گروه سلامت: درحالی که به زعم همه کارشناسان، ایران ظرفیت‌های بی‌نظیری در زمینه گردشگری سلامت دارد،

دوبی، کشوری که تا همین چند سال قبل، از امکانات اولیه بهداشتی و درمانی هم برخوردار نبود، توانسته با ورود سرمایه‌گذاران بی‌شمار از نقاط مختلف جهان، رشد فزاینده‌ای را برای منطقه خود ایجاد کند.

دوبی تاکنون در زمینه توریسم و زیر شاخه‌های آن همچون توریسم ورزشی، تجاری و... گام‌های بسیاری را بر داشته و یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها، توریسم درمانی است.

بنابه گزارش دفتر تجارت و صنعت ابوظبی در سال 2007، نرخ رشد این نوع توریسم در دوبی به میزان سالانه 15 درصد بوده است که حکایت از افزایش میزان تقاضا و تامین تسهیلات دارد.

به علاوه  میزان درآمد کل جهانی از بخش توریسم درمانی در سال 2007 در مقایسه با درآمد این بخش در سال 2006 به میزان 56میلیارد دلار افزایش داشته است.

به نوشته همشهری امارات، ایجاد تسهیلات جدید توریسم پزشکی و تنوع در خدمات درمانی تا سال 2010 درآمدی بالغ بر 7 میلیارد درهم برای امارات تولید می‌کند.

شیخ‌نشین دوبی که تاکنون با ارائه خدمات متنوع درمانی رشد فزاینده‌ای در جذب توریسم درمانی داشته در نظر دارد تا سال 2010 با گسترش تسهیلات پزشکی بیش از 11میلیون گردشگر درمانی را به‌خود جلب کند.

امارات در راستای حمایت از بخش‌خصوصی در توسعه مراکز و خدمات درمانی، یک شهرک بیمارستانی ویژه توریسم درمانی ایجاد می‌کند.

توریست‌های امارات در بخش خدمات پزشکی متقاضی طیف وسیعی از انواع عملیات درمانی هستند که از جراحی پلاستیک و زیبایی گرفته تا چشم پزشکی را دربرمی‌گیرد.

نکته دیگر این‌که رشد توریسم درمانی در امارات خود تاثیر چشمگیری بر وضعیت سلامت و چشم‌انداز بهداشت و درمان دوبی و سکنه آن داشته است.

همچنین گفته می‌شود که همزمان با افزایش تعداد گردشگران از شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی مقامات گردشگری این کشور در نظر دارند تا سال 2010 دوبی را به مهم‌ترین مقصد گردشگری جهان در زمینه چشمه‌های آب‌معدنی و ارائه خدمات مرتبط با آن در تامین سلامتی و گذران تعطیلات تبدیل کند.

به گزارش همشهری امارات، امارات طی سال‌های اخیر با برخورداری از 17 درصد رشد سالانه به یکی از برترین کشورها در زمینه رشد جهانی خدمات و امکانات وابسته به چشمه‌های آب معدنی مبدل شده است.

جالب است که با توسعه توریسم‌پزشکی در دوبی و با وجود افزایش درآمدهای سرشار مالی، این شهر بیش از همیشه با معضل انبوه زباله‌های بیمارستانی خطرناک مواجه شده است.

به گزارش میراث خبر، مدیرکل اجرایی شرکت بهداشتی «زنات» که در دوبی فعالیت دارد هشدار داده که افزایش تعداد توریست‌های پزشکی یا بهداشتی که برای انجام انواع معالجات به ویژه در زمینه جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی پوست روانه دوبی می‌شوند، سبب افزایش حجم عظیمی از زباله‌های بیمارستانی در دوبی شده است.

بنابه گزارش مقامات شهرداری دوبی چنین فعالیت گسترده و درآمد سرشاری نزدیک به 2 هزار تن زباله بیمارستانی تنها در سال 2006 تولید کرده است در حالی‌که در سال 2000 حدود 580 تن زباله بوده است. انتظار می‌رود این مقدار تا سال 2017 به میزان بیش از 4 هزار تن یعنی دو برابر افزایش یابد.

نمایشگاه و کنگره توریسم پزشکی نیز از 2 تا 4 نوامبر 2008 با موضوع «جهان‌سازی خدمات درمانی» با شرکت نمایندگان پیشرو در حوزه توریسم‌درمانی وبا هدف بررسی موضوعات و مسائل مهم در حوزه سفر و توریسم پزشکی از سوی مقامات توریسم امارات و با حمایت کشورهای دوبی و سنگاپور در دوبی برگزار می‌شود.

کد خبر 57900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز