محققان دریافتند در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع یک، آسیب به شبکیه چشم می‌تواند با مشکلات حافظه و سایر مشکلات شناختی مرتبط باشد.

معاینه چشم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر با افزایش سن، افراد دیابتی بیشتر از افراد بدون دیابت به بیماری آلزایمر و سایر اختلالات شناختی مبتلا می‌شوند.

محققان اکنون دریافته اند که تصویربرداری منظم چشم می‌تواند تغییرات در شبکیه را که ممکن است با اختلالات شناختی در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع ۱ مرتبط باشد، شناسایی کند. این نتایج ممکن است روشی نسبتاً آسان برای تشخیص زودهنگام زوال شناختی در این گروه جمعیتی باشد.

وجود ارتباط بین دیابت و زوال عقل

«جرج کینگ»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز دیابت جوزلین آمریکا، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانستیم که وجود تغییرات سلولی در شبکیه ممکن است بازتاب تغییراتی در مغز باشد، از اینرو به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا تکنیک‌های تصویربرداری که آن تغییرات را در شبکیه نشان می‌دهند، می‌توانند بازتاب دهنده تغییرات عملکرد شناختی مغز باشند.»

در این مطالعه ۱۲۹ شرکت کننده که ۵۰ سال یا بیشتر مبتلا به دیابت نوع ۱ بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این داوطلبان مجموعه‌ای از آزمون‌های شناختی شامل سنجش عملکرد حافظه و همچنین سرعت روانی-حرکتی (ارزیابی زمان لازم برای مرتب کردن اشیا از طریق دست) را انجام دادند.

محققان به ارتباط بسیار قوی بین عملکرد در وظایف حافظه و تغییرات ساختاری در شبکه‌های عروق خونی در شبکیه چشم پی بردند.

درحالیکه این نتایج باید در تحقیقات کلینیکی بزرگ‌تر تأیید شود، اما به نظر می‌رسد معاینات منظم چشم تغییرات شناختی را در افراد دیابتی مشخص می‌کند.

کد خبر 578041
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha