با ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان، اصفهان به یکی از ۱۰ استان پرورش‌دهنده ماهیان خاویاری ایران تبدیل شده است.

خاویار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماهیان خاویاری با ارزش‌ترین ماهیانی هستند که بشر تاکنون اقدام به پرورش و صید آن‌ها کرده و همین ارزش بالا موجب صید بی‌رویه‌ای شده که نسل این ماهیان را با خطر انقراض مواجه کرده است. هرچند تولید بچه ماهیان خاویاری با هدف رهاسازی به دریا و بازسازی ذخایر طبیعی در کشورمان بیشتر از چهار دهه قدمت دارد، اما پرورش ماهیان خاویاری به منظور تولید گوشت و خاویار از حدود دو دهه پیش آغاز شده است. در استان اصفهان پرورش آبزیان از یک دهه پیش سرعت گرفت و از دو سال پیش هم پرورش ماهیان خاویاری آغاز شد. متولیان این صنعت در استان اصفهان تلاش می‌کنند با افزایش تعداد واحدهای پرورشی، احداث کارخانه‌های فرآوری و نشان سازی تجاری خاویار کمتر شناخته اصفهان را به محصولی صادراتی و درآمدزا تبدیل کنند.

محمدرضا عباسی، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت: استان اصفهان تولیدکننده ۱۰ هزارو ۲۲۰ تن انواع ماهیان خوراکی در سال و یکی از ۱۰ استان پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است. مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری استان در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، آران و بیدگل و خوربیابانک احداث شده و ۶ گونه مهم ماهیان خاویاری با نام‌های استرلیاد، سیبری، شیپ، فیل ماهی، اوزون برون و چالباش در آن‌ها پرورش داده می‌شود.

وی افزود: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان با تسهیلاتی که گرفتند میزان تولید خاویار خود را امسال به ۳۰ تن رساندند و پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده به ۵۰ تن افزایش یابد. تمام واحدهای پرورشی دارای مجوز بر اساس سهمیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‎توانند بچه ماهی خریداری کنند و امیدواریم امسال سهمیه بیشتری برای خرید بچه ماهیان خاویاری به استان اصفهان داده شود. 

عباسی ادامه داد: در حال حاضر مراحل استحصال و نگهداری خاویار استان اصفهان در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد، اما می‌شود با بسترسازی‌های مطلوب و توسعه مزارع پرورشی به خودکفایی همه جانبه در این حوزه دست یافت. تنها دلیل صادر نشدن خاویار استان اصفهان به بازارهای خارجی نبود سرمایه گذاری کافی و نداشتن نشان تجاری و شرکت‌های تخصصی در زمینه استحصال و ساماندهی خاویار است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و ورود شرکت‌های خصوصی برای ایجاد نشان تجاری زمینه صادرات این محصول فراهم می‌شود.

پیش بینی درآمد ۷ میلیون دلاری اصفهان از صدور خاویار

محمدمهدی مدرس نیا، کارشناس فنی امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: با توجه به میانگین قیمت خاویار صادراتی پیش بینی می‌شود اصفهان از صدور خاویار سالیانه حدود ۷ میلیون دلار درآمد داشته باشد. شرکت‌های خصوصی می‌توانند زمینه صادرات خاویار اصفهان را به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا، فرانسه، آلمان و لهستان فراهم کنند.

وی یادآور شد: تلاشمان بر این است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط و شراکت با دیگر استان‌های صادر کننده خاویار گام نخست درآمد زایی ارزی را با قوت برداریم. اگر چالش‌هایی همچون گرانی مواد غذایی، کیفیت آب و موانع تولید برطرف شود افزایش تولید خاویار و رساندن آن به بازارهای جهانی دور از دسترس نیست.

کد خبر 578936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha