جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

«باغ‌فیض»، محله‌ای است در شمال‌غرب تهران؛ که از جنوب به بزرگراه شهید حکیم، از شمال به بزرگراه شهید همت، از غرب به بزرگراه شهید ستاری و از شرق به بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی محدود می‌شود.

16

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: امامزاده‌های «حمیده خاتون» (س) و «جعفر» (ع) که فرزندان امام «موسی کاظم» (ع) هستند، در این محله واقع شده‌اند. قدمت روستای باغ‌فیض با توجه به درخت «توت» که در میدان اصلی آن قرار دارد و اهالی قدیم باغ فیض آن را به نام درخت حضرت «ابوالفضل» (ع) می‌شناسند، بیش از ۷۰۰ سال تخمین زده می‌شود. باغ‌فیض در گذشته‌های دور روستایی سرسبز بود که از درخت‌های انار، انجیر، گردو، خرمالو، گیلاس، توت و زردآلو تا سیب‌زمینی، هویج، لوبیا سبز و گوجه‌فرنگی در باغ‌های زیبای آن کشت می‌شد.

آب این مزارع هم از یک رشته قنات معروف به «آب گوارا» که در شمال‌غربی دهکده قرار داشت، تأمین می‌شد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روستای باغ‌فیض نزدیک به ۲۷۰ خانوار جمعیت داشت و سکونت‌گاه اصلی ساکنانش در محل کنونی مجتمع تجاری «تیراژه»، به نام «شاهک» بود و اهالی آن، زمین‌هایی داشتند که محدوده باغ‌فیض را شامل می‌شد. به مرور زمان این روستا گسترش یافت و مردم برای زندگی به این محله آمدند. ساختار روستایی باغ‌فیض در دهه ۳۰ از بین رفت و کم‌کم به محله‌ای شهری تبدیل شد. این روند تغییر شهری از دهه ۳۰ تا اوایل دهه ۸۰ با سرعت یکنواختی ادامه‌دار بود. از این بازه ۵۰ ساله تغییرات بافت شهری باغ فیض، اکنون بخش اندکی باقی مانده است.

کد خبر 577431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha