جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

محله «سازمان برنامه جنوبی»، از غرب به بزرگراه «شهید باکری» (آسیا)، از جنوب به بزرگراه «تهران – کرج»، از شرق به بلوار «شقایق» و از شمال به بزرگراه «شهید حکیم» منتهی می‌شود.

سازمان برنامه جنوبی

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور:  این محدوده از منطقه ۵ در دهه ۳۰ غیرمسکونی بوده و با وجود نزدیکی به روستای «حسن‌آباد»، از منابع موجود، سندی مبنی بر سکونت در آن به دست نیامده است. بنابراین با توجه به اینکه در گذشته قناتی به نام «فرمان فرماییان» از کنار پارک «پرنیان» کنونی (موجود در محله) عبور می‌کرده، به گفته ساکنان قدیم زمین‌های این محله بیشتر به‌عنوان چراگاه یا محلی برای تأمین سوخت اهالی حسن‌آباد یا «کن» مورد استفاده قرار می‌گرفته است. تا اینکه در دهه ۵۰ زمین‌های این محدوده برای ساخت‌وساز مورد توجه قرار گرفت و با شکل‌گیری کوی سازمان برنامه در شمال آن، جمعیت این محله به‌ویژه از دهه ۶۰، افزایش یافت.

در اوایل این دهه در مرحله نخست شکل‌گیری محله، شرکتی به نام شرکت آب‌رسانی «ارم» با مدیریت آقایان «منوچهریان» و «پنبه» راه‌اندازی شد و آب با لوله‌کشی از قنات و چاه به محله انتقال می‌یافت. این شرکت با گذر زمان به شرکت «پنبه» شهرت یافت و با آغاز خانه‌سازی‌ها به سازمان برنامه تغییر نام داد. در نتیجه فعالیت‌های این شرکت هم یکی از خیابان‌ها به نام «سازمان برنامه» نامگذاری شد. ساکنان اولیه محله از قومیت‌های مختلف بودند. به سبب شغلی نیز ابتدا کارگران و سپس کارمندان وارد محله شدند. اما در مجموع، تعاونی‌های وابسته به «ارتش»، موجب بالا رفتن جمعیت کارمندان شد.

کد خبر 597276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha