهبندان در محورهای ارتباطی میدان تره‌بار بهمن و ایجاد مانع بر سر راه مراکز امداد و نجات از جمله اورژانس، آتش‌نشانی و... مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی نیز در پی دارد.از جمله اینکه سرازیر شدن شیرابه‌های گوشت و مرغ بارگیری شده در خودروهای سنگین، در سطح معابر جز انتشار بوی نامطبوع در محله می‌تواند باعث مسائل زیست‌محیطی و حتی نفوذ آلودگی به داخل کانال سفره‌های آب زیرزمینی شود.

ترافیک و شلوغی اطراف میدان تره‌بار بهمن و مسائل زیست‌محیطی آن به قدر کافی برای ساکنان محله نازی‌آباد دردسرساز شده است. باید با تصمیم درست و انتخاب بهترین راه‌حل میزان حضور شهروندان را به این محل کاهش دهیم. در شورای راهبردی منطقه ۱۶ پیشنهاد استفاده از ظرفیت «استارتاپ ویژه عرضه و توزیع گوشت و مرغ» مطرح شده که در صورت موافقت و اجرایی شدن آن شهروندان از این طریق گوشت و مرغ مصرفی را در محل زندگی خود تحویل بگیرند و از این آمدن و رفتن‌ها به میادین تره‌بار معاف شوند.

کد خبر 579970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha