پویش «اهدای کتاب به مناطق روستایی و محروم» با شعار «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در راستای‌ ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین اقشار محروم جامعه به همت شهروندان و سرای محله «سروآزاد» آغاز شده است.

کتاب

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: از اهداف این طرح می‌توان به آشناسازی شهروندان با مقوله اهدای کتاب، کمک به اقشار کم‌درآمد روستایی که قادر به خرید کتاب نیستند و هم‌چنین افزایش مطالعه شهروندان و نهادینه شدن کتابخوانی و رشد کمی و کیفی شاخص کتابخوانی اشاره کرد. بیش از ۳ ماه از آغاز این پویش مردمی می‌گذرد و در این مدت تاکنون، نزدیک به ۵ هزار جلد کتاب درسی و کمک‌آموزشی جمع‌آوری و به مدارس روستایی خراسان جنوبی ارسال شده است. در همین راستا با «ساناز خرسند»، مدیر سرای محله سروآزاد و مجری این پویش به گفت‌وگو نشستیم.

به باور کارشناسان فرهنگی، ‌ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام ارزشمندی برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه محسوب می‌شود. ساناز خرسند، مدیر سرای محله سروآزاد و مجری پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، اهدای کتاب به مناطق کم برخوردار را فرصتی مناسب برای استفاده جوانان و نوجوانان از کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی ارزشمند عنوان می‌کند. او درباره این پویش می‌گوید: «مطالعه، توانایی کسب مهارت آموزش خود محور را به فرد می‌بخشد. این مهارت یکی از ضرورت‌های حیات انسان به شمار می‌رود به گونه‌ای که بدون آن همراهی با پیشرفت‌های علمی میسر نخواهد بود. کودکان و نوجوانانی در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند که به سبب کمبود امکانات، حتی نداشتن کتاب درسی نمی‌توانند تحصیل کنند.

به همین دلیل با آغاز سال تحصیلی، پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در سرای محله سروآزاد آغاز شد تا دانش‌آموزان نیازمند به سبب نداشتن کتاب از تحصیل باز نمانند و با در اختیار داشتن کتاب‌های درسی و آموزشی بتوانند استعدادهایشان را شکوفا کنند. هم‌چنین اهدای کتاب نیز حرکتی زیبا و باارزش است، در این اقدام شاهد هستیم بسیاری از کتاب‌هایی که در قفسه‌های منازل و کتابخانه‌ها جا خوش کرده و رها شده‌اند، برای آگاهی‌بخشی در اختیار افراد محروم قرار می‌گیرد و غذایی مناسبی برای روح به شمار می‌رود و چه نیکو است که این اقدام در مناطق محروم بیشتر شود و کتاب‌های بیشتری به قشر آسیب‌پذیر جامعه برسد.

در واقع پویش اهدای دانایی، با هدف اهدای کتاب به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته می‌تواند با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، شاخص‌های فرهنگی را افزایش و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد. در این پویش پیش از ارسال کتاب‌های اهدایی، مدارس و دانش‌آموزان نیازمند شناسایی شدند و این بسته‌ها مستقیم به دست آنها می‌رسد.»

  • ارسال ۵ هزار جلد کتاب درسی و آموزشی

‌ تردیدی نیست فراهم کردن امکانات آموزشی در مناطق محروم، یکی از راه‌های اصلی دستیابی به عدالت آموزشی در آن مناطق است. به باور خرسند، بی‌شک اهدای کتاب به مدارس محروم یکی از موفق و مؤثرترین فعالیت‌های فرهنگی برای از بین بردن بی‌سوادی و بهره‌مندی همگان از حق تحصیل است. خرسند در ادامه به تعداد و تنوع کتاب‌های اهدایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاکنون در این طرح توانسته‌ایم نزدیک به ۵ هزار جلد کتاب‌های آموزشی و داستانی را جمع‌آوری و به مناطق محروم ارسال کنیم. کتاب‌های اهدایی در موضوعات مختلف درسی یا کمک‌درسی، داستان و عمومی مرتبط با همه مقاطع تحصیلی است.

در این طرح، کتاب‌های نو و دست دوم اهدا شده از سوی خیّران در سرای محله سروآزاد جمع‌آوری می‌شود. سپس کتاب‌های اهدایی براساس سن و موضوع دسته‌بندی و تفکیک و در نهایت به مدارس و کتابخانه‌های استان‌های کمتر برخوردار از جمله روستاهای محروم خراسان جنوبی ارسال می‌شود. در حال حاضر، مرحله دوم جمع‌آوری کتاب به مناطق محروم خراسان جنوبی هم آغاز شده است و شهروندان منطقه می‌توانند با اهدای کتاب به سرای محله سروآزاد در کمک‌رسانی به دانش‌آموزان مناطق محروم با ما همراه شوند. علاوه بر همکاری فراتر از انتظار شهروندان محله سروآزاد و چیتگر، اغلب ساکنان منطقه در این پویش مشارکت داشتند.»

  • اهدای کتاب ادامه دارد

تعداد زیادی از مناطق روستایی کم‌برخوردار در استان‌های مختلف کشور ما در حال حاضر فاقد مدرسه و امکانات آموزشی هستند و مناطقی که مدرسه دارند نیز فاقد استانداردهای آموزشی مناسب‌اند. مدیر سرای محله سروآزاد درباره شیوه جمع‌آوری کتاب‌ها می‌افزاید: «ساکنان منطقه به این موضوع واقف هستند که بهره‌مندی از ظرفیت کتاب‌هایی که در منازل بدون استفاده مانده‌اند، در مناطق محروم می‌توانند کارگشا و مؤثر باشند. به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم تا کتاب‌های بدون استفاده خود را برای کمک به تحصیل و تجهیز کتابخانه‌های مدارس اهدا کنند. در همین راستا سرای محله سروآزاد همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ آماده است تا کتاب‌های درسی و کمک آموزشی در پایه‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف و سایر کتاب‌ها با موضوع‌هایی همچون دفاع‌مقدس و مذهبی شهروندان را تحویل بگیرد.»

  • «شیدایی فرحروز» تقدیم تو باد

«فرحروز حسین‌زاده میرک»، همسر جانباز ۷۰‌درصد از ناحیه نخاع است. او در کتاب «شیدایی فرحروز» با نثری ساده و بی‌پیرایه، به بیان خاطرات تلخ و شیرین زندگی خود با جانباز قطع نخاعی، «جواد غایب‌زاده» پرداخته است و در خاتمه آن را به همسران وفادار جانبازان، فرشته‌های روی زمین و پرستاران و شهیدان زنده‌ای که گمنامند و جز خداوند یاوری ندارند، تقدیم کرده است. چندی پیش با مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه از این اثر رونمایی شد. این نویسنده هم‌محله‌ای درباره این کتاب می‌گوید: «تجربیات زندگی مشترک با جانباز نخاعی مرا به سویی هدایت کرد تا جایی که دیگر فکر می‌کردم مشکلات بی‌معنا است.

ابتدای زندگی‌مان با کوهی از مشکلات مواجه بودم. برخورد مردم، بستگان و اطرافیان و به‌طور کلی نبود آگاهی افراد نسبت به جانباز قطع نخاعی، سبب ایجاد مشکلات مضاعفی بر دوش خانواده‌ها به‌ویژه همسر و خود جانباز می‌شود، تا جایی که به این نتیجه رسیدم که باید راهگشا باشم. بنابراین، تصمیم گرفتم نوشته‌هایم را گردآوری کنم و نام آن را «شیدایی فرحروز» گذاشتم. چراکه افراد عادی بسیار راحت و در یک کلام، واژه «همسر یک جانباز قطع نخاع» را بیان می‌کنند، اما درک صحیحی از شرایط او ندارند.

حتی خود ما همسران جانبازان هم گاهی همدیگر را به درستی درک نمی‌کنیم، زیرا دردها متفاوت است. در مجموع این کتاب تلنگری است به خود و اطرافیانمان، چون هیچ‌گاه حادثه خبر نمی‌کند. تصادفات و سقوط از ارتفاع، سالانه بر تعداد جامعه نخاعی کشور اضافه می‌کند و امروز قربانیان جاده‌ها بیشتر از مجروحان جنگ هستند. زمانی که انسان تونل مشکلات را طی می‌کند، بی‌شک به روشنایی می‌رسد. پس علاقه‌مند است به افرادی که هنوز به روشنایی نرسیده‌اند، راه را نشان بدهد. در این زمان لطف خدا شامل حالم شد و توانستم تونل مشکلات را طی و راه را باز کنم. این درد مشترک سبب می‌شود، همه دست به دست هم بدهیم، مشکلات را بشکافیم و استوار پیش برویم.»

کد خبر 577411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha