رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تخلفات در شهرداری تهران به شدت کم شده و در برخی موضوعات حتی به صفر هم رسیده است، گفت: در گذشته، دوگانگی در تصمیم‌گیری باعث می‌شده که زمینه برای رشوه‌گیری فراهم شود؛ بنابراین اگر با همه به مساوات برخورد شود، زمینه و بساط رشوه‌خواری نیز کم یا جمع می‌شود.

محسن هاشمي

محسن هاشمی رفسنجانی در گفتگو با همشهری آنلاین در تشریح رویکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در زمینه شفافیت و پیشگیری از تخلف و فساد در مدیریت شهری، گفت: اصولا پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از همان ابتدا که مستقر شد، سعی بر این داشت که شهرداری قانونمند اداره شود. در این راستا مسائل مختلفی از جمله شفافیت بودجه را در دستور کار قرار داد. البته مقوله شفافیت را از خود شورا آغاز کردیم؛ به طوری که تمام جلسات شورای شهر را علنی کرده و از شفافیت بحث در شورا حمایت کردیم، همچنین رأی اعضای شورا هم علنی شد؛ کاری که مجلس شورای اسلامی هنوز نتوانسته است انجام دهد. ولی در حال حاضر رأی اعضای شورای شهر تهران کاملا شفاف بوده و مشخص است که هر عضو در یک زمینه به چه رأی می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از همان آغاز استقرار شورای پنجم، ابتدا فشار زیادی آورده شد تا موضوع واگذاری املاک و امکانات شهرداری تهران قانونمند شود و واگذاری‌ها مصوبه شورای شهر را داشته باشند. در صورتی که در گذشته، امکانات شهرداری تهران به صورت ترجیحی با دستور شخص شهردار یا معاونت‌ها و یا شهرداران مناطق واگذار می‌شد که با بررسی‌هایی بعمل آمده، مشخص شد که بخش قابل توجهی از این واگذاری‌ها با قرارداد متقنی صورت نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در گام بعدی به موضوع شهرسازی و فرآیندهای آن ورود و تلاش کرد تا شفافیت در زمینه صدور پروانه‌های ساختمانی ارتقا پیدا کند. بر اساس اقدامات انجام شده، در حال حاضر هیچ کاری در حوزه شهرسازی، خارج از سامانه شهرداری نمی‌تواند انجام گیرد. در گذشته اختیاراتی به شورای معماری مناطق شهرداری داده شده بود و جالب این بود که شوراهای معماری مناطق در سطح پایین تشکیل می‌شدند و حتی بدون حضور شهردار منطقه، برای مسائل شهرسازی ساختمان‌های بزرگ و کوچکی که به نظر غیرقانونی هم می‌آید، تصمیم‌گیری می‌کردند. اما بر اساس تدابیری که اتخاذ شد، شوراهای معماری مناطق شهرداری که در گذشته با تصویب خودشان نسبت به صدور پروانه و طبقات بیشتر و ... اقدام می‌کردند، خلع ید شدند و ساماندهی خیلی جدی و سیستمی در زمینه شهرسازی صورت گرفت.

هاشمی در تشریح یکی دیگر از اقدامات شورای پنجم برای مقابله با پارتی‌بازی، اظهار کرد: با تصمیم‌گیری‌های جدی شورای شهر تهران، جلوی از بین بردن باغات و فضای سبز در تهران گرفته شد. همچنین در مقابل افرادی که با تمسک به مصوبه برج باغ، تلاش می‌کردند پارتی‌بازی کنند و زمین‌شان که باغ نبود را باغ اعلام کنند تا بتوانند بخصوص در زمین‌های شمال تهران به بلندمرتبه‌سازی و کسب سود بیشتر بپردازند، ایستادیم.

وی افزود: همچنین شهرداری تهران موضوع اختصاصی کردن برخی درآمدها در زمینه خرید باغات تهران و تبدیل آنها به بوستان و فضای سبز عمومی را پیگیری کرد. در گذشته، عوارض ناشی از کمبود پارکینگ را صرف امور جاری می‌کردند اما در دوره جاری مدیریت شهری قرار شد پول این عوارض در حسابی برود و با آن منابع، باغاتی که در اختیار بخش‌های خصوصی و خصولتی است، خریداری و به پارک و بوستان عمومی تبدیل شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بحث شفافیت در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تا جایی مورد توجه قرار گرفت که برای اولین بار کمیته‌ای با نام شفافیت و با مأموریتی جدی در شورای شهر تشکیل شد و ماحصل رایزنی‌های این کمیته با شهرداری تهران، همان حرکتی است که در راستای تبدیل شدن شهرداری به سازمانی شیشه‌ای شاهد هستیم و بر اساس آن همه اطلاعات از جمله قراردادها بر روی سایت و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «دو نوع تخلف داریم؛ یکی تخلف از قانون و دیگری ارتشا و رشوه»، تصریح کرد: این دو نوع تخلف با هم فرق دارند. در گذشته شاهد پدیده تخلف‌فروشی بوده‌ایم که اسم آن را شهرفروشی گذاشتند. دوگانگی در تصمیم‌گیری باعث می‌شده که زمینه برای رشوه‌گیری فراهم شود؛ بنابراین اگر با همه به مساوات برخورد شود و دوگانگی در تصمیم‌گیری وجود نداشته باشد، زمینه و بساط رشوه‌خواری نیز کم یا جمع می‌شود.

محسن هاشمی با تاکید بر اینکه نیروهای حراست و بازرسی شهرداری فعال هستند و اگر مفسده‌ای ببینند سریع برخورد می‌کنند، اظهار کرد: تخلفات قانونی در شهرداری تهران به شدت کم شده و در برخی موضوعات حتی به صفر هم رسیده است؛ ولی تخلف موضوعی است که در هر صورت امکان دارد با زد و بندهایی بتواند اتفاق بیفند. بنای شورای شهر تهران و مدیریت شهری در دوره جاری این است که همیشه هر گونه سوت‌زنی که در امر نشان دادن تخلفات انجام شود را به فوریت مورد رسیدگی قرار دهد، مگر اینکه اطلاعی از آن نداشته باشیم. البته گاهی فرض سیستم‌های اطلاعاتی در پیگیری تخلفات این است که تا زمانی که به تمام متخلفین در یک موضوع نرسند، موضوع را پنهان نگه می‌دارند و پس از جمع‌آوری اطلاعات، یکدفعه اقدام می‌کنند.

کد خبر 579526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha