یک بررسی جدید نشان می‌دهد میکروب‌هایی که در روده بزرگ یافت می‌شود و معمولاً با ابتلا به کولیت روده و سرطان روده بزرگ مرتبط است نیز می‌تواند در بروز برخی از سرطان‌های پستان نقش داشته باشد.

سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا دریافتند سلول‌های بافت پستان که در معرض این میکروب سمی قرار گرفته اند، در حافظه بلندمدت‌شان باقی مانده و خطر بیماری را افزایش می‌دهد.

محققان کشف کردند که وقتی میکروب «باکتروئیدس فراجیلیس تولیدکننده آنتروتوکسین» (ETBF) به روده یا مجاری پستان موش وارد می‌شود، باعث رشد و پیشرفت متاستاز سلول‌های تومور می‌شود.

«دیپالی شارما»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در حالی که میکروب‌ها در مناطق مختلف بدن مانند دستگاه گوارش، مجاری بینی و پوست وجود دارند، اما تصور این بود که بافت پستان عاری از این میکروبهاست.»

سرطان روده بزرگ با تنوع کم باکتری‌های روده ارتباط دارد

وی در ادامه می‌افزاید: «ما در اولین مرحله دریافتیم که ETBF در ابتلاء به سرطان پستان  نقش دارد. برای روشن شدن چگونگی حرکت ETBF در سراسر بدن به مطالعات بیشتری نیاز است. اینکه آیا ETBF عامل اصلی است که مستقیماً باعث تحریک تغییر در سلول‌های پستان در انسان می‌شود یا سایر باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده نیز دارای فعالیت سرطان زا برای بافت پستان هستند.»

شارما می‌گوید: «با وجود چندین عامل خطرساز مشخص شده برای سرطان پستان، مانند سن، تغییرات ژنتیکی، پرتودرمانی و سابقه خانوادگی، تعداد زیادی از سرطان‌های پستان در زنان ناشی از هیچ یک از این عوامل نیستند. مطالعه ما یک عامل خطرساز دیگر را نشان می‌دهد که میکروبیوم‌ها هستند. اگر میکروبیوم‌ روده دچار آشفتگی باشند یا اگر میکروب‌های سمی با عملکرد سرطان‌زا وجود داشته باشند، می‌توان آن را یک عامل خطرساز در ابتلاء به سرطان پستان دانست.»

محققان معتقدند حفظ میکروبیوم‌ سالم از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش و حفظ شاخص توده بدنی مناسب بسار حائز اهمیت است.

به گفته محققان، در صورت تأیید این موضوع می‌توان به راحتی از طریق آزمایش مدفوع احتمال سرطان پستان را در زنان تشخیص داد.

کد خبر 578707
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha