حالا چندسال است که خیرخواهی در شهرمان رنگ و بوی دیگری گرفته است: رنگ و بوی شهدا. مؤسسه خیریه «یاد یاران» که به همت جمعی از فرزندان شهدا سر بلند کرده، در چند سال گذشته بر انجام کارهای خیرخواهانه با محوریت زنده نگهداشتن یاد شهدا متمرکز شده است.

كودك نيازمند

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: کار نیک نزد هیچ فرهنگ و هیچ ملتی کوچک نیست. کار خیر زبان مشترک همه کسانی است که به همنوع خود فکر می‌کنند و خیّران همان ایثارگرانی هستند که وقت و سرمایه‌شان را با هم به میدان می‌آورند تا آبروی یک پدر پیش خانواده‌اش نریزد یا کسی که به دردسری دچار است، گره‌ از کارش باز شود.

فرزندان شهدا به هر بهانه‌ای وارد میدان می‌شوند تا به قدر وسع‌شان گرهی از کاری بگشایند. پویش‌های «پدر قهرمان من»و «زندگی ببخشیم» در سال‌های گذشته بسیار پرطرفدار شد و مورد استقبال قرار گرفت، اما امسال فرزندان شهدا تصمیم دارند در میدان بزرگ‌تری کار خیر را تجربه کنند؛ میدان حمایت از کودکان یتیم. آنها که خود رنج یتیمی کشیده‌اند، آرزو دارند کودکان غیر از این رنج، بار محنت مضاعفی را به دوش نکشند، به‌خصوص درد فقر و تنگدستی را. این پویش با نام «شهید مهربان من» از ابتدای ماه رمضان آغاز و تا عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.

یادگاران شهدا

مؤسسه خیریه «یاد یاران» مولود هیئت «فرزندان شهدای اسلام» است؛ هیئتی که حدود 6 سال پیش پا گرفت تا فرزندان شهدا دور هم جمع شوند و یاد پدرانشان را زنده نگهدارند.

حمایت از یک یتیم به افتخار پدر قهرمانم | سرپرست یک کودک یتیم یا بی‌بضاعت شو!

کار هیئت فرزندان شهدای اسلام از یک تصمیم خیرخواهانه فرزند شهید سرتیپ «علی قلیچ‌خانی» شروع شد. امیر قلیچ‌خانی با این ایده که با همه عشقی که به پدر داشته، هنوز نتوانسته برای او کاری کند، فکر راه‌اندازی این هیئت را عملی می‌کند. در ابتدا ۱۵ نفر از فرزندان شهدا در کنار هم جمع می‌شوند و کم‌کم به تعدادشان افزوده می‌شود تا حدود هزار فرزند شهید به همراه خانواده‌شان، اول هر ماه قمری، مهمان ضیافتی شوند که به یاد شهدای آن ماه برگزار می‌شد.

آنها دی 1394 نخستین مراسم سالگرد شهادت شهدای همان ماه را برگزار کردند. تامین هزینه‌های هیئت را خودشان بر عهده گرفتند. این رسم باعث شد تا بچه‌های شهدا از سراسر کشور دور هم جمع شوند.

قلیچ‌خانی که متولد 1359 است، درخصوص راه‌اندازی این هیئت می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند هرسال برای شهیدشان مراسم بگیرند. دوستی با من تماس گرفت و گفت 10 سال شده بود که برای پدرم سالروز شهادت نگرفته بودیم. هیئت شما باعث شد بتوانیم یک مراسم به یادماندنی برای پدرم بگیریم. این حرفش حال و هوای مرا خوب کرد.»

او ادامه می‌دهد: «در هیئت ما رسم بر این است که بعد از مراسم، تابلوعکس شهدای هر خانواده را به آنها بدهیم. اعضای هر خانواده دور عکس پدر جمع می‌شوند و عکس می‌گیرند. یک بار کودکی آمد و گفت یک عکس هم به من بدهید، البته بنر شهیدگمنام باشد. گفتم چرا؟ پاسخ داد که پدربزرگم شهید شد و پیکرش هیچ‌وقت برنگشت! می‌خواهم به یاد او، بنر یک شهید گمنام را به خانه ببرم.»

پدر قهرمان من

6 سال از راه‌اندازی هیئت فرزندان شهدای اسلام می‌گذرد و در 2 سال گذشته، اعضای این هیئت هدف‌ بزرگ‌تری را برای خودشان انتخاب کرده‌اند؛ نیکوکاری.

نیکوکاری سرفصل بسیاری از اتفاقات مبارک است، هم برای کسی که از مال و وقتش می‌گذرد و هم برای کسی که گرهی در کارش دارد. سال گذشته به همت فرزندان شهدا که مؤسسه خیریه‌ای را نیز راه‌اندازی کرده‌اند، پویش «پدر قهرمان من» برگزار شد. در این پویش فرزندان یتیم به سرپرستی گرفته می‌شدند. این پویش مورد توجه بسیاری از خانواده‌های شهدا قرار گرفت. امیر قلیچ‌خانی می‌گوید: «از سال گذشته نیکوکاری یادگاران شهدا را به‌صورت رسمی آغاز کردیم. هدف‌مان هم برگزاری پویش‌های خیرخواهانه با موضوع زنده نگهداشتن یاد و نام شهداست، چراکه شهدا جدا از اینکه نسبت نسبی با ما دارند، برای اعتقاد و ناموس و انقلاب از جان‌شان گذشتند؛ ما بر خود فرض گرفته‌ایم که اگر شهدا امروز در میان ما بودند، جزو خیّران بودند.»

قلیچ‌خانی در مورد پویش شهید مهربان من می‌گوید: «ما به‌عنوان یادگاران شهدا، امسال پویشی را به نیابت از هر شهید برگزار کرده‌ایم تا ارزاق جمع‌آوری‌شده را به خانه بچه‌های یتیم نیازمند ببریم. با این کار، هم نام آن شهید در سفره آن یتیم زنده می‌شود و هم به دنبال این هستیم که این کودکان یتیم خود را بی‌بضاعت نبینند.»

حمایت از یک یتیم به افتخار پدر قهرمانم | سرپرست یک کودک یتیم یا بی‌بضاعت شو!

پویشی برای خانواده شهدا 

پویش خیرخواهانه «پدر مهربان من» در سال 1399 به همت جمعی از خانواده‌های شهدا به انجام رسید. در این پویش که بیش از 350 خانواده شهید مشارکت داشتند، 200 فرزند یتیم در شهرهای مرزی ایلام و نقاط محروم کشورمان به سرپرستی گرفته شدند. قلیچ‌خانی می‌گوید: «طرح سال گذشته یکی از طرح‌های موفقی بود که بنیاد شهید آن را به‌عنوان طرح برگزیده ارائه کرد و به‌صورت سراسری نیز اجرا شد و مورد تقدیر قرار گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «ما از شهدا مدد گرفته‌ایم که یاری‌مان کنند تا در این کار موفق شویم. هدف ما غیر از کار خیر که خود سعادت بزرگی است، زنده نگهداشتن یاد شهدا و ذکر ایثارگری‌های آنان است، به‌خصوص برای نسل چهارمی‌هایی که جنگ را درک نکرده‌اند. به امید خدا و یاری شهدا، امسال دبیرخانه پویش شهید مهربان من را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم به‌صورت مداوم طرح‌های خیرخواهانه را با یاد شهدا اجرا کنیم.»

کد خبر 670664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha