بارها برای پیگیری خواسته‌های مهم شهروندان از ایجاد فضای سبز و تجهیز بوستان‌ها تا رفع مشکلات زیست‌محیطی و... سراغ معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه رفته‌ایم.

درخواست از شما

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:  این بار اجرای پروژه‌های شاخص با هدف پاسخگویی به درخواست‌های مهم شهروندان بهانه مهمی برای این ملاقات بود. برای کسب اطلاع از جزئیات این طرح‌ها و عملکرد معاونت خدمات شهری در پاسخگویی به مطالبات شهروندان در این گزارش با «مجید صبوری» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۹ همراه شدیم.  

یکی از درخواست‌های همیشگی اهالی مناطق جنوبی شهر بهره‌مندی از فضاهای سبز بیشتر و تجهیز بوستان‌ها به زمین چمن، وسایل بازی، روشنایی کافی و... بوده و هست. وقتی درباره اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است، از معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۹ سؤال می‌کنیم،

می‌گوید: «باتوجه به این موضوع بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اخیر معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۹ به اداره فضای سبز مربوط می‌شود. طرح ترمیم، تعویض و نصب چمن‌های مصنوعی در بوستان‌های جوانه، جانباز، نرگس، ۲۲بهمن، شقایق، شادی و مطهری به متراژ ۱۰هزارمترمربع در حال اجراست که تا پایان سال به پایان می‌رسد و مورد بهره‌برداری شهروندان قرار می‌گیرد.»

«مجید صبوری» در ادامه به طرح تعویض لوازم بازی کودکان بوستان‌های ولایت، سهیل، شادی، شریعتی، مطهری و پاتوق انتهای کوچه۳۰ شکری و تجهیز همه بوستان‌های منطقه به نیمکت و مبلمان پارکی در آینده نزدیک اشاره می‌کند و می‌گوید: «این اقدام تاکنون در بوستان شریعتی انجام شده است و در بقیه بوستان‌ها هم به‌ترتیب اجرا خواهد شد.

تعویض کفپوش زمین بازی کودکان داخل بوستان‌ها و جایگزینی آن با کفپوش‌های استاندارد تزریقی طرح دیگری است که با هدف افزایش ایمنی کودکان در حال اجراست.» تجهیز بوستان‌هایی که دارای نقاط تاریک است به سیستم روشنایی موضوع مهم دیگری است که برای افزایش امنیت شهروندان و پاسخگویی به یکی از مهم‌ترین مطالبات آنها در حال اجراست. صبوری ضمن بیان این موضوع می‌گوید: «برای رفاه حال معلولان و افراد کم‌توان طرح نصب ست بدنسازی معلولان و کم‌توانان در بوستان‌های شریعتی، بهار، ۲۲ بهمن به اجرا در آمده و از سوی دیگر وسیله بازی کودکان معلول هم در بوستان شریعتی و ۲۲بهمن نصب شده است.

این طرح‌ها در دیگر بوستان‌های منطقه هم در دست اجراست که تا پیش از پایان سال به پایان خواهد رسید.» اجرای طرح نهضت درختکاری با کاشت درختان تنومند در معابر اصلی منطقه موضوع مهم دیگری است که این مقام مسئول با اشاره به آن می‌گوید: «این اقدام نخستین بار در خیابان ولی‌عصر(عج) انجام شده است. طرح مورد تأیید قرار گرفته است و اکنون در مرحله تهیه درختان هستیم. بلافاصله بعد از تهیه و ارسال درختان به منطقه، پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال طرح را اجرایی کنیم.»

  • ساماندهی دستفروشان بزرگراه هاشمی‑ تا جمع‌آوری شیطان بازار
مجید صبوری/معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه19

ساماندهی گلفروشان و میوه‌فروشان دستفروش بزرگراه شهید هاشمی و جمع‌آوری شیطان‌بازار خلازیل جزء مهم‌ترین اقدامات اخیر معاونت خدمات شهری منطقه۱۹ است که اجرای آنها به مطالبه‌های چندین ساله شهروندان پاسخ داده است. صبوری با ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان در بحث خدمات شهری، ساماندهی شیطان‌بازار بود که بعد از حدود یک دهه بحث جمع‌آوری آن مطرح شد. این طرح به‌صورت مستمر با هماهنگی نیروی انتظامی، پلیس راهور، اجراییات شهرداری تهران و همه عوامل شهرداری منطقه طی هفته‌های متمادی اجرا شده است و ادامه خواهد داشت.»
 وی درباره ساماندهی دستفروشان بزرگراه شهید هاشمی نیز می‌گوید: «گلفروشان بیشتر در شمال به جنوب بزرگراه و میوه‌فروشان در جنوب به شمال بزرگراه مستقر هستند که هر دو گروه با ایجاد ترافیکی سنگین، در رفت‌وآمد خودروها اختلال ایجاد می‌کنند و خطرات جانبی دیگری به همراه دارند. طرح جمع‌آوری این دستفروشان چندی پیش به اجرا درآمد، این درحالی است که کارهای مقدماتی و تکمیلی نیز در حال اجراست تا همزمان با جمع‌آوری این گروه، ساماندهی آنها نیز اجرا شود.»

  •  افتتاح نخستین هایپر پسماند کشور

 صبوری در ادامه در محله عبدل‌آباد اشاره می‌کند و می‌گوید: «وجود چنین مکانی در منطقه شهروندان را بیش از پیش به تفکیک پسماند ترغیب می‌کند، چراکه در ازای تحویل پسماند خشک اقلام ضروری روزانه مثل مواد شوینده، خوراکی و... تحویل می‌گیرند. همه اینها در حالی است که آموزش تفکیک پسماند، چهره به چهره یا در گروه‌های مجازی به‌طور مستمر اجرا می‌شود.»

  • استقرار دستگاه چیپر 

با هماهنگی سازمان پارک‌ها قرار است به‌زودی یک دستگاه چیپر برای بازیافت سرشاخه‌های هرس شده در منطقه۱۹ مستقر شود. با وجود این دستگاه سرشاخه‌ها بعد از قرارگیری در داخل آن به چیپس چوب تبدیل می‌شود و می‌توان از آنها در صنایع چوبی نئوپان‌سازی و دامداری استفاده کرد.  

  • راه‌اندازی نخستین بوستان اکولوژیک

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های منطقه۱۹ در سال۱۴۰۰ راه‌اندازی نخستین بوستان اکولوژیک منطقه در ضلع شمال بوستان ولایت است. بوستان ولایت فضای مناسبی برای ایجاد این نوع بوستان است که‌گونه‌های کمیاب و مقاوم در برابر کم‌آبی در آن قرار می‌گیرند. بررسی‌های مقدماتی در ارتباط با ساخت بوستان اکولوژیک در حال انجام است و به‌زودی اجرا خواهد شد.  

  • تقویت سیستم آبرسانی فضای سبز

طرح تقویت سیستم آبرسانی فضای سبز با حفر چاه یکی از برنامه‌های مهمی است که قرار است در آینده نزدیک اجرایی شود. اجرای این طرح به دلیل معضل کم‌آبی در شهر تهران مطرح شده که براساس آن با حفر چاه سیستم آبرسانی فضای سبز تقویت می‌شود تا در فصول گرم و کم‌آب لطمه کمتری به فضای سبز وارد شود.  

  • رونمایی از دیوارنگاره نخستین شهید مدافع حرم منطقه ۱۹ 

مراسم رونمایی از دیوارنگاره شهید «سجاد زبرجدی» نخستین شهید مدافع حرم منطقه ۱۹، طی مراسمی با حضور خانواده معزز شهید، شهردار و مدیران شهرداری منطقه، شورایاران، فرمانده سپاه ناحیه ابوذر، حجت‌الاسلام موسوی هشترودی و مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد.  
شهردار منطقه۱۹ با اعلام این خبر گفت: «این دیوارنگاره برای زنده نگه داشتن یاد شهید و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت اداره زیباسازی و امور ایثارگران روی دیوار ملک مشرف به بزرگراه شهید تندگویان (در محله شهرک بستان) با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شده است.»
ـ طبق آخرین ارزیابی انجام شده میزان مشارکت ساکنان منطقه۱۹ در تفکیک پسماند رتبه بسیار خوب را به خود اختصاص داده است.  
 

کد خبر 578918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha