مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

نشستن‌ طولانی‌مدت مشکلات و بیماری‌های زیادی را به بدن تحمیل می‌کند که کوتاه کردن عمر و افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل از آن جمله است.

کار

به گزارش همشهری آنلاین، امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و شرایط کاری اغلب وقت خود را در محل کار و پشت میز می‌گذرانیم؛ طوری که ۸ ساعت کاری یا بیشتر در حالت نشسته قرار داریم و این امر به تبدیل به عادت شده است‌. نشستن طولانی‌مدت عوارض غیر قابل تصوری به دنبال دارد. سایت webmd به این عوارض پرداخته است که در ادامه با آنها می‌شوید.

۱-    آسیب رسیدن به قلب

دانشمندان دو گروه شغلی شبیه به هم را مطالعه کرده‌اند: رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی(ترانزیت) که اغلب اوقات روز را نشسته‌اند و نگهبانان و رهبران ارکستر که کارشان ایستاده است و در طول روز بیشتر سر پا هستند. رژیم غذایی و سبک زندگی این دو گروه بسیار شبیه و نزدیک به هم بود اما میزان ابتلا به بیماری قلبی بین گروه اول که رانندگان ترانزیت بودند، تقریبا دوبرابر بیشتر از گروه دوم (نگهبانان و رهبران ارکستر) بود.

۲-    کوتاه کردن طول عمر

حتی اگر ورزش هم کنید، دراز کشیدن بیش از حد عمر را کوتاه می‌کند. البته این موضوع بهانه خوبی برای به باشگاه نرفتن نیست.

۳-    افزایش احتمال زوال عقل

اگر در طول روز زیاد بنشینید، مغز شما مانند مغز اشخاصی عمل خواهد کرد که دچار زوال عقل هستند. نشستن طولانی احتمال بروز بیماری قلبی، دیابت، سکته، فشار خون بالا و کلسترول را افزایش می‌دهد. تحرک داشتن در طول روز حتی بیش از ورزش کردن خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و به سلامت بدن کمک می‌کند.

۴-    خنثی کردن تمام فعالیت بدنی و ورزش‌های روزانه

اثرات نشستن زیاد به‌سختی جبران می‌شود. حتی اگر در هفته ۷ ساعت هم تمرین کنید (بسیار بیشتر از دو سه ساعت پیشنهادی و معمول) اثرات ۷ ساعت نشستن جبران نمی‌شود.

۵-    افزایش احتمال ابتلا به دیابت

اگر در طول روز زیاد بنشینید به احتمال زیاد دیابت می‌گیرید و علت آن هم این نیست که کالری کمتری می‌سوزانید. نشستن این بلا را سر بدنمان‌ می‌آورد. دلیل آن روشن نیست، اما پزشکان معتقدند نشستن زیاد نحوه واکنش بدن به انسولین را تغییر می‌دهد؛ انسولین به سوزاندن قند و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.

۶-    بروز لخته‌های خونی در وریدهای عمقی پاها

ترومبوز ورید عمقی اصطلاحی برای لخته‌های خونی در وریدهای عمقی پاهاست که بر اثر بی‌تحرکی و نشستن طولانی‌مدت به وجود می‌آید. اگر این لخته‌ها آزاد شوند و حرکت کنند با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. این بیماری که به‌اصطلاح به آن DVT گفته می‌شود معمولا با تورم و درد همراه است اما در مواردی هم بدون علامت بوده است.

۷-    اضافه‌وزن پیدا کردن

تلویزیون زیاد تماشا می‌کنید؟ ساعات زیادی را به وب‌گردی می‌گذرانید؟ اگر بله؛ به احتمال زیاد اضافه وزن پیدا کرده‌اید و چاق شده‌اید. اگر هر روز ورزش کنید، خوب است، اما ضرری که با چاق شدن به خودتان زده‌اید به این راحتی جبران نخواهد شد و جبران ‌آن تلاش مضاعفی می‌طلبد.

۸-    احتمال افزایش اضطراب و استرس

زیاد نشستن اضطراب را ممکن است افزایش دهد؛ آن‌هم به این علت که بیشتر اوقات را تنها هستید و روی یک فعالیت غیر بدنی تمرکز کرده‌اید. اگر این امر خواب شما را مختل می‌کند، حتی مضطرب‌تر هم خواهید شد. با این حال دانشمندان و محققان درتلاشند علت اصلی آن را کشف کنند.

۹-    آسیب دیدن ستون فقرات

در حالت نشسته فشار زیادی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌شود. از صندلی ارگونومیک برای حفظ سلامتی خود استفاده کنید که از ارتفاع مناسبی برخوردار است و از مهره‌های پشت شما محافظت کند. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که هر چقدر هم که راحت نشسته باشید نشست طولانی مدت آسیب خود را به بدن وارد خواهد کرد. هر نیم ساعت یک یا دو دقیقه بلند شوید و حرکت کنید تا ستون فقرات در یک خط صاف قرار بگیرد.

۱۰-    واریس

نشستن طولانی مدت خون را در قسمت‌ پاها جمع می‌کند. این امر باعث فشار بیشتری به رگ‌ها وارد می‌کند و در نهایت منجر به همان چیزی می‌شود که پزشکان به آن رگ‌های واریسی می‌گویند.

۱۱-    ابتلا به پوکی استخوان

افراد مسن که فعالیتی ندارند و در جوانی هم ورزش نمی‌کردند ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شوند و به آرامی قادر به انجام کارهای اساسی زندگی روزمره مانند حمام یا استفاده از توالت نباشند.

برای پیشگیری از پوکی استخوان فقط کافی است وقت خودتان را ساعت‌ها روی کاناپه نگذرانید.

۱۲-    افزایش خطر ابتلا به سرطان

نداشتن فعالیت بدنی احتمال ابتلا به سرطان روده و ریه را افزایش می‌دهد و هر چه بیشتر بنشینید احتمال ابتلا بیش از پیش افزایش می‌یابد.

  • چند پیشنهاد برای کم کردن مضرات طولانی نشستن

-    بایستید و هر نیم ساعت یا حرکات کششی انجام دهید.
-    انگشتان پا را لمس کنید.
-    دور دفتر کار یا اتاقتان راه بروید.
-    هر چند وقت یکبار پشت میز خود بایستید.
همه این موارد می‌توانند جلوی تاثیرات منفی نشستن بدون وقفه را بگیرند و شما را در مسیر سلامتی نگه دارند.

کد خبر 578263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha