اینجا قدر و منزلت انسانیت را با خون نشان می‌دهند.

اهدا خون

همشهری آنلاین _ سمیرا باباجانپور:  همچون پدرانشان با خونشان معامله می‌کنند و درس عشق و ایثار هدیه می‌دهند. پویش «زندگی ببخشیم»، پویش ابتکاری هیأت «فرزندان شهدای اسلام» مدتی است در کل کشور آغاز شده است تا حرکتی برای یک عزم ملی و برای اهدای خون و اهدای زندگی باشد. هیچ فاصله‌ای نمی‌تواند همدلی و همبستگی مردمی را جدا کند. درست است که این روزها بر فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی تأکید می‌شود ولی به همان اندازه باید بر همدلی دل‌ها و همراهی انسان‌ها ارزش نهاد. نیازی که در این روزهای جامعه بیش از پیش حس می‌شود و نمی‌گذارد فاصله‌ها گسسته و جدایی ایجاد شود. ردپای ویروس «کرونا» ۱۰ ماهی روند مراجعه مردمی به مراکز اهدای خون را کاهش داده است اما به لطف عزم واراده مردمی، این روزها شرایط به سمت روزهای عادی پیش می‌رود.  

به سبب شیوع کرونا و افزایش حجم بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، نیاز به اهدای خون، بیشتر از همیشه احساس می‌شود و همدلی و یاری رساندن به همنوعان با اهدای خون، بیشتر از روزهای عادی ضرورت دارد.
جمعی از فرزندان یادگاران دوران دفاع‌مقدس به یاد ایثارگری پدران قهرمان و شهید خود این روزها با راه‌اندازی پویش «زندگی ببخشیم» با اهدای خون خود برای یاری رساندن به بیماران شتافته‌اند. آنها با این نیت که فرزندان شهدا صاحب یک تکلیف مهم هستند و آن هم حفاظت از حرمت خون پدرانشان است، پای کارآمده‌اند.
«امیر قلیچ خانی» مؤسس هیأت فرزندان شهدای اسلام می‌گوید: «ما در جمع فرزندان شهدا، تصمیم گرفتیم به دلیل مسیر نجات‌بخش و نوع‌دوستی که پدران‌مان تا حد فدای جانشان در پیش گرفتند، ‌کاری را برای نجات جان همنوعان خود انجام دهیم. برای همین اهدای خون را، یک تکلیف انسانی و پر از عشق با هم بودن و مهربانی دیدیم.» «علی مؤمنی» از اعضای هیأت فرزندان شهدا و معاون پایگاه ایثارگران بسیج «شهید قدرت‌الله‌روستایی» محله «کن» می‌گوید: «براساس فراخوانی که سازمان «انتقال خون» درباره کمبود اهدای خون اعلام کرد، اعضای هیأت شهدای فرزندان اسلام به این نتیجه رسیدند که پویشی به نام «زندگی ببخشیم» را با نام ویاد پدرانمان راه بیندازیم.

کم‌کم دوستان، خانواده شهدا و جامعه ایثارگران به این پویش پیوستند. برخی مجموعه‌های نظامی و پایگاه‌های بسیج در کل کشور نیز اعلام آمادگی کردند. خوشبختانه با هماهنگی سازمان انتقال خون، فرزندان شهدا در کل کشور با ما همراه شدند. در غرب تهران نیز اعضای پایگاه بسیج شهید قدرت‌الله‌روستایی با حضور در مرکز انتقال خون «شهید ستاری» دین خود را ادا کردند. این پویش زمان و مدت خاصی ندارد و تا زمانی که کرونا مانع از بازگشت به شرایط عادی شود، ادامه خواهد داشت.»

  •  حمایت از پویش‌های مردمی

سازمان انتقال خون یک سازمان مردمی است که براساس همدلی و کمک‌های انسان‌دوستانه جان تازه می‌گیرد. مردم همیشه بدون دعوت تنها براساس وظیفه انسان‌دوستانه خود، خون اهدا می‌کنند. پویش مردمی «زندگی ببخشیم» نمونه‌ای از تلاش جوانانی است که می‌خواهند نام و یاد پدرانشان را زنده نگاه دارند. «مجید مسلمی»، معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران، با تقدیر از راه‌اندازی این پویش می‌گوید: «برای ایجاد شرایط پایدار در تأمین فرآورده‌های خونی، در ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی پایتخت به‌ویژه در این روزهای بحرانی شیوع کرونا حضور مردم و حمایت آنها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

در این شرایط حضور مستمر جوانان می‌تواند موجب اطمینان بخشی ما در شاهراه حیاتی نظام سلامت باشد؛ پویش «زندگی ببخشیم» یک فراخوان فرهنگساز از سوی تعدادی از فرزندان شهدا است که قصد دارند اهدای خون را به‌عنوان یک تکلیف همیشگی و نجات‌بخش در جامعه‌ ترویج دهند.»

  •  اقدامی بسیار ستودنی

«حسن پوررضا»، مدیر روابط‌عمومی سازمان انتقال خون نیز درباره طرح ابتکاری هیأت شهدای فرزندان اسلام می‌گوید: «این پویش یک پویش ابتکاری و ارزشمند است که تاکنون نظیرش را نداشته‌ایم. درطول سال‌هایی که در این مرکز خدمت می‌کنم، شاهد حضور خودجوش و انسان‌دوستانه مردم در قالب گروه‌ها و انجمن‌های مختلف بوده‌ام. حتی طرح اهدای خون به نام و نیت یک شهید را تجربه کرده‌ایم، ولی اینکه فرزندان شهدا خودشان گروه گروه در مراکز ما حضور پیدا کنند و در این شرایط بحرانی و حساس شیوع ویروس کرونا خون اهدا کنند، کار بسیار ستودنی است.»

پوررضا درباره حمایت گروه‌های مردمی در زمینه اهدای خون می‌افزاید: «در گذشته نیز مردم در قالب پویش‌های خودجوش مارا همراهی می‌کردند ولی در این روزهای حساس که تجمع‌های اجتماعی باید کنترل شده باشد، چنین حرکت‌هایی می‌تواند بسیار مهم باشد. ما هم از هر حرکت مردمی در زمینه انتقال و اهدای خون حمایت می‌کنیم و دستانشان را به گرمی می‌فشاریم.» او درباره حضور مردم برای اهدای خون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: «هرچه قدر بتوانیم فرهنگ نوبت دهی اینترنتی را در این زمینه جا بیندازیم، بهتر است. در این روزها شهروندان نگران نباشند، همه مراکز با رعایت کامل مراحل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، کار می‌کنند.

نوبت دهی اینترنتی این فرصت را به کادر اجرایی مراکز اهدای خون می‌دهد تا هم بهتر کار کنند و هم شهروندان با خیال راحت و بدون معطلی خون اهدا کنند. برای نوبت دهی اینترنتی اگر به سایت انتقال خون مراجعه شود، در لینک نوبت دهی امکان دریافت نوبت وجود دارد یا مستقیم می‌توان از طریق سایت nobatdehi. ibto.ir اقدام کرد.»

  •  اطلاع‌رسانی مناسب و استقبال مردم

پوررضا درباره نیاز روزانه پایتخت به منابع خونی می‌افزاید: «برای تأمین نیاز مراکز درمانی پایتخت، مراجعه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ اهداکننده در روز کافی است. معمولاً با چنین رقمی با مشکلی برخورد نمی‌کنیم. این آمار در روزهای خاص و مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند. ولی به لطف شبکه ملی خون‌رسانی و تأمین ذخایر خون‌رسانی، کم وکاستی‌ها جبران می‌شود. متأسفانه در ۸ ماه نخست سال به سبب شیوع کرونا مشکلات، زیاد بود ولی از اوایل آذرماه و اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌ها و حضورگسترده مردم، ذخایر خونی جبران شده است.»

  • فرزندانی که نام پدر را زنده نگاه می‌دارند

این وعده عاشقانه اول هر ماه قمری پا برجا است. درست است که کرونا همه تعاملات اجتماعی را برهم زده است اما فرزندان شهدا قرارشان را فراموش نکرده‌اند و در فضای مجازی دورهمی ماهانه را برگزار می‌کنند. دورهم جمع می‌شوند و از پدرانشان می‌گویند و برای پدران شهیدشان سالگرد می‌گیرند. حرف دل این فرزندان شهدا را تنها خودشان می‌فهمند و درک می‌کنند.

در این آرامش در کنار هم بودن را می‌دانند. هیأت فرزندان شهدای اسلام از یک تصمیم خلاقانه فرزند شهید امیر سرتیپ علی قلیچ خانی آغاز شد. امیر قلیچ خانی با این فکر که با همه عشقی که به پدر داشته است هنوز نتوانسته برای اوکاری کند، فکر راه‌اندازی این هیأت را عملی می‌کند. در ابتدا ۱۵ نفر از فرزندان شهدا در کنار هم جمع می‌شوند و کم‌کم به تعداد این گروه افزوده می‌شود. در حال حاضر، ۶۰۰ فرزند شهید به همراه خانواده‌شان اول هرماه قمری مهمان این ضیافت هستند. دی ماه ۱۳۹۴ نخستین مراسم سالگرد شهادت شهدای همان ماه را برگزار کردند. هزینه‌های هیأت را خودشان برعهده گرفتند.

این رسم سبب شد تا بچه‌های شهدا از سراسر کشور دورهم جمع شوند. در هیأت فرزندان شهدای اسلام رسم براین است که پس از مراسم بنر عکس شهدای هر خانواده را به آنها هدیه می‌دهند. این هیأت تنها برای بچه‌های تهران نیست. اکنون بسیاری از فرزندان شهدای شهرهای مختلف کشور، عضو این هیأت هستند و در مراسم سالگرد پدران دوستانشان شرکت می‌کنند.

کد خبر 577369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha