با همه‌گیری کرونا کسب و کار این کارگاه هم مانند بسیاری از مراکز تولیدی دیگر از سکه افتاده است.

کوک

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  بسیاری از مشتری‌ها و به تبع آن نیروهایش را از دست داده، اما همچنان فعال است. اینجا مرکز تولید پوشاک زنانه مجموعه شهربانوی بوستان ولایت است که توسط «فرشته ذوالفقاری» بانوی کارآفرین اداره می‌شود. او هر روز همراه هنرجویان و چند تن از همکارانش به اینجا می‌آید و ضمن آموزش خیاطی، همراه آنها مشغول تولید لباس‌های جدید می‌شود. در این گزارش با این مرکز که علاوه بر آموزش رایگان خیاطی، برای بانوان نیازمند نیز شغل ایجاد می‌کند، بیشتر آشنا می‌شویم.

در روزهای همه‌گیری کرونا و فصل سرد از حضور گسترده بانوان در حیاط مجموعه شهربانوی بوستان ولایت خبری نیست و همه جا نسبتاً ساکت است. با راهنمایی یکی از نگهبانان پارک به سمت راست مجموعه و کارگاه خیاطی می‌رویم. به محض ورود لباس‌های رنگارنگی که روی رگال‌ها قرار گرفته‌اند نظرمان را جلب می‌کند. بعد از راهرو ورودی که شبیه به محل عرضه لباس‌هاست، به کارگاه تولیدی می‌رسیم. هیچ‌کس در اینجا بیکار نیست. یکی پشت چرخ نشسته و در حال دوخت لباس است. دیگری تمام تمرکزش را برای کشیدن الگو به کار گرفته است. یک نفر اتو زدن لباس‌ها را به عهده دارد و چند نفر پشت میز برش کنار مربی ایستاده‌اند تا مهارت برش زدن را از او یاد بگیرند.
  «فرشته ذوالفقاری» که مدیریت این مجموعه را به عهده دارد علاقه همیشگی‌اش به هنر خیاطی و کمک به بانوان نیازمند شغل را مهم‌ترین دلیل حضورش در اینجا می‌داند و می‌گوید: «از دوران جوانی همیشه دوست داشتم لباس‌های متنوع بپوشم، اما این موضوع نیازمند صرف هزینه زیادی بود و برای رفع این خواسته تصمیم گرفتم خیاطی یاد بگیرم و با هزینه کمتر برای خودم لباس بدوزم. تا ۶ ماه پس از گرفتن دیپلم خیاطی فقط برای خوم و اعضای خانواده لباس می‌دوختم، اما به مرور با افزایش تقاضای دوستان و آشنایان دوخت لباس برای آنها را هم آغاز کردم و به یک تولیدکننده شخصی خانگی تبدیل شدم. مدتی بعد با کار کردن در تولیدی دوره‌های تکمیلی مثل اتوکاری، چرخکاری و سردوزی را هم گذراندنم و به مهارت لازم در این رشته رسیدم.»

  • آغاز کارآفرینی در روزهای سخت کرونا

ساکن محله قیطریه که هر روز مسافت زیادی را طی می‌کند تا به جنوبی‌ترین نقطه شهر برسد، با اشاره به اینکه حین گذران اوقات فراغت در مجموعه شهربانو با این کارگاه آشنا شده است، می‌گوید: «بعد از سال‌ها کار کردن در رشته خیاطی مدتی بود که کار نمی‌کردم. درحالی‌که برای شرکت در یک مراسم نیازمند دوخت فوری لباس بودم، به اینجا آمدم. فرصتم کم بود و ابتدا سفارشم را نپذیرفتند، اما وقتی پیشنهاد دادم که خودم برش پارچه را انجام می‌دهم و آنها فقط دوخت را به عهده بگیرند، کارم انجام شد.» ذوالفقاری به تماسی که یک روز بعد از مدیر کارگاه دریافت کرده بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به تقاضای بالای مشتریان برای دوخت لباسی که برش زده بودم، به من پیشنهاد شد که در مجموعه به‌عنوان برشکار مشغول کار شوم. مسیرم دور بود و ابتدا برای آمدن‌ تردید داشتم، اما علاقه درونی‌ام مرا به این سمت کشاند و دوباره خیاطی را این بار به روشی دیگر پیش گرفتم.»
وقتی از او می‌خواهیم که درباره آغاز فعالیتش به‌عنوان کارآفرین صحبت کند، لبخند می‌زند و می‌گوید: «کارآفرینی من در سخت‌ترین روزها همزمان با روزهای همه‌گیری کرونا آغاز شد. با شیوع این ویروس در اواخر سال اینجا هم تا حدودی تعطیل شده بود که بیکاری بخش زیادی از بچه‌ها را به همراه داشت. همان روزها مدیریت مجموعه به من پیشنهاد کرد که مسئولیت کارگاه را به عهده بگیرم و مشغول کارآفرینی شوم. انتخاب سختی بود. من نه ساکن این منطقه بودم و نه شناخت زیادی از اهالی داشتم، اما با عشق و علاقه و احساس خوبی که از ایجاد شغل برای بانوان به‌خصوص بانوان سرپرست خانوار در من به وجود آمده بود، این پیشنهاد را پذیرفتم و کار را آغاز کردم. حمایت از بانوان ساکن مناطق جنوبی شهر برای تجربه چنین موفقیتی حاصلی جز رضایت قلبی برایم به همراه نداشت.»

  • نیازمند فضایی برای عرضه محصولات

در اینجا نمی‌توان متوجد شد مدیر کیست. هرکسی در جای خود در حال انجام وظیفه مشخصی است. همه با هم گپ می‌زنند، شوخی می‌کنند و از ته دل می‌خندند. «فاطمه بگ‌زاده» یکی از افراد حاضر در این جمع است که فعالیت خود را از ۳ ماه پیش در آغاز کرده است. این ساکن محله زمزم که اصالتاً کرمانشاهی است با اشاره به اینکه از کودکی علاقه خاصی به دوخت ودوز داشته و بعد از گذراندن دوره آموزش خیاطی مشغول به کار شده است، می‌گوید: «از وقتی به تهران آمدم در خانه به‌صورت شخصی سفارش خیاطی می‌گرفتم، اما آشنایی با این مزون باعث شد که به‌صورت ثابت در اینجا مشغول به کار شوم.» او می‌گوید: «من جزو نیروهای ثابت این کارگاه هستم. بیمه شدن و کار کردن در محیطی کاملاً زنانه برایم خیلی لذت‌بخش است. فقط نیازمند جایی برای عرضه محصولات‌مان هستیم تا زحمات‌مان بیشتر دیده شود.»

  • تجربه کار کردن در محیطی امن

«سمیه عظیم‌زاده» یکی دیگر از نیروهای حاضر در این جمع است. او با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا در مجموعه شهربانو غرفه فروش محصولات بدلی را داشته و تردد کم شهروندان کسادی بازار را به همراه داشته، می‌گوید: «دنبال شغل دیگری بودم که با این مرکز کارآفرینی آشنا شدم و به لطف خانم ذوالفقاری به‌عنوان هنرجو فعالیتم را در اینجا شروع کردم. تاکنون پیشرفت خوبی داشته‌ام و فعلاً در حدی که بتوانم لباس‌های خودم را بدوزم یا کارهای وسط‌کار را انجام بدهم در اینجا حضور دارم، اما روند پیشرفتم خوب بوده و به‌زودی می‌توانم به یک تولیدکننده تبدیل بشوم.» او از وجود چنین فضایی در محله‌اش ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: ‌ «محیط اینجا خیلی امن و دوستداشتنی است و کار کردن را برای ما لذت‌بخش می‌کند.»

  • فروش آنلاین در بحران کرونا

فضای کارگاه بزرگ است. چند میز و چند چرخ خیاطی، یک میز بزرگ برش، اتوی صنعتی و معمولی و چرخ گلدوزی در این کارگاه وجود دارد. ذوالفقاری با اشاره به اینکه در اینجا فضا برای اشتغال نیروهای بیشتری فراهم است، می‌گوید: «به‌صورت ثابت ۳ نفر چرخ‌کار و ۲ نفر وسط‌کار به‌عنوان اتوکار و سردوز در اینجا کار می‌کنند و هفته دیگر قرار است ۳ بانوی دیگر هم به نیروهای ما اضافه شوند. با این حال ما آماده جذب نیروهای جدید هستیم و بانوان علاقه‌مند به این رشته و نیازمند شغل می‌توانند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ به اینجا بیایند و ضمن گذراندن دوره‌های رایگان خیاطی، بعد از کسب مهارت کنار ما مشغول به کار شوند.»
این کارآفرین با بیان اینکه نیروهای ثابت این مرکز بیمه شده‌اند و حقوق ثابت دریافت می‌کنند، می‌گوید: «بسیاری از خانم‌ها بعد از سپری کردن دوره آموزشی خودشان تولیدکننده شده‌اند و در خانه یا کارگاه شخصی‌شان از این طریق کسب درآمد می‌کنند.» ذوالفقاری از حمایت‌های خوب مدیریت مجموعه شهربانو در روزهای سخت کرونایی قدردانی می‌کند و می‌گوید: «حاصل کار ما گرفتن سفارش‌های تک، عمده، کارهای از پیش آماده شده؛ انواع مانتو، شلوار، دامن، لباس‌های مجلسی، اداری، شال، مقنعه، هودی، شومیز، پیراهن و... است. تنها مشکل ما این است که با وجود کرونا دچار رکودکاری شده‌ایم. با کاهش تعداد مهمانی‌ها و تعطیلی مجالس خرید و دوخت لباس هم کمتر شده است. از سوی دیگر ما در مجموعه‌ای کاملاً زنانه مستقر هستیم و بیشتر مشتری‌ها و بازدیدکننده‌ها بانوانی هستند که برای تفریح وارد شهربانو می‌شوند و در روزهای کرونا تعدادشان خیلی محدود شده است. با این حال ما هم دست از تلاش نکشیده‌ایم و با روی آوردن به فروش آنلاین با توانی مضاعف به کارمان ادامه می‌دهیم.»

کد خبر 577789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha