چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

نمایندگان گروه‌های مردم‌نهاد از لزوم مطالبه‌گری مردم و حرف‌شنوی مسئولان در موضوع آلودگی هوا می‌گویند.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری‌آنلاین‏، دی‌ماه امسال با ثبت ۲۰ روز آلودگی هوا، رکورد آلودگی ۲۰ سال اخیر را زده و از ۸ کلانشهر کشور در میان هزاران تن ذرات معلق و گازهای سمی جز سراب خاکستری‌رنگ چیزی باقی نمانده است. وضعیت قرمز (بحرانی) و در برخی نقاط شهرها بنفش (خطرناک) است.

در این شرایط نگران‌کننده اگرچه کم‌کاری‌های جدی میان مسئولان و نهادهای دخیل در کاهش آلودگی هوا وجود دارد، اما نباید سهم مهم مردم در مطالبه مردمی هوای پاک را فراموش کرد. 

ده‌ها قانون نوشته و نانوشته وجود دارد که برای دولت، مجلس، دستگاه قضا و حتی برخی نهادهای خصوصی سهمی در برنامه آلودگی هوا تعیین کرده‌اند. طی دوره‌های مختلف منابع آلاینده دائمی، هوای شهرها را آلوده می‌کنند اما جز باد و باران کسی به کمک نمی‌آید. شگفت این‌که صدایی از ۴۵میلیون شهروند ساکن در شهرهای آلوده نیز شنیده نمی‌شود و کسی دلش به حال محیط‌زیست نمی‌سوزد. اما فراتر از نقش حتمی نهادهای رسمی، مردم و گروه‌های مردم‌نهاد (سمن) چه نقشی در این مسیر دارند و چرا صدای آنها شنیده نمی‌شود؟ 

روایت برخی نمایندگان گروه‌های مردم‌نهاد و فعال محیط‌زیست درباره مبارزه با غول آلودگی هوا و بهبود محیط‌زیست را در روزنامه همشهری بخوانید.

کد خبر 579194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha